Na 17 jaar eerste Nederlands kalfsvlees in Chinese schappen

Het kostte zeventien jaar onderhandelen, protocollen opstellen en procedures doorlopen, maar nu is het dan zover: voor het eerst ligt er Nederlands kalfsvlees van de VanDrie Group in Chinese supermarkten. Maar om werkelijk voet aan de grond te krijgen in de potentieel gigantische afzetmarkt wordt nog een hele klus, vertelt Marijke Everts, sinds deze maand directeur corporate affairs van de VanDrie Group.

Marijke Everts, directeur Corporate Affairs bij VanDrie Group

“In het Chinees bestond nog niet eens een woord voor kalfsvlees. We moeten het product daar letterlijk introduceren. 2019 staat vooral in het teken van bekendheid geven aan het product kalfsvlees. Wij moeten laten zien dat kalfsvlees uitstekend past in traditioneel Chinese gerechten. Dat is nog een hele uitdaging”, zegt de opvolgster van Henny Swinkels.

Chinezen eten vooral varkensvlees. Maar zeker in de vele metropolen is de Westerse keuken steeds populairder. Daardoor kunnen kalfs- en rundvlees potentieel belangrijke exportproducten worden voor Nederlandse ondernemingen. Maar de Chinese autoriteiten werpen hoge drempels op waar het gaat om eisen op het gebied van diergezondheid, hygiëne en traceerbaarheid. Daardoor heeft de markttoegang voor het kalfsvlees ook zo lang geduurd.

Verpakking kalfsvlees in China van VanDrie GRoup

Profileren

Everts: “Nu dat is gelukt, kunnen we ons profileren als Nederlands kwaliteitsproduct dat door alle controles is gegaan en gegarandeerd veilig is. Daar hechten niet alleen de autoriteiten maar ook de Chinese consumenten veel waarde aan.” Na de babymelkaffaire in China in 2008 is bijvoorbeeld de populariteit van Nederlands babymelkpoeder enorm gegroeid, omdat die gegarandeerd veilig is. Van die goede naam kan nu ook het kalfsvlees profiteren, hoopt Everts.

De eerste partij kalfsvlees betreft de luxere delen van het kalf en wordt afgezet in supermarkten en foodserviceketens in miljoenensteden als Beijing en Hangzhou. Uiteindelijk wil VanDrie ook karkassen en bijproducten zoals orgaanvlees gaan leveren aan China. De kalfsvleesintegratie waagt zich niet aan grote groeicijfers, maar zet bescheiden in voor de eerstkomende jaren. “We durven wel uit te spreken dat we verwachten in de komende drie jaar 15 miljoen euro aan kalfsvlees af te zetten in China. Daarvoor moeten we al flink aan de bak. Als we Chinese consumenten aan het kalfsvlees krijgen, dan kan het hard gaan. Lukt dat niet, dan zal de afzet bescheiden blijven”, spreekt Everts nu uit.