Terres Univia, de brancheorganisatie voor plantaardige oliën en eiwitten, publiceerde onlangs de resultaten van 2025. Het rapport werd gemaakt door “OléoProtéines”, het observatorium voor de plantaardige eiwitten voor menselijke consumptie in Frankrijk. Dit rapport laat zien dat de markt voor peulvruchten al enkele jaren groeit in verschillende productcategorieën, zowel in de horeca als in de detailhandel. Het benadrukt ook de uitgesproken keuze van zowel professionals als particulieren voor praktische en steeds innovatievere producten.
Beeld: © MSN
Het volume van verse peulvruchten is namelijk met 6% gedaald ten opzichte van 2019. De aankopen in waarde zijn daarentegen sterk gestegen ten opzichte van 2019, ondersteund door een sterke prijsstijging als gevolg van de inflatie en de toename van de aankopen van biologische producten. Linzen blijven veruit de meest gekochte peulvrucht in de collectieve restauratie (61% van het volume), gevolgd door bonen (23%).
In supermarkten blijft de markt voor onbewerkte peulvruchten sinds 2019 stabiel. De verkoop stijgt zelfs licht in 2024 (+5%), een stijging die uitsluitend wordt gedragen door linzen, waarvan het volume met 8% toeneemt. In 2024 groeit ook de markt voor ingeblikte peulvruchten ten opzichte van het voorgaande jaar (+3% in volume). Gedroogde bonen blijven met 47% van het volume ruimschoots de grootste groep vormen, maar kikkererwten en linzen winnen al enkele jaren geleidelijk aan terrein. Ook de verkoopwaarde stijgt (+5% in 2024), dankzij hogere gemiddelde prijzen dan in 2023.
Samenvatting van dit rapport
De markt voor peulvruchten groeide in 2024, en werd gestimuleerd door een goede waardering van kwaliteits- en biolabels en door een steeds uitgebreider productaanbod in de winkels.
In de horeca blijft de vraag naar ingeblikte peulvruchten groeien, +3% in volume ten opzichte van 2023 en +22% ten opzichte van 2019. Dit getuigt van de goede dynamiek van de markt en van een toenemende integratie van deze producten in de menu's.
De collectieve restauratie (kantines) blijft de belangrijkste afzetmarkt voor gesteriliseerde peulvruchten, met 82% van de aankopen, tegenover 18% voor de commerciële restauratie. Deze producten zijn aangepast aan de eisen van de sector en voldoen aan de behoeften van professionals die op zoek zijn naar praktische oplossingen. De zeer sterke stijging van de aankopen van ingeblikte linzen, met een verdubbeling van het volume ten opzichte van 2019, lijkt te wijzen op een gedeeltelijke verschuiving van de aankopen van verse producten naar ingeblikte producten.
Het volume van verse peulvruchten is namelijk met 6% gedaald ten opzichte van 2019. De aankopen in waarde zijn daarentegen sterk gestegen ten opzichte van 2019, ondersteund door een sterke prijsstijging als gevolg van de inflatie en de toename van de aankopen van biologische producten. Linzen blijven veruit de meest gekochte peulvrucht in de collectieve restauratie (61% van het volume), gevolgd door bonen (23%).
In supermarkten blijft de markt voor onbewerkte peulvruchten sinds 2019 stabiel. De verkoop stijgt zelfs licht in 2024 (+5%), een stijging die uitsluitend wordt gedragen door linzen, waarvan het volume met 8% toeneemt. In 2024 groeit ook de markt voor ingeblikte peulvruchten ten opzichte van het voorgaande jaar (+3% in volume). Gedroogde bonen blijven met 47% van het volume ruimschoots de grootste groep vormen, maar kikkererwten en linzen winnen al enkele jaren geleidelijk aan terrein. Ook de verkoopwaarde stijgt (+5% in 2024), dankzij hogere gemiddelde prijzen dan in 2023.
Groei van biologische producten
Gedreven door de doelstellingen van de Egalim-wet blijft de aankoop van onbewerkte biologische peulvruchten in de collectieve restauratie toenemen en het bereikte in 2024 bijna 10% van het volume, een stijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar. Biologische producten in blik blijven nog steeds een kleine minderheid (2% van het volume), maar hun groei is nog steeds aanzienlijk (+17% ten opzichte van 2023). In supermarkten bleef de verkoop van onbewerkte biologische peulvruchten ondanks een gespannen biologische markt stabiel en vertegenwoordigde bijna 19% van de markt in waarde.
Makkelijk en evenwichtig eten: twee sterke consumptietrends
De zoektocht naar makkelijke producten houdt aan in 2024. Ingeblikte peulvruchten passen in deze trend en combineren praktische bruikbaarheid met een eenvoudige bereiding. Het segment van plantaardige alternatieven (plantaardige galletjes, tofu...) breidt zich uit en speelt in op de verwachtingen van consumenten op het gebied van diversificatie van eiwitbronnen en evenwichtige voeding. Plantaardige alternatieven in de horeca laten een duidelijke groei zien, met een verdrievoudiging van de aankoopvolumes in vijf jaar tijd. In supermarkten zetten plantaardige alternatieven hun groei voort met een stijging van 24% tussen 2023 en 2024. Erwten worden steeds vaker gebruikt als ingrediënt in deze productcategorie.
Innovatie met peulvruchten, een hefboom voor groei
De voortdurende innovatie op het gebied van voedingsmiddelen die de afgelopen jaren met peulvruchten is gerealiseerd, werpt zijn vruchten af. Een teken van deze mooie dynamiek is dat talrijke markten voor productcategorieën met een gastronomische dimensie zich ontwikkelen en waarde creëren, zoals zoete gebakjes en snacks, smeersels, desserts of aperitiefsnacks. Zo is in 2024 de markt voor zoete gebakjes en snacks met peulvruchten in supermarkten met 19% in waarde gestegen ten opzichte van 2023. De drie peulvruchten die het meest voorkomen in innovatieve producten in Frankrijk zijn sinds 2019 ongewijzigd gebleven: kikkererwten, soja en linzen. Zij zijn samen goed voor meer dan driekwart van de productlanceringen in 2024.
Over Terres Univia
Terres Univia is de brancheorganisatie voor plantaardige oliën en eiwitten. Zij verenigt de belangrijkste beroepsverenigingen en federaties op het gebied van de productie, commercialisering, verwerking en het gebruik van oliehoudende zaden en eiwitrijke gewassen.
Haar taken: kennis van de productie en de markten, promotie van de sector en zijn producten, beheer van kwaliteitsmaatregelen, ondersteuning van O&O-acties, organisatie van beroepspraktijken en verspreiding van kennis onder professionals.
De acties van Terres Univia worden gefinancierd door de interprofessionele bijdragen (CVO) van de sector plantaardige oliën en eiwitten.