België: Biologische sector ziet toekomst redelijk hoopvol tegemoet

Van 7 tot 15 juni 2025 zet de BioWeek (of in het frans: la Semaine du Bio) biologische landbouw en voeding in België volop in de schijnwerpers . Na twee moeilijke jaren is er opnieuw reden tot optimisme, dankzij stijgende consumentenuitgaven en een groeiend marktaandeel. In afwachting van de definitieve en gedetailleerde cijfers over productie en consumptie voor 2024, bij deze alvast een overzicht van de belangrijkste indicatoren voor biologische consumptie.

Man met geruite bloes staat achter een winkelwagentje vol met groenten naast een fruitschap in de supermarkt
Beeld: ©Canva

Tijdens de coronaperiode kende de biologische sector mooie groeicijfers. Vervolgens zette de oorlog in Oekraïne een rem op de consumentenbestedingen in het algemeen en op de biologische bestedingen in het bijzonder. In 2022 daalden de biologische bestedingen in België voor het eerst licht. In 2023 namen ze echter al weer toe en het jaar 2024 lijkt deze opwaartse trend te bevestigen. In dat jaar bedroegen de totale biologische bestedingen 1,285 miljard euro, een stijging van 8,6% ten opzichte van 2023. Het marktaandeel van biologische voeding in België steeg daarmee van 4,1% in 2023 naar 4,3% in 2024.

Wallonië blijft koploper binnen België als het gaat om biologische bestedingen:

  • Wallonië, goed voor 31% van de Belgische bevolking, vertegenwoordigde in 2024 40,5% van de totale biologische aankopen in België. Dit komt overeen met 520 miljoen euro en betekent een stijging van 10,5% ten opzichte van 2023 – ruim boven het Belgische gemiddelde van 8,6%.
  • Per persoon gaf een Waal in 2024 gemiddeld €141 uit aan biologische producten (+15,4%), tegenover €147 per Brusselaar en €90 per Vlaming.
Verschillende soorten groenten en fruit vliegen van onderaf de lucht in en bovenaan staat de tekst 'organic'
Beeld: ©Canva

Punten van zorg en hoop

Een blijvend aandachtspunt voor biologische voeding is de stevige concurrentie van andere concepten zoals lokaal en duurzaam. Hoewel deze alternatieven populair zijn, bieden ze niet altijd dezelfde garantie voor een geïntegreerde aanpak rond ecologie, gezondheid, zorg en fairness zoals biologische landbouw dat doet.

Positief is echter het groeiende bewustzijn bij Belgische consumenten over gezondheid, kwaliteit en lokale herkomst. Dit bewustwordingsproces helpt deels om het negatieve prijsimago van biologische producten te compenseren.

Ook vanuit de overheid komt er steeds meer steun voor biologische voeding. Zowel op nationaal als Europees niveau worden duurzame keuzes gestimuleerd. Zo zet de Belgische overheid met haar catering sterk in op duurzame voeding, met aandacht voor biologische producten naast lokaal geteelde producten en alternatieve eiwitten. Daarnaast subsidiëren de Waalse en Vlaamse overheden gezonde schoolmaaltijden (waaronder biologisch). Op Europees niveau moedigt de richtlijn voor duurzaamheidsrapportage bedrijven aan om duurzaam in te kopen, inclusief biologische voeding.

Verschillende soorten groenten in verschillende kleuren zoals wortels, uien, radijsjes, venkel, gember, liggen op zwarte aarde
Beeld: ©Canva

Waalse biologische consumentenbestedingen

In Wallonië was vlees in 2024 de grootste categorie binnen biologische voeding, met een gemiddelde besteding van €27,13 per consument. Daarna volgden groenten (€12,76), fruit (€12,59), kaas (€7,10) en vleeswaren (€6,66).

Het marktaandeel van biologische producten in Wallonië ligt met 5,5%, hoger dan het Belgische gemiddelde van 4,3%. Naast de stijging in bestedingen nam ook de aankoopfrequentie toe, met gemiddeld 34 aankoopmomenten per jaar in 2024 (tegenover 32 in 2023).

Supermarkten en hard discount blijven het belangrijkste verkoopkanaal en zijn samen goed voor 48% van de biologische bestedingen. Biologische speciaalzaken volgen met 18%, slagers met 8%, en boerderijwinkels en markten elk met 4%. De resterende 22% wordt verdeeld over bakkers en ‘overige’ kanalen.

Bijna 80% van de biologische bestedingen wordt gedaan door een relatief kleine groep ‘intensieve’ bioklanten, die slechts 23% van de biologische kopers vertegenwoordigen. ‘Medium’ bioklanten zorgen voor 15% van de bestedingen, terwijl een grote groep ‘light’ kopers (bijna 45%) samen goed is voor slechts 5% van de uitgaven.

Vlaamse biologische consumentenbestedingen

In Vlaanderen ligt het gemiddelde marktaandeel van biologische verse producten op 5,3%. Hoogtepunten zijn eieren (9,4%), plantaardige vleesalternatieven (9,3%), brood (6,8%), groenten (6,3%), fruit en aardappelen (beide 5,8%). Het marktaandeel voor vlees ligt precies op het gemiddelde (5,3%), terwijl gevogelte (4,5%), vleeswaren (3%), plantaardige zuivelalternatieven (2,8%) en zuivel (2,7%) lager scoren.

Ook in Vlaanderen zijn supermarkten het belangrijkste verkoopkanaal met 42% van de biologische bestedingen, gevolgd door speciaalzaken (32%), buurtsupermarkten (9%) en hard discounters (6%).

Bron: Sillon Belge en Boer & Tuinder