Taiwan experimenteert met variabele prijzen in strijd tegen verspilling

Taiwan is wereldleider op het gebied van recycling. Maar als het gaat om verwerking van voedselafval scoort het land niet best. Elk jaar wordt er in Taiwan ongeveer 2,75 miljoen ton voedsel verspild, ofwel 3.000 ton per dag. Het land produceert 20% meer afval per persoon in vergelijking met de aangrenzende Oost-Aziatische landen Japan, Korea en China. Er zijn enkele initiatieven genomen om de verspilling van voedsel tegen te gaan, onder meer door supermarktketens.

Volgens de Environmental Protection Administration (EPA) werd er in 2017 minder dan 19% van het voedselafval, afkomstig van niet-verkochte levensmiddelen met ‘best before’ label en resten uit de horeca, gerecycled tot compost en varkensvoer. De rest werd verbrand in de verbrandingsoven met  zeer hoge kosten voor het milieu.

Food waste
©www.newsmarket.com
Food waste

Acuut probleem

Hoewel Taiwan veel meer afval produceert dan zijn aangrenzende buurlanden, ligt het zelfvoorzieningspercentage qua voedsel laag en bedraagt slechts 30% van de landen in de regio. Voedselverspilling is daarom een acuut probleem in Taiwan en er zijn weinig initiatieven om dit probleem aan te pakken.

Taiwan staat na Zuid-Korea op de tweede plek als het gaat om het aantal ‘convenience stores’ per persoon. Volgens het ministerie van Economische Zaken zijn er meer dan 11.100 van zulke winkels. Dat komt neer op één winkel op 2.125 inwoners. Convenience stores zoals 7-11 en Family Mart zijn een noodzaak geworden voor inwoners van Taiwan.

Terwijl het klantgemak in Taiwan toeneemt, is de prijs die men hier op korte en lange termijn voor betaalt, inclusief de hoeveelheid voedselverspilling en de gevolgen voor het milieu, extreem hoog. Statistieken tonen aan dat voor maar liefst €205 miljoen aan voedsel in de schappen blijft liggen en wordt weggegooid als gevolg van het beleid van supermarktketens.

'Grotere retailers in Taiwan zijn zich bewust van de (economische) voordelen van het terugdringen van voedselverspilling'

Geringe publieke bewustwording

Een structurele oplossing voor dit probleem is nog niet in zicht. In tegenstelling tot Nederland waar veel aandacht is voor het verminderen van voedselverspilling en het hergebruiken van grondstoffen is die in Taiwan slechts beperkt aanwezig. Het gebrek aan eigenaarschap voor het probleem en de geringe publieke bewustwording zijn hiervan de belangrijkste redenen.

Initiatieven van retailers

De grotere retailers zoals Family Mart en Carrefour zijn zich bewust van de (economische) voordelen van het terugdringen van voedselverspilling. Zij geven met een aantal initiatieven het goede voorbeeld. Om voedselveiligheid te waarborgen en voedselverspilling te beperken, is Family Mart in 2019 gestart met het ‘Cherish Food’ initiatief.

Het bedrijf gebruikt een vrij nieuwe technologie, namelijk de twee barcode-technologie, om verspilling te verminderen: de Time Barcode en de Time-specific Pricing. Hiermee kan de prijs van producten zo worden ingesteld dat ze automatisch worden aangepast op basis van de tijd van de dag of de dag van de week. Dit prijsmodel is vooral handig voor verse producten.

Daarnaast hoopt Family Mart door het gebruiken van big data en verkorting van de afstand tussen productie en consumptie voedselverspilling te verminderen. Door zeven uur voor het eind van de houdbaarheidsperiode gekookte of verse etenswaren met 30% korting aan te bieden, bespaart het bedrijf onnodige kosten. In het eerste jaar liep de verspilling bij Family Mart terug met 3.000 ton. Andere convenience stores zoals 7-11 en Hi-life sloten aan met een soortgelijke aanpak.

Lees verder onder foto

Food

Stickers veranderen van kleur

Een vergelijkbaar systeem op basis van vervaldatum en kortingen, het zogeheten etiketteringssysteem ‘Barcodiscount’, is door een groep studenten van de National Taipei University of Technology ontwikkeld. Het systeem dat de nationale runners-up-prijs won bij de James Dyson Awards in 2020, kan helpen met het verminderen van de voedselverspilling in supermarkten.

Met dit systeem verandert de kleur van de stickers op producten automatisch. De kleur geeft het kortingspercentage aan en hangt af van vervaldatum. Volgens de studenten leidt het kopen van producten met korting tot een vermindering van de voedselverspilling met gemiddeld 33%, terwijl de inkomsten met gemiddeld 6,3% toenemen.

Food

Inzamelen overschotten

Afgelopen jaren zijn meer initiatieven toegenomen. Een daarvan is de Taiwan People’s Food Bank Association, een centraal netwerk voor voedselinzameling en –donatie van voedseloverschotten.

Een andere organisatie is Food-sharing Taiwan, die probeert vaak voorkomende patronen van voedselverspilling tegen te gaan. Daarbij wordt samenwerking gezocht met retailers. De vrijwilligers van Food-sharing Taiwan, de zogeheten Food-savers, verzamelen en verdelen het voedsel dat anders weggegooid zou worden. Ze zijn vooral geïnteresseerd in producten die de THT-datum hebben overschreden of beschadigd zijn en daardoor minder aantrekkelijk zijn voor verkoop.

Campagne onder consumenten

De Environmental Protection Administration (EPA) is ook begonnen met een ‘alleen bestellen wat je kunt eten’-campagne om consumenten voor te lichten over het beperken van voedselverspilling. De campagne belicht tien belangrijke stappen die consumenten kunnen nemen, waaronder het eten van lokaal voedsel en genieten van ‘lelijk’ eten. Hiermee hoopt EPA duurzame consumptie te promoten.

Landbouwteam Taiwan
E-mail: tai-lnv@nlot.org.tw
Twitter: @AgroTaiwan

Juni 2021

Bronnen

Deze bijdrage maakt deel uit van de Agrospecial Mondiale aanpak van voedselverliezen. Via onderstaande link kunt u alle overige bijdragen lezen over dit thema.