Frankrijk: laatste cijfers over consumptie plantaardige en alternatieve eiwitproducten

Sinds 2011 publiceerde de Groupe d'Étude et de Promotion des Protéines Végétales (GEPV) om de twee jaar zijn ‘barometer’. De GEPV is opgegaan in de vereniging Protéines France, die het concept heeft overgenomen en uitgebreid tot nieuwe eiwitbronnen. In 2022 wonnen plantaardige eiwitten aan bekendheid in Frankrijk. Een blik op de laatste cijfers.

Plantaardige eiwitten
Beeld: ©la sante dans l`assiette

Consumptie plantaardige eiwitten

Wat eiwitten uit peulvruchten betreft, blijkt uit de in het voorjaar van 2022 uitgevoerde studie dat deze door 41% van de Fransen worden beschouwd als de derde beste eiwitbron, na vlees en eieren. Voor het eerste jaar halen ze vis in.

Uit de barometer blijkt ook dat 22% van de respondenten zegt de afgelopen twaalf maanden meer plantaardige eiwitten (granen en peulvruchten) te hebben geconsumeerd. Zij deden dat vooral om hun voeding te diversifiëren (91%) of om het milieu te beschermen (74%). De media (64%) en gezondheidswerkers (50%) zijn de belangrijkste beïnvloeders.

44% van de Fransen heeft al (bewerkte) producten gekocht die plantaardige eiwitten bevatten, en 11% gebruikt ze vaak. Het populairst zijn vleesalternatieven (59%, +20% ten opzichte van 2020), gevolgd door desserts (39%, +24%) en plantaardige dranken (38%, +17%). Bereide gerechten (20%) en energierepen (12%) stijgen respectievelijk met 14% en 7% ten opzichte van de vorige barometer. De afgelopen drie jaar is de markt voor plantaardige eiwitten met dubbele cijfers gegroeid, maar de laatste tijd is die groei er uit, door inflatie en verwachtingen rond gezondheid en smaak die niet worden waargemaakt (de smaak komt vaak nog onvoldoende overeen met de smaak van ‘echt’ vlees, en de producten zouden niet altijd gezond zijn).

De omzet aan plantaardige eiwitproducten wordt geschat op 465 miljoen euro per jaar, met een stijging van 3.5% over het afgelopen jaar. 
 

Alternatieve eiwitten

Ook nieuwe eiwitten werden bestudeerd om hun potentieel te analyseren. Qua acceptatie lijkt zeewier de beste gok: 7 op de 10 Fransen zegt bereid te zijn ze te consumeren. 50% van de ondervraagden zou overwegen gistproducten te eten, maar dat cijfer daalt tot 30% voor insecten.

"De cijfers voor 2022 bevestigen dat de bewustwording van de afgelopen jaren vruchten heeft afgeworpen en dat de Fransen steeds meer openstaan voor het ontdekken van nieuwe eiwitten. We moeten de Fransen echter blijven informeren en geruststellen over het belang van insecten of nieuwe door gisting verkregen eiwitten in levensmiddelen", aldus Antoine Peeters, directeur van Protéines France.
 

Veel nieuw kapitaal

Bedrijven die zich richten op plantaardige eiwitten kunnen relatief veel kapitaal aantrekken. In 2022 ging het om 130 miljoen euro aan investeringen, tegen 20 miljoen in 2021. Zo ging 35 miljoen euro naar het bedrijf HappyVore, 26,5 miljoen naar het bedrijf Umiami, 25 miljoen naar La Vie en 13 miljoen naar Algama.

Voorbeelden van Franse bedrijven op dit gebied zijn: HappyVore en Nxtfood (die o.a. nuggets, schnitzels, burgers, verschillende soorten worstjes en gehaktballetjes produceren, allemaal op plantaardige basis), La Vie (plantaardig spek en bacon), Umiami (veganistische vlees- en visvervangers), Tamago Food (plantaardige ei-vervangers, vloeibaar en in poedervorm), Danone met Alpro (plantaardige zuivel), Algama (producten op basis van algen) en Ynsect (producten op basis van insecten). 
 

Ynsect
Beeld: ©Ynsect

Voorbeelden van Franse bedrijven op dit gebied zijn: HappyVore en Nxtfood (die o.a. nuggets, schnitzels, burgers, verschillende soorten worstjes en gehaktballetjes produceren, allemaal op plantaardige basis), La Vie (plantaardig spek en bacon), Umiami (veganistische vlees- en visvervangers), Tamago Food (plantaardige ei-vervangers, vloeibaar en in poedervorm), Danone met Alpro (plantaardige zuivel), Algama (producten op basis van algen) en Ynsect (producten op basis van insecten). 

De startups die actief zijn op deze markt hebben in Frankrijk nog de nodige uitdagingen

  • Verbetering van de receptuur, die moet leiden tot minder ingrediënten en toevoegingen in de plantaardige eiwitproducten.
  • Opschaling, waardoor de stap wordt gezet van R&D naar grootschalige productie voor de markt.
  • Prijsdaling, waardoor de vervangers ook qua prijs de concurrentie aan kunnen gaan met dierlijke producten.
  • Goede communicatie over gezondheids- en milieuvoordelen. Aangezien de Franse consument erg kritisch blijft op smaak is het belangrijk ook die andere voordelen goed uit te dragen.  

De Nederlandse ambassade in Parijs heeft opdracht gegeven voor een markstudie voor plantaardige en alternatieve eiwitten die zal verschijnen in de herfst van 2023.