Spanje: recordcijfers voor de voedingsmiddelenindustrie

2017 was een zeer positief jaar voor de Spaanse voedingsmiddelenindustrie en de productie bereikte een record van € 102,3 mld. De afgelopen vier jaar is er sprake van groei en het afgelopen jaar betrof het een groei van 2,9%. Dit hoewel er in zowel 2014 als in 2015 sprake was van een groei van 4,2%

FIAB
v.l.n.r.: Mauricio Garcia de Quevedo (Fiab), Fernando Burgaz (Ministerie van Landbouw) en Nelly Gonzalez

Fernando Burgaz, directeur van de Voedingsmiddelenindustrie van het Spaanse Ministerie van Landbouw, verzekerde tijdens de presentatie van het Economische verslag van de Spaanse Federatie van de Voedingsmiddelenindustrie en Dranken (Fiab) dat "deze groei resultaat geweest is van twee elementen; de groei van de binnenlandse consumptie en de goed werkende export". De consumptie van voedingsmiddelen en dranken groeide in 2017 tot € 103, 6 mld.  (tevens de eerste keer dat het totaal van € 100 mld. werd overschreden). Het dynamische deel was dat van de consumptie buitenshuis, met een stijging van 2,5% tot € 36 mld., terwijl de consumptie binnenshuis steeg met 0,8% (€ 67,6 mld.).

Productiecijfers Voedingsmiddelen en dranken FIAB
Beeld: Alimarket
Ontwikkeling voedingsmiddelen- en drankenproductie en groeipercentage

Ondertussen groeide de export met 9% tot € 30,6 mld. Mauricio García de Quevedo, directeur-generaal van Fiab, geeft aan: "Wij zijn de vijfde exporteur van levensmiddelen in de Europese Unie en tiende in de wereld". Tevens benadrukt hij "wij kunnen Italië dit jaar inhalen: zij groeien met 1% en wij met 9%". Het handelsoverschot bedroeg 8%, wat de voedingsmiddelensector de tweede sector maakt.

Deze exportgroei gaat gespaard met een toename van het aantal exportbedrijven (17.917 bedrijven, 2,1% meer dan in 2016), het aantal sectoren (met groei binnen bepaalde productcategorieën met een kleine exporttraditie zoals ingeblikte groenten, zoetigheid en vruchtensappen) en het aantal exportbestemmingen. In dit verband blijft de Europese Unie de belangrijkste exportbestemming met twee-derde van het totaal (een aantal jaar geleden was dit 90%). Terwijl de verkoop aan de EU de afgelopen tien jaar jaarlijks groeide met 5,5%, groeide de verkoop naar de rest van de landen met 10,2% in dezelfde periode.

Bron: www.alimarket.es