België lijkt een plantaardig voedingsmenu definitief te omarmen

Sinds 2011 voert het bureau iVOX in opdracht van EVA een 2-jaarlijks onderzoek uit naar de plantaardige eetgewoontes van Belgen. De resultaten van het onderzoek 2021 bevestigen de trends die wij reeds signaleerden in ons artikel “Vegetarisch/veganistisch versus vleesconsumptie: 1-0 in België!” van 12 januari 2021, namelijk toenemende acceptatie van een vegetarisch/veganistisch voedingsmenu. Hieronder de laatste cijfers voor deze groeiende markt in België.

Beeld: ©Canva

“De toekomst is plantaardig”: de echte omnivoor verliest terrein in België

Zo eet 32% van de Belgen wekelijks minimaal 3 keer vegetarisch en daarmee bedraagt het aandeel “echte omnivoor” dus 68% (was nog 72% in 2020). Maar bij de Belgen onder de 35 jaar bedraagt dit aandeel 58%, wat de stelling “de toekomst is plantaardig” nog meer bevestigt. Alhoewel het percentage flexitariër slechts licht toenam in de periode 2020-2022 (van 23% naar 24%), winnen vooral de echte vegetariërs en veganisten in belang (van 5% in 2020 naar 8% in 2022).

Bovendien blijkt uit dit onderzoek dat het aandeel echte vegetariër/veganist ook in de toekomst nog verder zal groeien, omdat 8% van de omnivoren de intentie heeft om vegetariër of veganist te worden. Vooral Belgen onder de 35 jaar die nu nog omnivoor of flexitariër zijn, zouden graag deze overstap willen maken (ongeveer 16%). Echter, de prijs vormt daarbij een belangrijk obstakel.

Nog grotere acceptatie van een vegetarisch/veganistische voedingsmenu

Zo vindt bijna de helft van de vrouwen en jongeren vegetarisch eten gezond (respectievelijk 47% en 46%), terwijl het aandeel vleeseters dat negatief over veganisten oordeelt, duidelijk minder is geworden t.o.v. 2020. Bijna de helft van de Belgen (48%, 3-procentpunten meer dan in 2020) erkent de noodzaak om in de toekomst minder vlees en vis te eten.

Brussel bevestigt ook in 2022 zijn koploperspositie binnen België

42% van de Brusselaars eet minstens 1x per week vegetarisch, tegenover 33% in Vlaanderen en 29% in Wallonië. En terwijl 39% van de Belgen in de toekomst de intentie heeft om minder vlees te eten, bedraagt dit percentage in Brussel 45%.

Toenemende populariteit van plantaardige alternatieven

Ongeveer 65% van de Belgen koopt al af en toe vleesvervangers. Daarbij zijn de producten die broodbeleg en charcuterie vervangen het meest populair, maar ook de aankopen van tofu, tempeh en seitan namen toe ten opzichte van 2020. En heel opvallend: deze groeiende populariteit beperkt zich niet tot vleesvervangers, want ook plantaardige zuivel registreert een groeiende interesse.

En hoe zit het met kweekvlees?

Tot slot laat het onderzoek zien dat kweekvlees marktpotentie heeft in België, want 3 op de 10 Belgen (vooral mannen en jongeren) zegt ervoor open te staan.

Risico op gebrek aan essentiële voedingsstoffen

Een vegetarische/veganistische levensstijl is ook in België vooral populair onder jonge vrouwen. Echter, de Britse studie die aantoont dat veel jonge vrouwen lijden aan een tekort aan essentiële voedingsstoffen als magnesium, ijzer, zink, calcium en jodium, kreeg ook in de Belgische media de nodige aandacht. Volgens professor Niewold van de KU Leuven kunnen de extra toevoegingen van deze stoffen aan plantaardige zuivel en vleesvervangers dit tekort niet compenseren. Het lichaam neemt deze stoffen gewoon minder goed op dan in hun biologische vorm.

Voor meer informatie over het marktonderzoek van iVox klik hier.