Fairtrade Original: ‘Er is niet één succesformule voor export’

Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) helpt ondernemers hun exportdroom waar te maken. Ondernemer Vidjai Jharap van Fairtrade Original won het OHMF in 2020 en dat leverde een hoop op. “De partners hielpen ons de juiste aanvliegroute te bepalen.”

OHMF

Commercieel directeur Vidjai Jharap van Fairtrade Original ziet volop kansen voor groei in het buitenland. “Groei is belangrijk, want daarmee kunnen we onze impact vergroten. Hoe meer producten we verkopen, hoe beter we boeren in ontwikkelingslanden kunnen helpen een leefbaar inkomen te verdienen.”

Fairtrade Original wilde uitbreiden naar Zweden en de directeur schreef zich in voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) om daar hulp bij te krijgen. Met succes: in 2020 was Fairtrade Original één van de tien uitverkorenen. Jharap: "Ons werk en onze ambitie werden gewaardeerd en beloond. Het was een mooi compliment en voelde als een aanmoediging voor het hele team."

Onderneming met een missie

Fairtrade Original is een social enterprise, oftewel: een voedselmerk met een missie. Het doel is boeren in ontwikkelingslanden in staat stellen een leefbaar inkomen te verdienen. Het bedrijf uit Culemborg verenigt zelfstandige kleinschalige boeren in coöperaties, zodat zij samen fairtrade producten kunnen verbouwen, verwerken en verpakken. Milieuvriendelijke teelt, arbeidsrechten en een transparante, democratische samenwerking staan voorop.

Fairtrade Original verkoopt de producten vervolgens in binnen- en buitenland. Dat doet het bedrijf al meer dan 60 jaar. Onder het merk vallen zo'n 120 producten: van koffie en kokosmelk tot rijst en currymixen. Inmiddels komt ruim 25% van de omzet uit export.

Lees het artikel verder