De grootste voedings- en drankenbedrijven in Bulgarije

De sector presteert gemiddeld goed, wel uitstekend voor olieproducenten

Voedsel bleek, zoals verwacht, bestand ook tegen de coronacrisis. De sector was vorig jaar één van de weinige waarin de gemiddelde inkomsten groeiden, zij het zwakjes. De groei bij de 30 grootste vennootschappen in de ranglijst bedraagt 3,19%. Dit resultaat is bijna twee keer lager dan in 2019 (6,6%).

Food

Voedings- en drankenbedrijven lijden onder de gesloten restaurants en het zwakke zomerseizoen

Een blik op de specifieke producenten laat ook verschillen zien: de groei komt vooral van olieproducenten (met 26%) dankzij de internationale stijging van de zonnebloemolieprijs, terwijl er sterkere dalingen in het drankensegment zijn, waarschijnlijk door lagere consumptie in restaurants en het zwakke zomerseizoen. Dus als de vijf olieproducenten uit de ranglijst worden verwijderd, verandert het gemiddelde resultaat in een krimp van bijna 5%.

De gemiddelde winstgevendheid blijft echter bijna op hetzelfde niveau: 6% tegen 6,7% voor 2019. Slechts twee vennootschappen staan in het rood, waarbij het verlies bij Mondelēz microscopisch klein is, terwijl het bij Kamenitza niet traditioneel, maar relatief groot is.

Ook zijn de verschuivingen in de ranking niet significant. "Oliva" en "ADM Razgrad" ("Amilum Bulgaria") staan opnieuw op de eerste twee posities in de top 3, maar in 2020 verdringt "Papas Oil" "Coca-Cola HBC" van de derde plaats. Er is geen duidelijke trend bij de meest winstgevenden: de drie bedrijven met de hoogste marges zijn Carlsberg, Chipita Bulgaria en KEN.
 

sunflower

Hoe zit het met de olie?

"Oliva" heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de hoogste omzet in de ranglijst. Het verschil deze keer is dat de inkomsten voor 2020 van het bedrijf 1 miljard BGN overschrijden, en een stijging van bijna 40% vertonen, terwijl de winst boven de BGN 45 miljoen ligt en is dus verdubbeld. De belangrijkste inkomsten van de vennootschap komen uit de verkoop van zonnebloemolie, er is ook een klein deel afkomstig van koolzaadhandel.

Er staan nog vier olieproducenten op de ranglijst. Wat deze bedrijven gemeen hebben is de groei, en tegelijkertijd zijn er ook aandeelhoudersrelaties tussen sommige van de vennootschappen. Derde in de ranglijst is "Papas Oil", dat wordt gehouden door "Saint Giran" met als enige eigenaar Georgi Tashev. Het bedrijf heeft raffinaderijen in Yambol en Balchik, evenals een installatie voor de productie van koudgeperste plantaardige oliën in Byala Slatina. Papas Oil heeft ook belangen in drie dochterondernemingen, waarmee de totale omzet daarvan meer dan BGN 550 miljoen bedraagt.

"Class Oil" uit het Dobrich-dorp Karapelit rapporteert een sprong van meer dan 22% en inkomsten van 114 miljoen BGN. Het familiebedrijf is in de jaren negentig opgericht door een Turkse ondernemer met een soortgelijk bedrijf in Turkije. Later werd het bedrijf overgenomen door zijn vrouw Nermin Yilmaz en zoon Mertgun Yilmaz, die het bedrijf vorig jaar verkochten aan Magic Flame uit Varna. Het bedrijf uit Stara Zagora Biser Oliva groeit ook. Aandeelhouders in de vennootschap zijn de broers Ivan en Luka Angelovi van “Gradus”, maar sinds kort is het grotere aandeel daarvan in handen van Olexandr Minov en Shota Hadjishvili via “Risoil”.
 

closeup on chocolate bar
Beeld: ©Alexandr Stein / Pixabay

Hoe ontwikkelen de producenten van chocolade, siropen, zetmeel en andere zoetigheden zich?

ADM ("Amilum Bulgarije") uit Razgrad staat weer tweede op de ranglijst. Hoewel de verkopen dalen, stijgt de winst. Het bedrijf, eigendom van de Amerikaan Archer Daniels Midland (ADM), produceert onder andere maïszetmeel, glucosestroop, kristallijne en vloeibare dextrose en glucosestroop voor de voedingsindustrie. De producten worden verkregen door diepe verwerking van maïs, dus het bedrijf is de grootste individuele gebruiker van maïs in Bulgarije.
De verkopen van Nestle Bulgaria voor 2020 markeerde een symbolische daling van ongeveer één procent. "Vorig jaar bleef de voedsel- en drankenindustrie als geheel resistent ondanks de ongebruikelijke covid-situatie", zegt Petar Stoilov, uitvoerend directeur. "Voor het eerste kwartaal van dit jaar rapporteert Nestle Bulgarije een inkomstengroei van 4,3% tot BGN 60 miljoen. De verwachtingen voor de eerste helft van het jaar zijn voor een stijging met 5-6%", aldus Petar Stoilov. De geplande investeringen voor dit jaar bedragen meer dan BGN 22 miljoen, waarvan meer dan 89% voor uitbreiding en modernisering van de fabriek.

Mondelēz Bulgarije (10) en Chipita (11) wisselen van plaats in de top 30. In de volgende ranglijsten zullen de twee bedrijven een veel hogere gezamenlijke positie innemen, aangezien in mei van dit jaar werd aangekondigd dat Mondelēz International de Griekse fabrikant van croissants en bake rolls Chipita SA voor een bedrag van ongeveer $ 2 miljard overneemt. De verwachting is dat de deal in Bulgarije een zoetwarenreus in het leven zal roepen. Het gefuseerde bedrijf zal op nr. 1 staan in de sector in termen van inkomsten, die, afgaande op de gegevens voor 2020, in totaal meer dan BGN 340 miljoen zullen bedragen. Zowel het Amerikaanse als het Griekse bedrijf zijn absolute leiders in verschillende categorieën die niet overeenkomen. Zo heeft Mondelēz de hegemonie bij chocola en Chipita bij croissants en bake rolls.

Mondelēz is de leider op de Bulgaarse markt van chocola en chocoladeproducten in 2020 met een marktaandeel van 31,9% in waarde, met een stijging van 0,2 procentpunt in vergelijking met het voorgaande jaar. De producten van Mondelēz in het chocolasegment hebben een marktaandeel van meer dan 60% in waarde, waarbij het merk Milka de marktleider is in het land. Elke tweede gekochte reep chocola (op de Bulgaarse markt) behoort tot een merk dat deel uitmaakt van de portefeuille van Mondelēz - Milka, Svoge, Mlechen, Toblerone, zei in een commentaar voor Capital Ivaylo Naydenov, General Manager van Mondelēz International voor Bulgarije, Roemenië en de oostelijke Adriatische landen. Volgens gegevens van Chipita Bulgaria behoudt het bedrijf ook in 2020 zijn leidende positie in croissants met een marktaandeel van 84% in waarde en in bake snacks - met 59%.

Met een groei van bijna 8% en een omzet van meer dan BGN 68 miljoen, staat "Zaharni Zavodi" - Gorna Oryahovitsa op de 27e plaats in de ranglijst. Het bedrijf is openbaar en omvat ondernemingen voor de productie van suiker, zoetwaren, ethylalcohol en eiwitrijk voer, een drukkerij, een eigen thermische energiecentrale, een fabriek voor reparatie en mechanische diensten, en een commerciële vennootschap. Vorig jaar werkte het bedrijf aan een project voor de bouw van een fotovoltaïsche energiecentrale, bleek uit het activiteitenverslag. In oktober 2020 besloot het bedrijf de productie van verpakkingen voor eigen gebruik en voor externe klanten stop te zetten.
 

Soft drinks

Drankjes: de gegevens wijzen op een droger jaar

Coca-Cola Hellenic Bottling Company stapt terug naar de vierde plaats met een inkomsten van meer dan BGN 357 miljoen, waarbij de daling waarschijnlijk te wijten is aan gesloten horeca. In de zomer van 2020 begon Coca-Cola HBC met de distributie van een nieuwe serie koffie - Costa Coffee, en Bulgarije werd de eerste Europese markt waarop deze wordt verkocht. Dit is het tweede koffiemerk dat in de Coca-Cola HBC-portfolio binnenkomt nadat het bedrijf bijna drie jaar lang Lavazza verkochtte, maar de samenwerking in september 2019 werd beëindigd.

Water heeft volgens het rapport van Devin minder te lijden onder de pandemie. Sinds de oprichting in 1992 is Devin (onderdeel van de Belgische groep Spadel) een leider op de markt voor gebotteld water in Bulgarije. "De pandemie heeft van natuurlijk water (mineraal en bron) een voorkeursproduct gemaakt vanwege hun gezondheidsvoordelen, en dit wordt bevestigd door de consumptie, die in vergelijking met het niveau van 2020 toeneemt," zegt uitvoerend directeur Borislava Nalbantova.
 

Lokale en vleesinvesteringen

De voedselhoudstermaatschappij “Bella Bulgaria” rapporteert een inkomstengroei van meer dan 14%. In het najaar van vorig jaar werd bekend dat Impala Invest Group - eigenaar van "Bella Bulgaria", de Griekse producent van verpakte gesneden vleesdelicatessen Creta Farms heeft gekocht. “Bella Bulgaria” produceert vleeswaren, deegwaren, margarine, aardappelpuree. Het voedsel wordt geproduceerd in negen fabrieken met een capaciteit van 350 ton per dag. De houdstermaatschappij bezit drie vleesverwerkende fabrieken, evenals faciliteiten voor deegwaren in Yambol en Svilengrad, evenals faciliteiten voor plantaardige oliën en vetten.

Met een omzet van ruim 220 miljoen BGN staat Bonnie Holding op de zevende plaats in de top 30. Eind 2020 kwam het bedrijf met de Europese Investeringsbank een lening van 30 miljoen euro overeen voor de modernisering van bestaande faciliteiten en de bouw van nieuwe productiecapaciteiten. De middelen zijn bestemd voor renovatie en nieuwbouw van een varkenshouderij, een slachthuis, silo's, een onderneming die dierlijk afval van de slachterijactiviteit zal gebruiken, de installatie van zonnepanelen. De uitvoering van de projectactiviteiten zal naar verwachting begin 2024 zijn afgerond.

Op de sectorale ranglijst staat nog een andere vleeswarenproducent - KEN - Stara Zagora (30). Het bedrijf rapporteerde een groei van meer dan 7% bij de verkoop en van 117% van de winst voor 2020. Het is één van de eerste particuliere bedrijven in de branche, opgericht in 1991.

De sluiting van horeca als gevolg van de COVID-pandemie heeft een negatief effect op de producenten van kippenvlees, aangezien volgens schattingen van experts meer dan 30% van de verkoop naar de horecasector gaat. De twee grote productiebedrijven, Pilko en Gradus, rapporteerden een zwakkere omzet en veel lagere winstniveaus.

A bartender taps beer.
Beeld: ©Marcelo Ikeda Tchelão

Bier: ondanks de hete zomer toch een daling

In 2020 krimpt de biermarkt. "Volgens gegevens van de Douaneautoritei werd vorig jaar 5,22 miljoen hectoliter bier verkocht in het land, wat 5% minder is dan de hoeveelheden in 2019", vertelde aan Capital Ivana Radomirova, uitvoerend directeur en lid van de Raad van bestuur van de Unie van Brouwers in Bulgarije. Voor de drie grote brouwerijen in het land zijn de gemiste verkopen te wijten aan de gesloten horeca en het kleinere aantal buitenlandse toeristen. Carlsberg Bulgarije (8) behoudt zijn leidende positie in de sector met een omzet van meer dan 199 miljoen BGN en meldt, in tegenstelling tot de andere twee producenten, geen krimp. "Zagorka" (17) en "Kamenitza" (19) rapporteerden een verkoopdaling met dubbele cijfers.

De ranglijst omvat traditioneel twee bedrijven die sterke drank produceren. Op de 14e positie staat "VP Brands International" ("Vinprom Peshtera"), die een verkoopgroei van bijna 17% meldt. De groep "SIS Industries" van Minyu Staykov - eigenaar van "Vinprom Karnobat", staat op de 22e plaats met een omzetdaling van meer dan 14%.
 

Milk Cheese
Beeld: ©#uagronl

Kaas en brood: het meest traditionele Bulgaarse eten

"Milky Group Bio" staat op de 9e plaats in de top 30 met een symbolische inkomstengroei van bijna 2%. Het bedrijf met eigenaresse Polya Peeva (in de media geassocieerd met Brendo) is een producent van melk en zuivelproducten met het merk "Sayana" , "Nabor", “Milky Dream”, en doet ook groothandel in grondstoffen voor de voedingsindustrie - melkpoeder en verse melk, plantaardige en couverture-oliën, cacaoproducten e.a.

United Dairy Company (OMC) staat op de 20e positie in de top 30. Het bedrijf produceert eetwaren onder de merken "Vereya", "Fibela", "Hansko", "Rusalka". Het werd in 1998 opgericht als een houdstermaatschappij en verenigde zeven melkveebedrijven die gecontroleerd werden door het Doverie-privatiseringsfonds. In april 2007 verwierf het Griekse Vivartia de volledige controle over OMC in een deal van € 18,7 miljoen. Afgelopen najaar kreeg Marfin Investment Group (MIG), eigenaar van Vivartia Holdings, een bindend bod om de houdstermaatschappij over te nemen van het in Luxemburg gevestigde aandeleninvesteringsfonds CVC Capital Partners.

"Tyrbul" - de producent van zuivelproducten met het merk Olimpus, rapporteerde een inkomstendaling van 5%, maar maakte winst in tegenstelling tot de voorgaande twee jaar. De onderneming in Sliven maakt deel uit van de Griekse groep HellenicDairies (voorheen Tyras), die fabrieken heeft in Griekenland, Bulgarije en Roemenië. De Bulgaarse vennootschap produceert harde kazen, kaas, kwark met het merk Olympus. "De belangrijkste markten van het bedrijf bevinden zich in de EU, de Verenigde Staten, de Arabische landen, China en Australië, maar de grootste klant blijft Griekenland, waar de kaasconsumptie per hoofd van de bevolking het hoogst is in de EU", zei in een interview met Capital Radoslav Pashankov, Directeur Verkopen van Olympus voor Bulgarije. In de periode van september 2019 tot april 2020 heeft Tirbul een nieuwe productielijn voor grilkaas ontwikkeld, gebouwd en in gebruik genomen ter waarde van ruim een half miljoen euro.

De producent van zuivelproducten met het merk My Day - "Cremio" betreedt voor het eerst de ranglijst. Het bedrijf produceert ook plantaardige room voor zoetwaren en koken. Ongeveer 60% van de door Cremio's vervaardigde producten wordt geëxporteerd naar meer dan 40 landen in Europa, Afrika en Azië.

flour
Beeld: ©.

Meel: een sprong in de verkoop, maar een daling van de winst

"Goodmills Bulgaria" – de meelproducent met het merk "Sofia Mel" rapporteerde met inkomsten van meer dan 80 miljoen BGN een omzetstijging van meer dan 9%, maar zijn winst daalde. "Het aanvankelijke paniekerige hamsteren van goederen toen de noodtoestand werd uitgeroepen, zorgde voor een stijging van de verkoop van meel in consumentenverpakkingen. Tegelijkertijd zorgde het zwakke toeristenseizoen vorig jaar voor een vermindering van de verkoop van B2B-producten. De krimpende winst is een gevolg van de zeer hoge prijs van tarwe, dat een beursartikel is, in het afgelopen jaar" aldus de manager Stefan Hristoskov in een commentaar voor "Capital". Het bedrijf is van plan om tegen 2025 nog eens rond de 3 miljoen euro te investeren.

De andere vertegenwoordiger van de sector - "Topaz Mel" - heeft meer dan 10% verkoopgroei en een positief financieel resultaat in 2020, in tegenstelling tot het voorgaande 2019.

De producent van brood- en bakkerijproducten "Simid Sofia" meldt een symbolische daling van de inkomsten.

Bron: Capital 100, www.capital.bg