Frankrijk: na Nutriscore nu ook ‘beloningsscore’ van boeren

Het Franse ministerie van landbouw en voedselsoevereiniteit heeft een proef gelanceerd met een zogenaamde "beloningsscore", waarmee de beloning van producenten van landbouwproducten wordt weergegeven op producten. Op 29 juni 2023 werd in de Franse Staatscourant een decreet gepubliceerd, waarmee deze proef is vastgelegd voor een periode van vijf jaar, op basis van de zogenaamde Egalim 2-wet.

Bij het winkelen kan de Franse consument binnenkort door middel van de ‘Remunera-score’ op bepaalde typen producten in één opslag zien in hoeverre een boer al dan niet goed verdient aan een product.

Wat is de Remunera-score?

De Remunera-score heeft als doel om consumenten te informeren over de prijs die aan boeren wordt betaald, door middel van etikettering vergelijkbaar met het Nutriscore-model.

Het idee van deze beloningsscore was al voorzien in de Egalim-wet2, daterend van oktober 2021, waarover meer informatie op Agroberichtenbuitenland.nl: Frankrijk: EGAlim 2, een wet ter verbetering van het inkomen van de boer | Nieuwsbericht | Agroberichten Buitenland.

Het doel is om door middel van een label met letters op de producten een dynamiek te creëren die moet leiden tot een betere beloning van de boer.

Om welke producten gaat het?

In de tekst van het decreet worden de producten genoemd waarop deze weergave van "de impact in termen van producentenbeloning" betrekking heeft:

  • rund-, varkens-, schapen- en geitenvlees;
  • verse groenten en fruit;
  • consumptiemelk en zuivelproducten (yoghurt en gefermenteerde melk, verpakte room, boter en kazen) op basis van koeien-, geiten- of schapenmelk;
  • eieren in de schaal.

De sectoren wijn, pluimvee(producten) en granen vallen niet onder de regeling. De tekst sluit geen enkele distributiemethode uit.

Verkennend rapport

De Algemene Raad voor Voedsel, Landbouw en Platteland (CGAAER), die onder het Franse ministerie van landbouw en voedselsoevereiniteit valt, publiceerde op 20 februari 2023 een scoping rapport.  Daarin werd voorgesteld om "alle voedingsproducten en afzetkanalen" onder het experiment te laten vallen.

De auteurs stelden een aantal doelen voor het experiment:

  1. het vaststellen van geharmoniseerde rekenregels en weergavemethoden,
  2. en het schatten van de kosten van de regeling als deze een permanent karakter zou krijgen.

De auteurs van het rapport verwachtten ook dat het experiment langer zal duren dan de geplande vijf jaar.

Supermarktketen Lidl en rundvleessector pionierden

Ruim voor de zojuist door de Franse overheid gelanceerde proef met de beloningsscore op producten, namen in maart 2022 de rundvleesfederatie FNB (Fédération Nationale Bovine) en de supermarktketen Lidl France al het voortouw. Tijdens de grootse Franse landbouwbeurs Salon International de l’Agriculture, die plaatsvond in Parijs begin 2022, hadden zij al de lancering van een dergelijk etiketteringssysteem aangekondigd.

Hun doel is om consumenten aan te zetten tot een meer verantwoord koopgedrag, met een onmiddellijk financieel effect voor rundveehouders.

FNB voorzitter Bruno Dufayet: "De Rémunéra-Score beantwoordt aan twee grote uitdagingen [ ]: transparantie, die de sleutel is tot een betere verdeling van de waarde binnen onze sector, en rekening houden met de productiekosten van de landbouwers bij het bepalen van de prijs van producten. Want dat is waar de Egalim 2 wet over gaat: boeren eindelijk in staat stellen betaald te worden in overeenstemming met hun productiekosten"

Michel Biero, Directeur Lidl Frankrijk, was al de initiatiefnemer van meerjarige ‘tripartiete’ contracten, die sinds 2015 door Lidl worden afgesloten met boeren en verwerkende industrie. Dankzij deze contracten, die volgens het bedrijf gebaseerd zijn op vertrouwen en transparantie, betalen zij de 5.000 veehouders met wie zij samenwerken een hogere prijs voor het vlees.

Daarnaast voerde Lidl het Remunera-score label in, dat varieert van A+ tot F. De hoogste beoordeling, A+, is geïndexeerd aan de hand van de productiekosten van de boer, een referentiewaarde die wordt uitgegeven door de branche, terwijl de gemiddelde marktprijs voor dit type product overeenkomt met een beoordeling F.

Sinds september 2022 is het Remunera-score label van kracht voor Limousin-rundvlees dat onder tripartiete contracten wordt geproduceerd en zijn de labels aangebracht in 150 Lidl supermarkten in de Grand Est regio in het oosten van Frankrijk. Gedurende 2023 zal dit initiatief door Lidl worden uitgerold naar alle supermarkten van de keten in Frankrijk. Overigens verkoopt de supermarktketen ook (vlees)producten die buiten de tripartiete contracten vallen en die niet de Remunera-score op de verpakking hebben.

Beeld: persbericht Lidl France