Singapore geeft als eerste land ter wereld groen licht om kweekvlees op de markt te brengen

SINGAPORE - Binnenkort kan de consument in Singapore genieten van kip die in een laboratorium is gekweekt nadat het Amerikaanse bedrijf Eat Just van de Singapore Food Agency op 2 december 2020 groen licht heeft gekregen om het product hier te verkopen. 

Kweekvlees
©NL SIN

Het is wereldwijd voor het eerst dat een gekweekt vleesproduct commercieel wordt verkocht, aldus de Singapore Food Agency (SFA), die woensdag richtlijnen publiceerde om de veiligheid van voedseluitvindingen te waarborgen. Het gekweekte vlees zal in eerste instantie worden verkocht in kipnugget vorm.

Gekweekt vlees is vlees dat in laboratoria is ontwikkeld met dierlijke cellen. Het uit San Francisco afkomstige Eat Just, staat bekend om zijn plantaardige vervangingsmiddelen voor eieren, geeft aan dat er geen antibiotica in zijn product worden gebruikt.

Daarnaast is uit veiligheidstesten gebleken dat gekweekte kip een "extreem lage en aanzienlijk schonere microbiologische inhoud" heeft dan traditionele kip. Ook toonde het aan dat de gekweekte kip een hoog proteïne gehalte, een gevarieerde aminozuursamenstelling en relatief hoog gehalte aan gezonde enkelvoudige onverzadigde vetten bevat en een rijke bron van mineralen, aldus Just Eat.

Just Eat geeft aan dat het lang heeft geduurd voordat zijn team van wetenschappers, productontwikkelaars en regelgevingsdeskundigen het productieproces van de gekweekte kip vastlegden - informatie die vereist is volgens de SFA-regels. Informatie zoals zuiverheid, identiteit en stabiliteit van de kippencellen, evenals een gedetailleerde beschrijving van het productieproces waaruit bleek dat geoogste gekweekte kip aan kwaliteitscontroles en een rigoureus controlesysteem voor voedselveiligheid voldoet moesten goed worden vastgelegd.

De gekweekte kip werd vervaardigd in het Food Innovation and Resource Centre, een voedselonderzoeksfaciliteit die mede wordt beheerd door Singapore Polytechnic en Enterprise Singapore.

Singapore is al lang een leider in allerlei soorten innovatie, van informatietechnologie tot biologische geneesmiddelen, en is nu wereldleider in het opbouwen van een gezonder, veiliger voedselsysteem. Dit is ook een van de redenen waarom Eat Just Singapore koos als de eerste locatie om zijn product te lanceren.q