Frankrijk: Carrefour lanceert internationale coalitie plantaardige alternatieven

De Franse supermarktketen Carrefour heeft een coalitie gevormd met 7 grote fabrikanten, zoals Danone, Unilever en Bonduelle, met als doel om tegen 2026 €3 miljard omzet uit plantaardige producten te genereren. De oprichting van de coalitie geeft gehoor aan de groeiende interesse en vraag van consumenten en aan de noodzaak om de CO2-voetafdruk van voedsel te verminderen. De coalitie zal een aantal gezamenlijke initiatieven nemen.

Doelstellingen Carrefour

Het aanbieden van duurzaam en betaalbaar voedsel staat centraal in de missie van Carrefour sinds de lancering van het Act for Food programma in 2018. Bovendien is het realiseren van de voedseltransitie voor iedereen een kerndoel van het bedrijf geworden. Als onderdeel van het Carrefour 2026-plan heeft de keten zich tot doel gesteld om tegen 2026 een omzet van €500 miljoen aan plantaardige eiwitproducten in Europa te bereiken; een stijging van 65% vergeleken met 2022.

Coalitie

Om deze doelstelling te versnellen en zoveel mogelijk partners samen te brengen, heeft Carrefour een coalitie gevormd met 7 grote fabrikanten (Danone, Unilever, Bel, Andros, Bonduelle, Nutrition & Santé, Savencia). Deze bedrijven willen tegen 2026 €3 miljard omzet genereren uit plantaardige producten. Om dit te bereiken zullen ze een aantal gezamenlijke initiatieven nemen.

Toegankelijk en milieuvriendelijk voedsel

De oprichting van deze coalitie is in de eerste plaats een antwoord op de groeiende vraag van consumenten, die steeds meer geïnteresseerd zijn in plantaardige eiwitten. Tussen 2015 en 2023 is het aandeel huishoudens met ten minste één flexitariër verdubbeld, van 25% naar 45%, en het aandeel huishoudens met ten minste één vegetariër is ook verdubbeld, van 1,5% naar 3,0%. Overigens geeft dit ook aan dat Frankrijk van ver moet komen op dit gebied.

Plantaardige alternatieven bieden ook een oplossing tegen de inflatie, omdat plantaardige eiwitten (zoals linzen of erwten) vaak voordelig zijn en kunnen worden geconsumeerd als vervanging voor duurdere dierlijke eiwitten.

Het voedingspatroon diversifiëren door plantaardige eiwitten te gebruiken is een doeltreffende manier om de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk te verminderen, aangezien voeding verantwoordelijk is voor bijna een kwart van alle emissies die bijdragen aan de Franse CO2-voetafdruk. In het kader van het Carrefour 2026-plan heeft Carrefour zich tot doel gesteld om zijn indirecte CO2-uitstoot tegen 2030 met 29% te verminderen.

Een coalitie van grote fabrikanten, open voor iedereen

De producten van Carrefour, met zijn huismerk, en de 7 andere industriële partners zijn te vinden in verschillende productcategorieën, zoals plantaardige dranken, peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), kant-en-klaar maaltijden, plantaardige desserts en vleesvervangers.

Om vooruitgang te boeken zal de coalitie een stuurgroep oprichten met vertegenwoordigers van de 8 deelnemende bedrijven. Deze stuurgroep zal regelmatig samenkomen om collectieve commerciële acties te definiëren en de resultaten te meten.

Doelstellingen van de coalitie

De belangrijkste doelstellingen van de coalitie zijn:

  • Nieuwe plantaardige producten lanceren;
  • Innovatieve smaken en aroma's testen;
  • Promotie-evenementen organiseren;
  • Recepten voorstellen aan klanten om hen te helpen deze nieuwe producten gemakkelijker te bereiden;
  • De discussie aangaan over best practices om plantaardige producten te ontwikkelen.

Alexandre Bompard, voorzitter en CEO van de Carrefour Group : "Met onze industriële partners en Carrefour willen we plantaardige alternatieven aanbieden om de CO2-voetafdruk van ons voedsel te verminderen. Hiermee gaan we de uitdaging van klimaatverandering aan, maar ook de uitdaging van inflatie, door gezonde en evenwichtige voeding aan te bieden tegen betaalbare prijzen. Onze sector betrekken bij dit initiatief is een collectieve verantwoordelijkheid, en ik hoop dat andere groepen zich bij ons zullen aansluiten."

Tenslotte

Met dit initiatief steekt Carrefour ook wel zijn nek uit. De Franse keuken (gastronomie) draait om de klassieke maaltijd met vlees of vis als hoofdgerecht. Fransen zijn gehecht aan hun eetcultuur en dus ook aan stukje vlees of vis, en de totale consumptie van vlees per Fransman is de afgelopen jaren amper gedaald.

President Macron heeft overigens wel voor televisie verklaard dat hij flexitariër is en dat dat eigenlijk normaal zou moeten zijn.