Singapore lanceert campagne om lokaal geproduceerd voedsel te promoten

Vanaf volgend jaar zullen Singaporese vis, eieren en groente wellicht vaker op Singaporezen hun bord belanden. Als onderdeel van de Singapore Food Story, een strategie van de Singaporese overheid om meer voedselzekerheid te creëren, wordt volgend jaar een campagne gelanceerd met als doel om lokaal geproduceerde producten te promoten.

Beeld: ©Adobe Stock

Minister van Milieu en Water Management (MEWR) Masagos Zulkifli benadrukte in een speech het belang van de agrarische sector in Singapore en hoe deze als buffer kan werken voor eventuele verstoringen in de globale voedselvoorziening. Professor William Chen, professor in Food Science and Technology bij de Nanyang Technical University, wijst op meerdere voordelen van het consumeren van lokale producten in Singapore: de producten zijn verser, mogelijk voedzamer en kunnen meer garantie geven op voedselveiligheid. Wat de campagne precies gaat inhouden, is nog niet naar buiten gebracht.

Gevolgen van klimaatverandering en de wereldwijde afname van bijen kunnen er voor zorgen dat voedselproducerende landen in de toekomst niet meer genoeg produceren voor export. Singapore, vrijwel volledig afhankelijk van import qua voedselvoorziening, wil zich tegen voedseltekorten wapenen door diversificatie van importlanden en een verhoogde productie voor haar eigen markt, zowel in binnen- als buitenland. Om deze strategie te verwezenlijken is er behoefte aan high-tech, klimaatbestendige en efficiënte manier om voedsel te produceren.