Lancering Japanse website over duurzame voedselproductie en eetcultuur Nederland

In opdracht van het landbouwbureau van de Nederlandse Ambassade in Tokio werd recentelijk de nieuwe website “The Netherlands Food Style ” gelanceerd. De website, gericht op zowel de Japanse consument als het bedrijfsleven, is gewijd aan de Nederlandse inspanningen op het gebied van duurzame voedselproductie en de Nederlandse eetcultuur. De website is gelinkt aan “KitchenGarden”, een website gespecialiseerd in geïmporteerde levensmiddelen op Rakuten, het grootste e-commerce platform in Japan.

De nieuwe website biedt een breed scala aan informatie over Nederland in het algemeen en over een aantal aan voedsel gerelateerde onderwerpen in het bijzonder. Zo zijn er pagina’s met achtergrondinformatie over alle 12 provincies om belangstelling voor Nederland bij de Japanse lezers te wekken en hen te helpen zich een beeld van ons land te vormen. Onze gezamenlijke historische relatie van meer dan 420 jaar handel ten spijt, geniet Nederland in Japan over het algemeen nog niet veel bekendheid.

Laat staan dat men een beeld heeft van wat Nederland heeft te bieden op het gebied van voedsel. De website besteedt daarom vooral aandacht aan allerlei aspecten van de Nederlandse landbouw en de Nederlandse keuken, van koeien tot koks, van dagelijkse kost tot de verfijndste haute cuisine uit de Lage Landen, en aan diverse thema’s, van de van ouds beroemde Nederlandse zuivel tot de hypermoderne eiwittransitie. Om het geheel levendig te houden zal op de website ook met regelmaat verslag worden gedaan van relevante evenementen.

Nu ook in Japan met name aan de zijde van de Japanse overheid en levensmiddelenindustrie er steeds meer aandacht komt voor duurzame voedselproductie, is de tijd rijp om het Japanse publiek kennis te laten maken met het Nederlandse landbouwbeleid en sectorale duurzaamheidsinspanningen. Beoogd wordt een bijdrage te leveren aan de verdere bewustwording van en interesse in duurzame producten in Japan. In combinatie met het platform Rakuten stelt de website Japanse consumenten en bedrijven in staat kennis te maken en in contact te komen met Nederlandse organisaties en producenten van duurzame producten.

Met dank aan alle organisaties die voor de website materiaal ter beschikking hebben gesteld.