Bloemenpromotie in Japan: lelies en chrysanten

Zelfs in deze jaren die in het teken staan van het coronavirus worden de promotie-activiteiten van belangrijke Nederlandse agrarische producten voortgezet. De jaarlijkse bijeenkomst ter bevordering van de Nederlandse leliesector wordt dit jaar in een nieuwe vorm uitgevoerd, namelijk door publicatie van een e-boek. Verder is een Nederlandse prijs uitgereikt bij de Japanse grootste chrysantenwedstrijd in Osaka.

“Lovelily e-Book” ter promotie van Nederlandse leliesector

Het elektronische boek “Lovelily 2021-22” (134 blz.) is vanaf 12 december 2021 te koop op Amazon Kindle en andere webboekwinkels (prijs: 440 yen/ca. 3,5 euro) . Het  boek dient als inspiratiebron voor bloemschikken en decoratie voor etalages, geeft informatie over het proces van veredeling en bevat daarnaast een uitgebreide catalogus van de diverse lelievariëteiten.

De uitgever, Lily Promotion Japan, houdt zich bezig met de promotie van de leliesector in Japan en werkt samen met het landbouwbureau van de Nederlandse Ambassade in Tokio. Zo heeft Peter van der Vliet, de Nederlandse Ambassadeur in Japan, diverse malen netwerkbijeenkomsten van Nederlandse exporteurs, Japanse importeurs, veilingen, detailhandel en andere belanghebbenden georganiseerd.  Vorig jaar was hij gastheer van een reeks online evenementen ter gelegenheid van de doop van de nieuwe leliesoort Kodaira, genoemd naar de Japanse gouden schaatsster.

Ter gelegenheid van de publicatie hebben Peter van der Vliet, de Nederlandse Ambassadeur in Japan en Denise Lutz, Landbouwraad, een felicitatieboodschap uitgebracht (YouTube video met hun boodschap:   https://youtu.be/oz_UFAUCmYI)

Lily Promotion Japan: in januari 2012 opgericht om snijbloemen en leliebollen in Japan te verspreiden met fondsen die op vrijwillige basis zijn ingezameld bij de deelnemende bedrijven in Japan, en met medewerking van het landbouwbureau van de Nederlandse Ambassade in Japan. Lily Promotion Japan is opgericht met als doel een verticale relatie van producenten tot eindgebruikers te creëren en deze op een krachtige en samenhangende manier te promoten.

Lovelily e-Book 2021-2022

En over flora gesproken: Japan kent vier heel duidelijk afgebakende jaargetijden: nu is het medio december en de herfstkleuren zijn op hun best in de tuin van de Nederlandse Ambassade in Tokio.

Oude Gingko bomen op de Nederlandse Ambassade in Tokio

Ambassadeprijs voor de grootste Japanse sierchrysanten wedstrijd

In Osaka werd op 5 november jl. de 38ste landelijke wedstrijd voor sierchrysanten gehouden. Elk jaar wordt daar een prijs uitgedeeld namens de Nederlandse Ambassade, naast de prijzen uit naam van Prins Takamatsu en de Japanse Premier.

In Japan wordt de chrysant gezien als een symbool van de dingen die Japanners eerbaar en dierbaar achten, en de bloemen zijn wereldwijd bekend als symbolen van Japan, samen met natuurlijk de kersenbloesem. Deze competitie vindt zijn oorsprong in 1980 en is een gezamenlijke inspanning van vertegenwoordigers van meer dan 1.000 plaatselijke chrysanten-organisaties en 150.000 kwekers van over het hele land. Hun doel is om meer aandacht te vragen voor chrysanten en om de kweekcultuur van deze bloemen de erkenning te geven die deze kunst verdient.

In totaal werden er ongeveer 300.000 reuzenchrysanten tentoongesteld. Dit jaar werd de prijs van de Nederlandse Ambassade toegekend aan de heer Shizuka Yamaguchi uit Fukui voor zijn bloemenbed.

Een filmpje van de tentoonstelling in 2021 kunt u hier bekijken http://www.kokkaen.co.jp/kikkaten/index.html

Prijswinnend werkstuk van de heer Shizuka Yamaguchi