Boodschappen in tien minuten: startups binden strijd aan met traditionele bezorgdiensten

Een nieuwe lichting van startups beloven bezorging van boodschappen binnen tien minuten via een app. Deze flitsbezorgers bestormen de markt voor thuisbezorging op de golf van investeringen door durfkapitalisten en de groei van online winkelen tijdens de coronavirus pandemie.

Online grocery

Sinds vorig jaar is de vraag naar online bezorging van boodschappen sterk toegenomen. De online supermarkt Ocado en de bezorgdienst Deliveroo hebben hiervan sterk geprofiteerd. Ook de grote supermarktketens hebben flink geïnvesteerd in hun eigen online bezorgdiensten. 

De nieuwe lichting van startups zoals Dija, Weezy, Jiffy, Grocemania, maar ook grote internationale spelers zoals Gorillas en Getir, bindt nu de strijd aan met deze traditionele spelers door in te haken op wat marktanalisten zien als de frustratie onder consumenten over wachtlijsten en -tijden bij de traditionele thuisbezorging.    

Maar de opkomst van de nieuwe ultra-rapid bezorgdiensten is ook onderdeel van de bredere doorbraak de laatste jaren van de bezorgingsdiensten van meal kits, zoals HelloFresh en Gousto, direct van de teler, zoals FarmDrop, en van restaurant maaltijden, zoals Deliveroo. Dit laatste bedrijf werkt al sinds kort samen met de supermarkt Waitrose en Sainsbury’s om ook te profiteren van de groeiende vraag naar de thuisbezorging van boodschappen. Sainsbury’s werkt behalve met Deliveroo ook in partnerschap met Ubereats.

De nieuwe startups willen op verschillende manieren onderscheid bieden door, behalve een snelle bezorgingstijd, bijvoorbeeld samenwerking met lokale winkeliers, elektrisch transport, of speciale klantenservices. Dija, gebaseerd in Londen, bezorgd de boodschappen met een eigen vloot van elektrische fietsen. Weezy, dat in 15 steden in het land bezorgt, werkt met lokale slagers en bakkers.

Investeerders in deze startups geloven dat flitsbezorging ook na de pandemie een groeimarkt blijft maar sommige analisten zetten vraagtekens bij de bedrijfsmodellen. Dija geeft bijvoorbeeld aan dat winst maken geen onmiddellijke prioriteit voor hen is omdat het bedrijf nu wil investeren in groei.