Fruit Attraction 2021: Spaanse minister bezoekt vernieuwd NL paviljoen en bezoek NL delegatie aan Mercamadrid

Van 5-7 oktober vond de 13e editie van de internationale groenten- en fruitvakbeurs Fruit Attraction plaats in Madrid. Het vernieuwde Nederlandpaviljoen bood gelegenheid voor vele ontvangsten. Zo ontving Ambassadeur Jan Versteeg de Spaanse minister van Landbouw Luis Planas gezamenlijk met Janine Luten, directeur GroentenFruitHuis. Een delegatie van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen was ook van de partij.

Minister Planas bezoekt NL delegatie in NL paviljoen
Beeld: ©Nederlandse ambassade Spanje / Nederlandse ambassade Spanje
Van links naar rechts: Anneke van der Kamp, Gert Stiekema (beiden Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen), Nina Berendsen (Landbouwraad Madrid), Luis Planas (Spaanse minister van landbouw), Jan Versteeg (Ambassadeur Madrid), Janine Luten (GroentenFruitHuis).

Vernieuwd NL paviljoen GroentenFruithuis

Voor het GroentenFruitHuis was de Fruit Attraction weer de eerste, maar helaas ook de enige beurs van 2021 met een collectieve stand. In het vernieuwde Nederlandpaviljoen was het ontwerp aangepast aan de nieuwe NL branding en Farming the Future. Daarnaast werd er veel gebruik gemaakt van de extra ruimte om af te spreken of bij te praten in het loungegedeelte. Dit is mede tot stand gekomen door ondersteuning van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen in het kader van het Strategische Beurzen Programma.

In het NL paviljoen van GroentenFruitHuis, georganiseerd door Holland Fresh Group, namen 17 bedrijven deel. Tevens waren Nederlandse bedrijven als Koppert Cress, Bejo Ibérica, Rijk Zwaan en Manter aanwezig met een eigen stand.

Het was opvallend om te zien dat veel bedrijven de Coronatijd gebruikt hebben voor een nieuw ontwerp voor hun stand. Hierbij zijn zelfs nieuwe samenwerkingen ontstaan. De bedrijven Waterman Onions, Roussel Onions, Biesheuvel Knoflooken Sawari Fresh hebben de krachten gebundeld in Faia Food, dat verrassende voedselconcepten ontwikkelt van lokaal geproduceerde Nederlandse en Belgische uien, knoflook en gember.

Ook waren er nieuwe deelnemers zoals het perenmerk Xenia Europe.

Ambassadeur Versteeg ontvangt fruit in NL paviljoen
Beeld: ©Nederlandse ambassade Spanje / Nederlandse ambassade Spanje
Ambassadeur Jan Versteeg ontvangt een kistje Xenia-peren van Pieter van Rijn van Xenia Europe.

Veel bedrijven nemen verduurzaming mee in hun boodschap richting het publiek. VanRijsingen carrot concepts vertelde met enthousiasme over hun doelstelling om niks te verspillen in het verwerkingsproces.

Dit jaar heeft de vakbeurs 1.300 bedrijven uit 44 landen verwelkomd. Dit is ongeveer 20% minder dan tijdens de laatste fysieke editie in 2019. Van alle bedrijven nam 21% voor het eerst deel. De internationale deelname vertegenwoordigde 31% van het totaal aantal exposanten.

Bezoek van Spaanse minister Planas

Fruit Attraction wordt georganiseerd door de beurslocatie IFEMA in Madrid met FEPEX, de Spaanse producentenorganisatie. Minister Planas verricht traditiegetrouw de officiële opening, bijgestaan door ambassadeurs van de deelnemende landen en vertegenwoordiging van de autonome regio’s in Spanje. Daarna bezoekt hij een selectie van de paviljoens. Het Nederlandse paviljoen werd als eerste landenpaviljoen bezocht. De minister complimenteerde Nederland met het goede marketingsconcept van het vernieuwde paviljoen en bevestigde de belangrijke samenwerking tussen Nederland en Spanje als concullega’s in de tuinbouwsector.

Dit jaar werd een extra stop gemaakt bij Bejo Ibérica, vanwege het winnen van de Inovation Hub Award in 2020 voor de paarse broccoli ‘Redi’.

Minister Planas bezoekt Bejo Ibérica
Beeld: ©Nederlandse ambassade Spanje / Nederlandse ambassade Spanje
Tweede van links Christiaan Reynders van Bejo, rechts naast hem Luis Planas.

Bezoek NL delegatie aan Mercamadrid

In de vroege ochtend van 6 oktober bezochten een delegatie van het GroentenFruithuis, van de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen en de landbouwteams uit Madrid en Lissabon de groothandelsmarkt Mercamadrid.  Mercamadrid biedt ruimte aan 800 internationale  bedrijven op 222 hectare net buiten Madrid. Dagelijks bezoeken 20.000 professionals Mercamadrid voor de aan- en verkoop van vis, vlees, groenten en fruit  met een jaarlijkse waarde van € 4,8 mln.

Alle statistieken zijn terug te vinden via: MercaMadrid statistieken