Bite-sized, het wekelijkse nieuwsoverzicht uit het Verenigd Koninkrijk (week 31)

De laatste agri-food nieuwsberichten uit het Verenigd Koninkrijk in een behapbaar formaat, week 31, 2023. Opgesteld door het landbouwteam van de NL-ambassade in Londen.

Bite-sized

CMA rapport pleit Britse supermarkten goeddeels vrij van opdrijven voedselinflatie

De Competition and Markets’ Authority (CMA) concludeert na een aantal maanden van onderzoek -tot tevredenheid van de regering- dat er geen systematische tekortkomingen zijn met de prijsvorming in Britse supermarktketens. De CMA deed onderzoek nadat er begin 2023 serieuze verdenkingen waren gerezen dat supermarkten mede oorzaak waren van de snel oplopende voedselprijzen om daarmee hun winstmarges op peil te houden. Hoewel dat dus niet is gebleken zijn er nog wel een aantal aanbevelingen gedaan door CMA die de transparantie van prijzen in supermarkten voor consumenten zou moeten verbeteren, bijvoorbeeld bij promotionele acties maar ook bij het aangeven van eenheidsprijzen die de vergelijkbaarheid van productprijzen tussen supermarktketens moet gaan vergroten.

Meer uitleg over werking Windsor Framework gepubliceerd

Meer uitleg over werking Windsor Framework gepubliceerd

De Britse overheid heeft afgelopen week meer details gepubliceerd over de werking van het Windsor Framework, het Northern Ireland Retail Movement Scheme. De regels -die van kracht worden vanaf 1 oktober 2023- gaan over de wijze waarop retail goederen van Groot Brittannië naar Noord-Ierland verhandeld kunnen gaan worden. Er staat een uitleg in over de werking van Green Lanes en Red Lanes en over de verschillende certificeringseisen die dan gaan gelden. Separaat is er ook een uitleg gepubliceerd over de nieuwe etiketteringsregels die voor deze handel gaan gelden. Vooral het label ‘not for EU’ gaat daarbij een belangrijke rol spelen. Die wordt in 3 fasen ingevoerd en betreft etikettering van individuele producten. Per 1 oktober 2023 moeten vleesproducten en enkele zuivelproducten hieraan voldoen die vanuit GB naar NL gaan. Fase 2 per 1 oktober 2024 vereist dat alle resterende zuivelproducten hieraan gaan voldoen en per die datum geldt ook de eis van een ‘not for EU’-label voor alle vlees- en zuivelproducten die in Engeland, Wales en Schotland worden geproduceerd. Per 1 juli 2025 volgen dan nog deze etiketvereisten voor alle samengestelde producten, groenten, fruit en vis(producten). De eis dat al deze producten die in GB worden geproduceerd een ‘not for EU’-etiket moeten krijgen is trouwens een aanvullende VK maatregel en is niet een afspraak met de EU uit het Windsor Framework.

Coffee Out-Of Home onverminderd populair

Coffee Out-Of Home onverminderd populair

Hoewel de voedselinflatie veel mensen aanzet tot keuze voor goedkopere supermarkten en besparingen op voedseluitgaven is er 1 consumptieartikel daar nauwelijks onder te lijden heeft en dat is de Coffee Out-Of-Home (OOH). AHDB deed onderzoek naar dit marktsegment en constateert dat in het land van de theedrinkers het kopje koffie buiten de deur niet meer weg te denken is. Voor de zuivelindustrie niet onbelangrijk omdat het gaat om ongeveer 13 miljoen liter melk per week dat zijn weg naar de horeca vindt, en dan vooral voor in de koffie. 13% van de VK-consumenten, net zoveel als voorgaande jaren, geeft aan zichzelf minstens eenmaal per week te trakteren op een cappuccino, latte of ander koffieproduct. 92% wordt warm en 8% koud geserveerd. De latte is veruit het populairst, gevolgd door cappuccino en americano. Wat verder opvalt is dat zeker 20% van alle koffieproducten inmiddels wordt voorzien van plantaardige melkproducten, een veel hoger percentage dan het aantal mensen dat aangeeft een veganistisch dieet te volgen. De AHDB roept de zuivelsector daarom op om de voordelen van dierlijke melk beter uit te leggen aan het publiek.