Bulgaarse top online handelaren voor 2020

De pandemie gaf een enorme boost aan e-sales en de grootste bedrijven boekten een spectaculaire inkomstenstijging van 50%. Het segment met het meeste potentieel voor toekomstige sprongen is ongetwijfeld de e-commerce van voedsel.

Digital
Beeld: @Unsplash - rupixen

Er is niets beters dan slecht weer en de pandemie. In ieder geval voor e-commerce en online winkels. In de afgelopen jaren hebben ze zich overtuigend en virusvrij ontwikkeld en trekken ze steeds meer klanten aan die de gemoedsrust en snelheid van winkelen via elektronische apparaten verkiezen boven het bezoeken van winkels in de fysieke wereld.
COVID-19 en de opsluiting van mensen thuis hebben het proces aanzienlijk versneld. Daardoor breidde zowel het netwerk van klanten uit, evenals segmenten in de e-commerce, en werden bij consumenten gewoonten gecreëerd die lang zullen blijven bestaan.

De pandemie, en daardoor de gesloten restaurants en mensen die gedwongen thuis zaten, hebben de business letterlijk in de lucht geschoten. De totale inkomsten van de 20 grootste bedrijven zijn gestegen van BGN 366 miljoen in 2019 naar BGN 548 miljoen. De handelaren in de ranglijst noteren een spectaculaire stijging van hun inkomsten - 50%.

Vijf bedrijven groeien met meer dan 100%. En het beeld van handelaren is kleurrijk – van platforms voor de verkoop van machines tot aan kantoorbenodigheden, kleding, apparatuur, boeken en voedsel. Dit toont de allereerste ranglijst van online retailers van Regal. Enkele grote online retailers die geen Bulgaarse vennotschappen hebben, zitten er niet in en daarom zijn er geen gegevens opgenomen over hun omzet (zoals obuvki.bg, fashiondays, aboutyou, enz.).

Het segment met het meeste potentieel voor toekomstige sprongen is ongetwijfeld de e-commerce van voedsel.

In de groep van de vijf bedrijven met de grootste groei zitten er twee van deze categorie. De recordsprong is van de online supermarkt eBag, die zijn inkomsten met 234% heeft verhoogd. Het bedrijf is ook de eerste e-retailer die de top 30 van voedings- en drankretailbedrijven betreedt.

eBag begon met zakendoen in samenwerking met de Fantastico-keten. Sinds 2018 is het bedrijf daarvan gescheiden en werkt het onafhankelijk. eBag heeft zijn eigen logistieke faciliteit geopend, die vervolgens werd uitgebreid, en tegelijkertijd groeit zijn productportfolio voortdurend, met de nadruk op de midden- en hoge klasse en de geografische dekking van de markt. Het bedrijf begon in Sofia en voegde daar Pernik en Plovdiv aan toe.

In 2020 trad het bedrijf toe tot de top 30 van grote voedings- en drankenretailers. Daardoor zit er voor het eerst een bedrijf in dat zich alleen op electronische verkoop richt. Daarvan heeft het bedrijf nog steeds 70% van de markt in handen. De aanvankelijke verwachtingen voor 2020 waren dat de inkomsten 16 - 20 miljoen BGN zouden bedragen – in 2019 waren ze 7,3 miljoen BGN. Na de eerste lockdown wordt echter duidelijk dat de bedrijfsgroei hoger zou zijn.
Ook voor dit jaar wordt groei verwacht, zij het niet zo groot, aangezien de inkomsten meer dan BGN 40 miljoen zullen bedragen, en volgens Alexandrov gaat de e-commerce van levensmiddelen alleen maar verder groeien, daar COVID-19 slechts het begin was.

Voor het skiseizoen wil het bedrijf zijn service ook in de skioord Bansko aanbieden, en voor de zomer van 2022 is men van voornemens ook de Zwarte Zee-markt in het netwerk op te nemen.

Ook de voedselleverancier Foodpanda en het bedrijf "Delivery Hero Bulgaria" kent een groei boven 100%, namelijk 127%. De groei is te danken zowel aan de meerdere voedselbestellingen als gevolg van de pandemie, als aan de levering van voedsel en andere goederen via partnerschappen met ketens zoals Fantastico, Kaufland, dm en anderen.

In 2021 werden de activiteiten van Foodpanda in Bulgarije en Roemenië gekocht door het Spaanse Glovo.

Met een veel bescheidener groei - 25%, en de 20e positie is de Nederlandse Takeaway, die drie jaar geleden zijn intrede deed door de overname van BGMenu.

Bron: Capital.bg, Regal 100

Opmerking: de ranglijst "Regal 100" is een speciaal project van Economedia dat de grootste retailers in Bulgarije rangschikt en een overzicht geeft van hun ontwikkeling in het afgelopen jaar.