SMAK 2017 toeleveringsbeurs voor de horeca en detailhandel

Mijn verwachting was een kleine beurs waar ik zo ongeveer met alle deelnemers zou kunnen praten, net als op de Easy Fair afgelopen jaar.
Dat was niet het geval. Het was een bruisende en -voor Scandinavie- grote beurs met alles wat een horecabedrijf maar nodig zou kunnen hebben, van menu kaarten tot droge sherry. Het was beslist mijn indruk dat de Noorse horeca en detailhandel heel sterk vertegenwoordigd was onder de bezoekers. Dit is een beurs waar naar uitgekeken wordt.

Naast hallen met machinerie, labels en verpakkingen, was er veel en verrassend eten. Koffie, een heel 'bakkerij-land', vis en vlees, gerookt en vers van walvis tot bos-scharrel-varken-vlees, er was wat groenten en fruit, fris- en fruitdrank, chocolade en ijs. Ook de insecten en de zeewierproducten waren, weliswaar bescheiden maar toch, tot Noorwegen doorgedrongen.

Ik sprak met een groot aantal groothandelaren, die allemaal in principe interesse hebben in nieuwe leveranciers. Ook sprak ik met de heer Jöran Haugen van de organisatie Norges Køtt Handel, ofwel: Noorse vleeshandel. De invoer van vlees vanuit Nederland is soms mogelijk en soms niet. Dat is lastig voor geïnteresseerde en bereidwillige exporteurs. Er zijn invoerheffingen die de handel onrendabel maken, behalve als de binnenlandse aanvoer te beperkt is, want dan wordt die invoerheffing tijdelijk administratief verlaagd, tot de binnenlandse aanvoer weer aantrekt. Voor het bedrijf dat onder die voorwaarde kan leveren, is de winstmarge misschien interessant.

Nederlandse bedrijven op SMAK 2017

Zeelandia en Ab Noom's Dutch Cheeseman en Beemster Kaas. Ook Prima Donna vond ik, zij het erg goed verstopt, bij de kaasgroothandel Oluf Lorentzen. Mijn tweet daarover mocht niet baten. De kaas bleef bovenop een kast in de afdeling voor specialiteiten. Op de beurs werden ook lezingen gehouden over allerlei onderwerpen. Mijn keuze was: een blik op de trends van de toekomst, de Norwegian King Crab en voedselverspilling.

In het kort

Als trends werden vier basiselementen genoemd: gemak, zuiver, lokaal en gezond. Het succes en de hoge prijs van de King Crab was gebaseerd op een super versproduct met uiterst gedetailleerde informatie over de vangst van elke specifieke krab. Over voedselverspilling: absoluut niets nieuws. Er is aandacht voor en wordt aan gewerkt.

Gezien het belang dat de Noren aan de beurs hechten en de omvang van de beurs kan ik deze beurs aanbevelen voor Nederlandse exporteurs die interesse hebben voor Noorwegen. Als bezoeker of met een stand: beide zouden overwogen moeten worden.

Ik ga in elk geval weer!

Renske Nijland, Kopenhagen, 9 februari 2017