Scandinavië: groeimarkt voor sierteelt

Voor de Nederlandse sierteelt bieden Denemarken en Zweden interessante afzetkansen. De export van bloemen en planten naar de meeste Europese landen is stabiel of licht dalend, terwijl de uitvoer naar Scandinavische landen juist groeit.

Juist vanwege die groeikansen organiseert Royal FloraHolland een studiereis voor geïnteresseerde telers en exporteurs in de sierteeltsector. Deze vindt plaats op 21 en 22 maart 2017. Tijdens de reis worden bezoeken gebracht aan importeurs, supermarkten en bloemisten. Ook wordt informatie gegeven over zakendoen in Denemarken en Zweden.

Hoog besteedbaar inkomen

De Scandinavische landen behoren tot de rijkste, welvarendste en meest ontwikkelde landen ter wereld. Het besteedbaar inkomen is relatief hoog en veel consumenten tonen een toenemende belangstelling voor bloemen en planten. Dat zegt marktspecialist Josephine Klapwijk van Royal FloraHolland. Zij organiseert de studiereis. “De Nederlandse sierteeltsector heeft al een belangrijke positie in Denemarken en Zweden, maar er is absoluut ruimte voor meer export.”

Belangrijke positie van Nederland

De Scandinavische landen importeren veel bloemen en planten. Nederland heeft daarin een belangrijke positie ingenomen. Van de planten die Denemarken invoert, is ruim 47% afkomstig uit Nederland (2015), wat snijbloemen betreft gaat het zelfs om ruim 96%. Ook in Zweden is de positie van Nederland sterk: de laatste jaren komt rond de 90% van de import van snijbloemen uit Nederland (klik op grafiek voor groter beeld).

De export van planten en bloemen uit Nederland naar andere Europese landen is de laatste jaren stabiel of dalend. De prijzen staan onder druk. Klapwijk: “Juist om die reden proberen wij de afzet naar Scandinavië nog verder te verhogen.”

Dat is in 2016 overigens goed gelukt. De exportstatistieken van Floridata wijzen uit dat de export van bloemen en planten naar Zweden in 2016 met 2,4% is gestegen in vergelijking met 2015. De sierteeltexport naar Denemarken is over dezelfde periode zelfs met 11,3% toegenomen.

Dalende productie in Denemarken

In Denemarken is de productie van bloemen en planten de laatste jaren afgenomen. Dat komt onder meer door een gebrek aan bedrijfsopvolgers. Daling van de sierteeltproductie in dit land heeft geleid tot meer import. Dat geldt ook voor Zweden dat in het verleden veel bloemen en planten uit Denemarken haalde en nu in toenemende mate afhankelijk is van andere landen, vooral van Nederland.

Voorkeur voor natuurlijke tinten

Consumenten in Denemarken en Zweden hebben een voorkeur voor natuurlijke tinten, ook als het om bloemen en planten gaat, zegt Klapwijk. “De belangstelling gaat uit naar groen, bruin en wit. Dat geldt trouwens ook voor de potten.”

Van oudsher gaan er veel voorjaarsbloemen zoals tulpen, hyacinten en narcissen op transport naar Scandinavië. Na de lange en donkere winter zien de Denen en Zweden uit naar het voorjaar en dat leidt tot een massale aankoop van voorjaarsbloeiers. Nederland heeft in dat marktsegment inmiddels een sterke positie verworven.

Midzomerfeest en Moederdag

In Scandinavië bestaat een sterke binding met seizoenen in combinatie met bloemen. Bloemen vervullen vaak een rol als symbool voor bepaalde feestdagen, zoals rozen, gerbera’s en calla’s voor het Midzomerfeest (21 juni). Ook Moederdag geeft een piek in de afzet. Supermarkten vormen een steeds belangrijker afzetkanaal voor bloemen en planten in Scandinavische landen. In Denemarken heeft retailer Plantorama in dit afzetkanaal een belangrijke positie ingenomen. De rol van de gespecialiseerde bloemisten is juist afgenomen. In weinig bouwmarkten worden planten verkocht.

Export naar Denemarken en Zweden is relatief gemakkelijk, zegt Klapwijk. “Het is wel raadzaam om een lokale agent in te schakelen die goed zicht heeft op de afzetkanalen en marktprijzen, maar dat geldt voor heel veel landen.”