'Ik kies niet voor landen, maar voor betrouwbare partners'

Genap was in 2019 een van de 10 winnaars van het Oranjehandelsmissiefonds (OHMF). Directeur en eigenaar Dick van Regteren wilde uitbreiden naar India en dat lukte, ondanks de coronacrisis. Volgende haltes: Mexico en Canada. Wat is het geheim van zijn succes?

Dick van Regteren, directeur van Genap, met medewerkers.
Dick van Regteren, directeur van Genap, met medewerkers.

"Als je puur om geld te verdienen naar het buitenland wil, kun je beter thuisblijven", zegt Dick van Regteren, directeur van Genap. "Rijk worden is in je thuisland veel makkelijker. Ondernemen over de grens kost meer tijd, geld en energie dan je verwacht." Voor Genap gaat ondernemen over de grens dan ook niet alleen om financieel gewin. "Het is onze missie om duurzame oplossingen voor wateropslag wereldwijd beschikbaar te maken. Daarbij verdienen we onze investering driedubbel terug."

Waterexpert met een missie

'Genap' is de afkorting van Groenvelds Eerste Nederlandse Agrarische Plasticindustrie. Al 70 jaar is het mkb-bedrijf specialist in folietoepassingen voor de agrosector en de grond-, weg- en waterbouw. "Kortgezegd gebruiken we folie om water en andere vloeistoffen op te slaan en te scheiden", vertelt hij. "In India worden onze systemen bijvoorbeeld gebruikt om te zorgen dat er water beschikbaar is in droge periodes."

Nederland is de thuisbasis, hier komen de meeste innovaties vandaan. Voor de bouw maakt Genap onder andere folieconstructies om stortplaatsen af te dekken. De wateropslagsystemen worden vooral gebruikt in de tuinbouw. En voor de landbouw maakt het bedrijf tanks en bassins voor mestopslag.

Van Regteren is sinds 2007 eigenaar van het bedrijf. "We zijn een commerciële onderneming met zo'n 100 werknemers", vertelt hij. "Maar zoals gezegd, is winst maken niet ons enige doel. Wij willen ook ons steentje bijdragen aan de mondiale beschikbaarheid van water. Dat wordt wereldwijd namelijk steeds schaarser."

Dick van Regteren, directeur van Genap, met medewerkers.

Lokaal produceren vergroot je impact

Van Regteren brengt oplossingen van Genap naar het buitenland via samenwerkingen met lokale partners. In 2019 was het bedrijf een van de 10 winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Van Regteren: "We werden uitgedaagd om mee te doen door een van de OHMF-partners. Dat zag ik wel zitten. We wilden op dat moment uitbreiden naar India en daar kon het OHMF bij helpen."

Het was niet de eerste stap over de grens. Sinds 2018 heeft Genap een vestiging in Kenia; een joint venture. "We willen een internationale speler zijn door lokale samenwerking. Wij exporteren onze kennis en kunde naar andere landen, waar die wordt omgezet in toepassingen die daar nodig zijn."

De lokale partner kent de markt, infrastructuur en de mensen, legt Van Regteren uit. "Door in het land zelf te produceren vergroot je je impact. Het is kostprijs-technisch veel interessanter: als je niet hoeft te importeren, kun je sneller en goedkoper leveren. Bovendien stimuleren we zo de lokale economie."

Vliegende start

Waarom wilde Genap naar India? "We kiezen niet voor landen, maar voor lokale partners", vertelt hij. "Net als in Kenia, deden we in India zaken met een sterke, betrouwbare partij in de irrigatiesector. De Indiase markt is groot en complex, zonder kennis en contacten is het lastig om ertussen te komen. Een lokale partner geeft je een vliegende start."

Maar dan ben je er nog niet, benadrukt hij. De hulp van OHMF-partners zoals ING, RVO en Ernst & Young was erg welkom. Genap kreeg onder andere toegang tot marktonderzoek, belastingadvies en hulp bij haalbaarheidsonderzoeken. Van Regteren: "We hadden in één klap meer tools en een nieuw netwerk met veel kennis en kunde."

'2020 werd een van onze beste jaren'

Een paar maanden nadat Genap het OHMF won, begon de coronacrisis. Reizen naar India en Kenia was onmogelijk en beurzen werden afgezegd. "Dit wordt een rampjaar, dacht ik", vertelt de ondernemer. "Binnen een week werkte iedereen online. Wat bleek? Dat hybride werken ging ontzettend goed. Uiteindelijk werd 2020 één van onze beste jaren qua omzet."

Niet alleen in Nederland ging het goed, ook over de grens zette Genap stappen. Binnenkort wil het bedrijf zelfs verder uitbreiden naar Canada en Mexico. Ook marktvergroting in India staat op de planning voor de komende jaren. Van Regteren: "Door de coronapandemie is er qua uitbreiding minder gebeurd dan gehoopt, maar samen met de partners van OHMF hebben we toch veel voor elkaar gekregen. Zo hopen we binnenkort aan de slag te gaan met een groot project voor de centrale overheid in India."

'Werken aan relaties is heel belangrijk bij internationale partnerschappen'

Meer bereiken met minder

Over een week stapt hij waarschijnlijk voor het eerst in 2 jaar in het vliegtuig naar India, afhankelijk van de coronamaatregelen. "De crisis heeft mij geleerd dat je soms meer kunt bereiken door minder te doen. Zoveel reizen als ik eerst deed is niet nodig, er kan heel veel online." Maar als er een deal gesloten moet worden, dan wil hij er wel bij zijn. "Zo laat ik zien dat ik de samenwerking serieus neem."

Werken aan relaties is heel belangrijk bij internationale partnerschappen, benadrukt Van Regteren. "Zo weten we inmiddels dat je in Kenia en India mensen actief moet betrekken bij beslissingen. In eerste instantie stellen zij zich namelijk erg bescheiden op. Om mensen echt mee te nemen in het besluitvormingsproces, blijven fysieke ontmoetingen belangrijk."

Meer weten?

Wilt u ook ondernemen over de grens? Het Oranje Handelsmissiefonds helpt succesvolle Nederlandse ondernemers met het waarmaken van hun exportdroom. Lees meer over de successen van voorgaande winnaars.