Populariteit vleesvervangers groeit in Taiwan

Taiwan kent meer dan 3 miljoen veganisten, ofwel 13% van de totale bevolking van het eiland. Het is daarom niet verbazingwekkend dat vleesvervangers erg populair zijn in dit land. Het aantal flexitariërs groeit ook. Zowel de vraag naar als het aanbod van vleesvervangers groeit. Dat biedt kansen, niet alleen voor de eigen landbouwsector en vegetarische voedselbedrijven, maar ook voor buitenlandse partners.

De groeiende trend van vleesvervangers en plantaardig vlees is in Taiwan niet alleen te zien in restaurants en fastfoodketens. Plantaardige producten zijn ook steeds meer te vinden in de schappen van supermarkten en gemakswinkels (convenience-shops), als makkelijk te bereiden producten bij de consument thuis.

Ook de zorgen van de jongere generatie over de invloed van productie van dierlijke producten op klimaatverandering, zijn aanleiding voor Taiwan om op zoek te gaan naar nieuwe eiwitbronnen. Daarnaast is de toename van de vraag naar meer gevarieerd voedsel een drijvende kracht achter de groeimarkt voor plantaardige vleesalternatieven in Taiwan.

Lees verder onder foto

Plantaardige vleesvervangers, geproduceerd in Taiwan
Plantaardige vleesvervangers, geproduceerd in Taiwan

Meer gemaksvoedsel

In de afgelopen periode werd de Taiwanese markt beheerst door geïmporteerde merken en lokaal geproduceerde producten, ieder met een eigen marketingstrategie en -ontwikkeling. Het concurrentievermogen komt echter voort uit de vraag van de klant. De consument in Taiwan is steeds meer op zoek naar gemak, en de explosieve groei van gemaksvoedsel bij convenience-shops en de duizenden cafés in Taiwan is de reden dat een aantal franchise-restaurants en -retailers, zoals Carrefour Taiwan, inmiddels makkelijk te bereiden en betaalbare vleesvervangers aanbiedt.

FamilyMart, een bekende convenience-store in Taiwan, zag in 2019 een ongekende interesse in het Amerikaanse plantaardige vlees van Beyond Meat. Een jaar later voegde Starbucks Taiwan Beyond Meat toe aan het menu en zag de afzet met 10% stijgen. De meeste afnemers zijn jonge Taiwanezen tussen de 20 en 30 jaar die open staan voor nieuwe smaken en belevenissen.

Traditionele versus moderne vleesvervangers

Bij plantaardig vlees of vleesvervangers denken de meeste Taiwanezen aan de Taiwanese 'vegetarische kip', een traditioneel product, gemaakt van TVP (Textured Vegetable Protein), meestal afkomstig van soja-eiwit, erwteneiwit of tarwegluten. Directeur Shiang-Tang Jane van het Food Industry Research and Development Institute (FIRDI) in Taiwan wijst erop dat plantaardige producten op de markt, zoals Beyond Meat en traditioneel Taiwanees vegetarisch vlees, vergelijkbaar zijn in samenstelling en productiemethoden. Het grootste verschil zit in de eiwitbronnen: Taiwanezen zijn gewend aan producten gemaakt van sojabonen, zoals sojamelk, tofu en gedroogde tofu, terwijl men in Europa en de VS gebruik maakt van tarwe en erwten als belangrijkste eiwitbron.

'Taiwanese bedrijven zien veel kansen in de toenemende vraag naar plantaardig vlees en zetten hun baanbrekende R&D in om aan die vraag tegemoet te komen'

Ambities

In tegenstelling tot haar traditionele en minder ontwikkelde landbouwsysteem, heeft Taiwan een goed ontwikkelde R&D-sector en kennisinstellingen, met de ambitie om oplossingen te vinden voor maatschappelijke uitdagingen. Het Food Industry Research and Development Institute in Taiwan, opgericht in 1965, is daar een voorbeeld van. In 2018 ontwikkelde FIRDI de zogeheten Simple Shear Technology; plantaardig vlees met nóg meer voedingsstoffen, textuur en smaak. Sindsdien produceert FIRDI al een derde generatie plantaardig vlees, een product dat qua smaak maar vooral textuur veel dichter bij een biefstuk zit.

Lees verder onder foto

Jing He Jang, general manager van DaChan Greatwall NEO Foods
Jing He Jang, general manager van DaChan Greatwall NEO Foods

Modern Menu

Naast onderzoeks- en kennisinstellingen zien Taiwanese bedrijven veel kansen in de toenemende vraag naar plantaardig vlees en zetten hun baanbrekende R&D in om aan die vraag tegemoet te komen. Quan Food International Co. constateerde dat soep en hotpot, een belangrijk onderdeel van de Chinese eetcultuur, nog kansen bieden voor vleesvervangers, en ontwikkelde het product Modern Menu. Modern Menu is sappig en tegelijkertijd vetarm plantaardig vlees, gemaakt van erwteneiwit en een kleine hoeveelheid soja-eiwit. In tegenstelling tot vele andere plantaardige vleessoorten is dit product geschikt voor langdurig koken in onder andere soep en hotpot, en behoudt het zijn vorm.

Kwaliteit omhoog, prijs omlaag

Onderzoeksbureau MarketsandMarkets schat de waarde van de wereldwijde markt voor plantaardig vlees in 2025 in op $ 27,9 miljard, vertelt voorzitter van Dachan Great Wall Group, Chia-Yau Han. Dachan Great Wall Group stapte na vijf jaar onderzoek naar plantaardig vlees over op massaproductie. De belangrijkste reden hiervoor was de prijs. Naarmate de kwaliteit van plantaardig vlees verbetert en de prijs daalt, wordt het aantrekkelijker voor bedrijven om hun producten te vermarkten. Chia-Yau Han voorspelt dat in 2030 20% van de wereldwijde vleesmarkt uit plantaardig vlees bestaat.

Lees verder onder foto

Producten van Omnipork
Beeld: ©Omnipork
Producten van Omnipork

Samenwerking met buitenlandse partners

Een andere trend is de nieuwe en soms onverwachte samenwerking van lokale bedrijven in Taiwan met buitenlandse partners om in te spelen op de groeiende vegetarische en veganistische markt. Zo tekende het Japanse Next Meats een partnerschap met het Taiwanse Hoya (Hongyang Foods Co.). Next Meats is actief bij het ontwikkelen van vleesvervangers met het oog op de CO2-voetafdruk en duurzame productiemethoden. Hoya is een van 's werelds grootste vleesproducenten.

Imago van vleesvervangers

Het imago van vleesvervangers, de promotiestrategie van de producten, maar ook al het succes van een bedrijf in China, hebben positieve impact op de markt van plantaardig vlees in Taiwan. Zo boekte het Chinese bedrijf Omnipork, met gebruik van het e-commerceplatform van Alibaba en via restaurantpartnerschappen in Shanghai, veel succes. Het is inmiddels het meest gerenommeerde bedrijf op het gebied van vleesvervangers. Dit succes en het imago van het bedrijf werden benadrukt na de lancering van hun Quick Service Retail-keten in Taiwan, waarbij Omnipork meer dan 1 miljoen Omnipork-knoedels per week verkocht.

Nieuwe dieettrends accepteren

Het maakt niet uit of de consument vegetariër of vleesliefhebber is, het is belangrijk om de consument nieuwe dieettrends te laten accepteren. De verwachting is dat de komende jaren meer smaken en producten van plantaardig vlees op de Taiwanese markt verschijnen. Daardoor krijgt de consument meer smakelijke en gevarieerde opties aangeboden.

Er zijn echter ook nog uitdagingen en beperkingen. Zo is het inrichten en ontwikkelen van de landbouw ten behoeve van de plantaardige voedselproductie een belangrijke randvoorwaarde. Om duurzaamheid van de productie te bevorderen, moeten de ingrediënten zoveel mogelijk lokaal worden geproduceerd en verwerkt. Tenslotte is bewustwording van zowel de consument als de boer belangrijk om het succes op de lange termijn van plantaardige producten te waarborgen.

Meer informatie

Landbouwteam Taiwan en Zuid-Korea
Mail: tai-lnv@nlot.org.tw

Twitter: @AgroTaiwan

November 2021

Deze bijdrage maakt deel uit van de Agrospecial Eiwittransitie wereldwijd. Via onderstaande link kunt u alle overige bijdragen lezen over dit thema.