Verenigd Koninkrijk: Supermarkten stunten met forse prijsaanbiedingen – begin van nieuwe ‘prijsoorlog’?

Supermarkten concurreren altijd met elkaar op de prijs maar de afgelopen maanden lijkt opnieuw een periode van intensieve prijsverlagingen te zijn ontketend in het Verenigd Koninkrijk. De grootste supermarktketens zijn nu verwikkeld in een hevige strijd om marktaandeel in de aanhoudende ‘cost of living crisis’. Hoewel supermarkten stunten met prijsaanbiedingen bereikte de voedselprijsinflatie in de vier weken tot aan Pasen 3,8%, het hoogste niveau in meer dan een jaar.

A woman shopping in a grocery store.
Beeld: ©Jeremy Smith

Begin dit jaar kondigde ASDA de ‘grootste prijsverlagingen in 25 jaar’ aan en startte een eerste ronde van prijsverlagingen op 2,500 huishoudelijke artikelen. De grootste supermarktketen, Tesco, heeft nu aangekondigd bereid te zijn een winstdaling van £400 miljoen te incasseren om prijzen te verlagen. Sainsbury’s zegt dat dit jaar prijzen te zullen verlagen en daarom een stagnatie of lichte afname van de winst te verwachten. Volgens marktonderzoeker Kantar besteedden de grootste supermarktketens in de vier weken tot aan Pasen 30% van hun totale uitgaven aan speciale aanbiedingen en kortingen.

ASDA zegt in de toekomst 5% tot 10% goedkoper dan haar rivalen te willen worden in een poging om marktaandeel en klanten terug te winnen. De verkoop van de derde grootste supermarktketen nam het afgelopen jaar af met 3.8% en ASDA verloor de laatste vier kwartalen ongeveer 0,3% van haar marktaandeel. In maart verlaagde ASDA nog eens de prijs tot aan 45% van 1.500 producten. ASDA zegt van plan te zijn de komende 18 maanden de prijzen van ongeveer 90% van haar assortiment te verlagen. Het eerste kwartaal van dit jaar hield ASDA vast aan haar toppositie als goedkoopste supermarkt voor een grotere lijst boodschappen—een positie die ze vorig jaar nog vaak door Tesco kon worden geclaimd.

De goedkoopste supermarkt in het VK is Aldi sinds eind 2023. Het marktaandeel van Aldi en dat van Lidl is het afgelopen jaar gestaag gegroeid. De concurrentie van deze prijsvechters heeft ervoor gezorgd dat ‘Aldi & Lidl price match’- borden een bekend fenomeen zijn geworden voor de klanten. Volgens Kantar zijn de prijzen van bijna 20% van de verkochte artikelen van Tesco en Sainsbury’s ge-‘machted’ met die van de prijsvechters. Kantar zegt dat de strijd om de klanten wordt aangevoerd door prijskortingen die vaak zijn gekoppeld aan loyaliteitsprogramma’s, zoals de Tesco Clubcard—consumenten zouden nu gebruik maken van loyaliteitsprogramma’s voor de beste kortingen en niet langer op zoek gaan naar de beste kortingen bij verschillende supermarkten.

Brancheorganisatie het British Retail Consortium waarschuwt voor een mogelijke verdere prijsstijgingen als gevolg van stijgende kosten, zoals de nieuwe heffingen op verpakking vanaf oktober a.s.
 

Marktaandeel supermarkten en verkoopgroei (%)

Marktaandeel 12 weken tot 20 april 2025 (%)

Marktaandeel 12 weken tot 20 april 2024 (%)

% verandering in verkoop (jaar-op-jaar)

Tesco

27,8

27,3

6,0

Sainsbury's

15,3

15,2

4,4

Asda

12,3

13,3

-3,8

Aldi

11,0

10,8

5,9

Morrisons

8,5

8,6

1,8

Lidl

8,0

7,5

10,1

Co-operative

5,3

5,4

1,9

Waitrose

4,5

4,5

3,2

Iceland

2,2

2,2

2,0

Ocado

1,9

1,8

11,8

Bron: Kantar