Lancering van 2020 Singapore Food Story

Vorige week heeft de Singaporese minister van Milieu en Water, Masagos Zulkifli, de 2020 Singapore Food Story campagne gelanceerd. De campagne promoot Singapore’s voedselveiligheid strategie en doet een oproep aan Singaporezen om vaker voor lokaal geproduceerd voedsel te kiezen.

Onderdeel van de lancering was de bekendmaking van het nieuwe ‘Local Produce’-logo, wat vanaf augustus 2020 te vinden is op lokaal geproduceerde producten zoals groenten, eieren en vis. Naast het nieuwe logo is er eerder dit jaar een e-SG Farmers’ Market op Redmart gelanceerd: een aparte pagina op de Singaporese Redmart website die is toegewijd aan lokaal geproduceerde producten.

30-by-30 Strategie

De promotie van lokaal geproduceerd voedsel is onderdeel van de 30-by-30 strategie die in april 2019 van start is gegaan. De 30-by-30 strategie heeft als doel om in 2030 30% van de Singaporese voedselvoorziening lokaal te verbouwen. Met minder dan 1% van het landoppervlak toegewijd aan voedselproductie, is er een grote vraag naar technologische ontwikkelingen die dit mogelijk maken, zoals indoor farming. Aangezien het land op dit moment voor 90% van haar voedselbehoefte afhankelijk is van import, moet een verhoogde lokale productie als buffer dienen voor korte verstoringen, zoals natuurrampen, misoogsten of handelsverstoringen.

Voedselveiligheid

Singapore is vorig jaar voor het tweede jaar op rij nummer één in de Economist Intelligence Unit’s Global Food Security Index, een index die kijkt naar de toegankelijkheid van betaalbaar, voedzaam eten. De Index gaf wel aan dat de voedselveiligheid in Singapore kwetsbaar is voor internationale verstoringen in voedselaanbod, iets wat door klimaatverandering zou kunnen toenemen in de toekomst. Singapore’s voedselveiligheid werd afgelopen week even op de proef gesteld toen het DORSCON (Disease Outbreak Response System Condition) level werd verhoogd naar oranje vanwege verdere verspreiding van het COVID virus, wat voor sommigen aanleiding was voor het inslaan van basisbehoeftes zoals instant noedels, rijst en groenten. Mr Masagos verzekerde tijdens de lancering dat er genoeg voedsel voor iedereen was en hij benadrukte dat de 30-by-30 strategie bedoeld is om dit soort situaties op te vangen.