Handel van voedingsmiddelen en dranken 2023 en de staat van de sector in de VK

De Food & Drink Federation heeft door middel van een analyse van de handelscijfers van HMRC (His Majesty’s Customs & Excise) een UK-EU Food and Drink Trade Snapshot gemaakt. Daarin zijn de export- en importcijfers uitgelicht met een gedetailleerde blik op de veranderingen die hebben plaats gevonden in de handel in 2023 ten opzichte van 2022.

Myanmar Consumer Goods Imports Increased

Import

Uit het rapport blijkt dat de invoerwaarde van voedingsmiddelen en dranken is gestegen met 5,1%. Deze stijging is mede te danken aan de export uit EU-markten (+8,6%). Nederland staat met £7,6 miljard op nummer een in de top 20 als herkomstland, dit is een stijging van 4,0% t.o.v. 2022.

Fruit blijft in waarde de grootste importstroom voor het VK, waarbij Spanje, Zuid-Afrika en Peru goed zijn voor 35% van de totale importwaarde van fruit. De import van varkensvlees (+17,6%) en zoute snacks (+16,4%) is aanzienlijk gestegen in waarde maar de import van vis is juist gedaald (-1,9%). Kaas blijft ook een populaire import en zag een stijging van 9,7%.

Invoer uit niet-EU landen is gedaald in 2023 met 2,7%. Niet-EU importpartners zullen volgens het rapport mogelijk gaan profiteren van de verwijdering van certificering en controles op veel producten als gevolg van invoering van het nieuwe BTOM risicomodel dit jaar. BTOM, het Border Target Operating Model, is het nieuwe eigen systeem van het VK voor invoervereisten. Dit zal het speelveld tussen invoer uit de EU en invoer uit de rest van de wereld voor bepaalde producten gelijk trekken.

Export

Het rapport geeft weer dat de export van voedingsmiddelen en dranken vanuit het VK in 2023 iets minder dan £25 miljard bedroeg, een lichte daling van 2% ten opzichte van 2022. Nederland staat op nummer vier in de top 20 exportlanden. De export naar Nederland bedroeg in 2023 £2,0 miljard, een daling van 3,1% t.o.v. 2022.

In 2023 steeg de waarde van de export naar EU-markten, vooral Ierland (+6,4%) en Spanje (+7,4%). De FDF waarschuwt dat de groei van de export naar Ierland belemmerd kan worden door het voorstel van de Britse regering om voor bepaalde producten op de Britse markt een 'not-for-EU'-etikettering te eisen.

De staat van de sector

De FDF laat in het State of Industry Report Q4 2023, weten dat 2023 een moeilijke periode is geweest. De scherpe stijging van productiekosten van de afgelopen jaren samen met de crisis van de kosten van levensonderhoud voor huishoudens, hebben ertoe geleid dat veel subsectoren van de voedingsmiddelen- en drankenindustrie zijn gekrompen.

De jaarlijkse inflatie is in januari 2024 gedaald voor de tiende maand op een rij: naar 7% vergeleken met 8% in december, het laagste percentage sinds april 2022. De inflatie zal de komende maanden naar verwachting blijven afnemen, waarbij verschillende factoren een rol spelen. Dalingen van de wereldwijde landbouwgrondstoffen- en energieprijzen zullen de inflatiedruk matigen en een vooruitgang in de financiën van huishoudens biedt ook hoop voor herstel. Maar sommige inflatoire druk zal aanhouden, zoals een stijging van de lonen. De FDF schrijft dat een recordstijging van 9,8% van de National Living Wage in april 2024 gevolgen zal hebben voor de bedrijfskosten van fabrikanten en supermarkten, waar een groot deel van de werknemers in de detailhandel op minimumlonen werkt. Daarnaast waarschuwt de FDF dat het eerder besproken voorstel van de 'not-for-eu’-etiketteringsverordening, aanzienlijke kosten met zich zal meebrengen en investeringen verder ontmoedigen.

De FDF uit ook haar zorgen over de veranderingen die invoering van de SPS-controles aan de grens gaat meebrengen, met name de kostendruk die gepaard gaat met de nieuwe regelgeving. Fabrikanten maken zich met name zorgen over nieuwe inspectiekosten (36%), de gereedheid van EU-leveranciers (23%) en de Britse haveninfrastructuur (15%) (Bron 1).

Deze uitdagingen weerhouden de Britse industrie echter niet om zich in te zetten voor groei in het nieuwe jaar, 73% van de fabrikanten stellen als doel om de verkoop op de Britse markt te laten groeien en 66% om nieuwe producten te ontwikkelen.

Beeld: ©FDF / State of Industry Survey
Bron 1