De troeven van de Luxemburgse retailmarkt: een koopkrachtige bevolking en een grote supermarktdichtheid

Zo dichtbij, zo’n aantrekkelijke thuismarkt, maar toch onbekend. Dat is Luxemburg. Echter, het kan voor een innovatieve voedingsproducent zeker de moeite waard zijn om zich te verdiepen in het rijke scala aan supermarkten in Luxemburg. Want inderdaad, het land heeft een beperkt bevolkingsaantal (630.000), maar wel één die koopkrachtig is en openstaat voor nieuwigheden.

Stel, u heeft een mooi, innovatief voedingsproduct succesvol in Nederland op de markt gebracht en u wilt nu gaan uitbreiden naar het buitenland. Waarschijnlijk denkt u dan in eerste instantie aan België of Duitsland, of, indien u nog wat ondernemender bent, aan Frankrijk. Maar tussen deze 3 landen ligt een markt met koopkrachtige consumenten, die vaak over het hoofd wordt gezien: Luxemburg. Naast het hoge welvaartsniveau wordt de Luxemburgse markt ook gekenmerkt door een multiculturele bevolking. Zo kent Luxemburg een grote bevolkingsgroep van Portugese en Italiaanse origine en 200.000 grensarbeiders. Luxemburgse supermarkten hebben hun assortiment aangepast aan deze diverse bevolking. Daarnaast liggen de retailprijzen er zo’n 20% hoger dan in Nederland en kent de sector, net als in Nederland, de high-low strategie (hoge reguliere prijzen met zeer interessante promoties) ten aanzien van beprijzing.

De Luxemburgse retailmarkt is één van de meest dichtbevolkste in Europa. Naast een paar Luxemburgse ketens zijn er ook opvallend veel buitenlandse ketens op de Luxemburgse markt actief (Belgische, Franse en Duitse).

Marktleider = Luxemburgs

Marktleider is Cactus, een Luxemburgs familiebedrijf, met 63 verkooppunten met de formules Cactus, Cactus Marché, Cactus Shoppi en Deli. De laatste tijd investeert Cactus vooral in de gemaks- en buurtwinkels van het franchiseconcept Cactus Shoppi. Toch staan er voor de nabije toekomst ook openingen van grotere winkels op de planning: één in het oosten van het land (Roodt-sur-Syre, 3.000 m²) en één in het zuiden (Esch/Lallange, 7.500 m²). Kenmerkend voor Cactus is de lokale verankering. Zo heeft Cactus de meeste winkelpanden in eigen beheer en produceert het bepaalde producten in eigen slagerijen en banketbakkerijen in samenwerking met kleine zelfstandigen. Daarnaast heeft Cactus al 25 jaar een biologisch assortiment.

Nummer 2 = Belgisch

De tweede grootste speler is de Belgische keten Delhaize (van de Ahold-Delhaize groep) met de formules Proxy, Shop&Go, AD Delhaize en Delhaize. Samen zijn zij goed voor zo’n 56 verkooppunten. Ook Delhaize streeft een verdichting van het buurtnetwerk na met de opening van lokale buurtwinkels in franchise (Proxy, Shop&Go) en het beter inspelen op de snel veranderende consumentenwensen (kant-en-klaarmaaltijden, digitale klantenkaart, verse bedieningstogen).

Biologische markt = Luxemburgs en Frans. En in de nabije toekomst ook Belgisch?

De biologische markt wordt voornamelijk bediend door 2 gespecialiseerde ketens, te weten het Luxemburgse Naturata (11 verkooppunten) en het Franse Naturalia (2 verkooppunten). Zoals eerder vermeld, is de Luxemburgse keten Cactus ook al 25 jaar actief in dit segment. Ook de overige supermarkten hebben een mooi aanbod van bioproducten.

De biologische bestedingen in Luxemburg bedragen €264 per hoofd van de bevolking. De Luxemburgse consument bevindt zich daarmee op Europees vlak bij de koplopers!

De Belgische retailer Colruyt, die momenteel 5 supermarkten uitbaat in Luxemburg, heeft plannen om haar biologische formule Bio-Planet (marktleider in België) ook in Luxemburg uit te rollen. Overigens bedient Colruyt heel nadrukkelijk de lokale Luxemburgse markt, door 15% van het assortiment te reserveren voor Portugese, Italiaanse en Luxemburgse producten.

Aanwezige supermarktketens met het aantal verkooppunten:

Aldi (Duits) : 17

Alima (Luxemburgs) : 4

Auchan (Frans): 3 super/hypermarkten, 4 Drive, 10 MyAuchan (in benzinestations)

Cactus (Luxemburgs): 63 (15 Cactus, Cactus Marché, Cactus Shoppi, Deli)

Carrefour (Frans): 4 Carrefour Express

Colruyt (Belgisch): 5

Cora (Belgisch): 3

Delhaize (Belgisch): 56 (formules: Proxy, Shop&Go, AD Delhaize, Delhaize)

Grand Frais (Frans): 1

Lidl (Duits): 11

Match (Belgisch): 13

Monoprix (Frans): 3

Naturalia (Frans): 2 (biologisch)

Naturata (Luxemburgs): 11 (biologisch)

Pall Center (Luxemburgs): 5 (duurder segment)

Primavera (Luxemburgs): 4 verkooppunten (groot portugees assortiment)

REWE.XL Hundertmark (Duits): 1 (recente nieuwkomer)

Smatch (Belgisch): 15

Meer informatie:

Interview met Pepijn van der Heijden van Export Partners

Website van Retail Detail