Nederland helpt India bij aanpak eiwittekort

Een groot deel van de Indiase bevolking eet vegetarisch, vanwege religie, cultuur en traditie. Tegelijk heeft bijna driekwart van de Indiase bevolking een eiwittekort. Nederlandse organisaties werken actief samen met hun Indiase tegenhangers om deze eiwittekorten aan te pakken.

De eiwitconsumptie in India is veel lager dan de 48 gram per dag die de Indian Council of Medical Research aanbeveelt. Granen, peulvruchten, noten en specerijen zijn de enige bron van eiwitten voor de meerderheid van de Indiase bevolking. Dit brengt veel uitdagingen met zich mee, aangezien verschillende onderzoeken aantonen dat Indiërs meer eenvoudige koolhydraten en minder complexe koolhydraten, eiwitten, fruit en groenten consumeren.

Inspanningen van overheidsinstanties zoals Food Safety en Standard Authority of India en andere belanghebbenden zoals Right to Protein creëren bewustzijn bij de Indiase bevolking over het belang van plantaardig eiwit. Zo vierde India op 27 februari Nationale Eiwitdag met als thema ‘Powering with Plant Protein’. Als onderdeel van dit programma is een boek gelanceerd over plantaardige eiwitrijke ontbijtrecepten.

Plantaardige eiwitmarkt gaat flink groeien

Protein-summit

In 2020 liet de landbouwafdeling van de Nederlandse Ambassade in New Delhi, samen met Euromonitor, een onderzoek uitvoeren om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van plantaardig eiwit in India. Volgens de studie bedraagt de omvang van de plantaardige eiwitmarkt in India $ 427 miljoen en groeit deze richting 2024 naar verwachting met 14,5%. De marktomvang van India is 10% van de totale markt voor plantaardige eiwitten in de Azië-Pacific regio.

Uit het onderzoek blijkt dat soja de markt domineert en veel wordt gebruikt voor plantaardige eiwitten in India. Erwteneiwitten worden meer gevraagd als het belangrijkste alternatief voor soja en gaan naar verwachting sneller groeien dan andere peulvruchten. De verwachting is dat peulvruchten de snelst groeiende sector wordt met ongeveer 17% per jaar, omdat deze over het algemeen eiwitrijker zijn per gram dan ander plantaardig eiwit.

De vraag naar plantaardig eiwit komt vooral van millennials, die zich zorgen maken over hun gezondheid, het klimaat en de leefomgeving. Zij hebben de koopkracht om de producten met plantaardige eiwitten te kopen. Vanuit gezondheidsbewustzijn verminderen veel mensen de vleesconsumptie: om hun gewicht onder controle te houden en om overmatig cholesterol en vet te vermijden uit dierlijk eiwit.

'De Nederlandse overheid biedt verschillende instrumenten aan voor de aanpak van de problematiek van eiwittekorten. Het Sustainable Development Goals Partnership (SDGP) en het Dutch Good Growth Fund (DGGF) zijn daar voorbeelden van'

Startups schrijven het verhaal

De Indiase markt voor plantaardige eiwitten wordt voornamelijk aangejaagd door startups. Deze zijn geconcentreerd in grote steden als Bangalore, Mumbai en Delhi. Deze startups werken samen met zogeheten boetiekrestaurants, cafés of chique winkels om klanten te bereiken. Startups zoals Oziva, GoodDot, Urban Platter, Veggie Champ, Unived en Good Mylk introduceerden producten met op granen en peulvruchten gebaseerde eiwitten, en met noten en zaad-eiwit.

India ziet slechts in beperkte mate plantaardige eiwitproducten van wereldwijde voedingsbedrijven zoals Nestlé, Unilever of binnenlandse voedingsbedrijven zoals ITC en Haldiram. Ook voor grote restaurantketens als McDonalds, SubWay of KFC is er nog veel werk aan de winkel als het gaat om plantaardig eiwit.

Samenwerking India – Nederland

Om het groeiende eiwittekort onder de Indiase bevolking aan te pakken, werken Nederlandse organisaties actief samen met hun Indiase tegenhangers. De Nederlandse overheid biedt verschillende instrumenten aan om wat aan de problematiek van eiwittekorten te doen. Het Sustainable Development Goals Partnership (SDGP) en het Dutch Good Growth Fund (DGGF) zijn daar voorbeelden van. Twee voorbeelden van programma's die in het kader van deze instrumenten worden ondersteund, zijn ‘Good Farming, Good Food’ en ‘Tempeh Today for a better tomorrow’.

Lees verder onder afbeelding

Bert de Jong (consul in Mumbai) en Jeroen Douglas (directeur Solidaridad) reiken prijzen uit op een kookwedstrijd in het kader van het programma Good Farming Good Food.
Bert de Jong (consul in Mumbai) en Jeroen Douglas (directeur Solidaridad) reiken prijzen uit op een kookwedstrijd in het kader van het programma Good Farming Good Food.

Good Farming, Good Food

Solidaridad, een Nederlandse NGO, voert het programma ‘Good Farming, Good Food’ uit. Met dit programma wil Solidaridad het probleem van ondervoeding in enkele van de minst ontwikkelde districten van de staat Madhya Pradesh aanpakken. De ambitie is om 50.000 sojaboeren te bereiken en de inname van soja in hun dagelijkse voeding te vergroten. Niet alleen de boeren, maar ook hun families zijn via ‘East West Knowledge Transfer’ bij het programma betrokken; een training in moestuinieren om groenten te produceren, is hier een voorbeeld van.

Opleiding boeren

East West Knowledge Transfer is een stichting, opgericht door East West Seed, die families van boeren opleidt in het verbouwen van groenten in hun moestuinen. Vippy Industries, een sojaverwerker, is de partner uit de particuliere sector in het programma. Betrokken zijn ook lokale overheidsinstanties zoals Madhya Pradesh Rural Livelihood Mission en lokale academische instellingen zoals het Indian Institute of Soybean Research en het Central Institute of Agriculture Engineering (CIAE). Meer details over het programma en over de monitoring en evaluatie ervan, is te vinden op de website Good Farming Good Food. Het programma wordt onder het SDGP gefinancierd door RVO.

Tempeh Today for a better tomorrow

Tempeh Today
Beeld: ©Schouten
Tempeh Today

Schouten Europe, specialist in plantaardige eiwitten, lanceerde Tempeh Today: een innovatieve manier van duurzame en gezonde voedselproductie. De eiwitrijke tempeh wordt ter plaatse geproduceerd in hightech small fermentation units (SFU). Afgelopen februari vond de inhuldiging van de eerste SFU plaats in Bangalore.

Henk Schouten, CEO van Schouten Europe, richtte zich de afgelopen jaren in India op het aanpakken van eiwittekorten bij de lokale bevolking. Dit door te kijken welk voedselproduct geschikt is voor de Indiase markt en hoe het lokaal geproduceerd kan worden. Volgens Schouten moeten de ingrediënten lokaal zijn ingekocht, moet het eindproduct zonder koeling vervoerd kunnen worden (binnen een tijdsbestek van 8 uur) en moet het een hoge voedingswaarde bieden tegen een lage prijs.

Honderd SFU's in vijf jaar

Het doel van Tempeh Today is om de komende vijf jaar ten minste honderd SFU's in India te realiseren. De individuele SFU's worden vanuit Nederland gemonitord op gestandaardiseerde productie, constante kwaliteit en voedselveiligheid. Elke SFU heeft zijn eigen vriezer. 60% van de geproduceerde tempeh wordt ingevroren en vervoerd naar een centrale locatie voor opslag en verpakking voor de supermarkten, horeca of de voedingsindustrie. De overige 40% van de tempeh wordt gebruikt in maaltijden voor schoolkinderen.

Om dit innovatieve concept tot een succes te maken, werkt Schouten samen met verschillende Nederlandse en Indiase organisaties. Voor de financiering van Tempeh Today is Schouten Europe een financieel partnerschap aangegaan met het Dutch Good Growth Fund, een financieringsregeling van de RVO.

Bouwen aan een Indo – Nederlandse eiwitcorridor

Nu Nederland een hub wordt voor het aantrekken van investeringen in plantaardig eiwit, is er een groeiende interesse onder Indiase organisaties om samen te werken met Nederlandse partners op de markt voor plantaardige eiwitten. Indiase bedrijven zijn op zoek naar technologieën om uitdagingen zoals eiwitzuivering en eitwitvervorming (extrusie) aan te pakken.

Middelgrote Indiase voedingsbedrijven die aan Nederland zijn gelieerd, als exporteur van soja of andere voedingsproducten, nemen contact op met het ministerie van LNV en vragen om matchmaking met Nederlandse organisaties op het gebied van plantaardig eiwit. Ook helpen collega's van de NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency) Indiase startende bedrijven bij het opzetten van een R&D-centrum in Nederland.

Plantaardig eiwit is een aandachtsgebied van het landbouwteam op de Nederlandse ambassade in New Delhi. Het team wil Nederlandse organisaties faciliteren die op zoek zijn naar het delen van technologieën, het opzetten van productie of het betrekken van grondstoffen uit India. De Indiase markt voor plantaardige eiwitten biedt volop mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven en organisaties. Neem gerust contact op met het landbouwteam in India.

Landbouwteam India
Mail: nde-lnv@minbuza.nl
Twitter: @NLagro_india

November 2021

Deze bijdrage maakt deel uit van de Agrospecial Eiwittransitie wereldwijd. Via onderstaande link kunt u alle overige bijdragen lezen over dit thema.