België: COVID-19 laat zijn sporen na op het uitgavenpatroon

Een tweejaarlijkse enquête van Statbel, het Belgische statistische bureau, naar het uitgavenpatroon van een gemiddeld Belgisch gezin, laat zien dat de pandemie een duidelijke impact heeft gehad op het huishoudbudget.

Food

De totale maanduitgaven bedroegen in 2020 €2.934, of te wel 4,7% minder dan 2 jaar geleden. Woning en woninggerelateerde onkosten (huur/afbetaling, energie, water, onderhoud, tuin) waren de grootste kostenpost met 31,8% van het budget, gevolgd door voeding en drank met 18,1% (16,0% in 2018). De posten ‘kleding & schoenen’, ‘cultuur & vrije tijd’, ‘restaurant & horeca’ en ‘transport’ waren de logische verliezers tijdens de pandemie.

Toename/afname in consumentenuitgaven in België
Bron: Statbel

Voeding en dranken: de subcategorieën in detail

Binnen de categorie ‘voeding en niet-alcoholische dranken’ stegen de uitgaven in 2020 met 13,5%, wat neerkomt op €5.600 per huishouden. Vooral de subcategorieën ‘groenten’(+26%)  en ‘koffie’ (+23%) scoorden goed, gevolgd door ‘vis en schaaldieren’ (+15%), ‘vlees’ (+12%), ‘melk’ (+10%), ‘fruit’ (+10%) en ‘brood en graanproducten’ (+6%).

Binnen de categorie ‘alcoholische dranken’ registreerde ‘likeur & sterke dranken’ een stijging van 18%, gevolgd door bier (+13%) en wijn (+7%).

De uitgaven per huishouden aan de categorie ‘restaurant & horeca’ daalden met 34,0% van €2.350 naar €1.550. De afhaalservices en aan-huis-leveringen zagen daarentegen hun omzet verdriedubbelen ten opzichte van 2018. Gemiddeld besteedde een Belgisch huishouden €200 aan deze kant-en-klare maaltijdservices.

Voor meer informatie klik hier.