Frankrijk: biologisch blijft groeien

Biologisch blijft groeien, zowel voor boeren als consumenten. Agence Bio, het Frans agentschap voor de ontwikkeling en promotie van de biologische landbouw, heeft de cijfers voor 2020 en de trends begin juli gepresenteerd. 

Frankrijk koploper in Europa

Frankrijk heeft het hoogste groeipercentage biologische landbouw, in vergelijking met zijn naaste buren. De toename van het areaal biologische landbouw tussen 2018 en 2019 laat zien dat in een jaar er 259.492 ha extra worden gecultiveerd door biologische boeren. Als het gaat om groeipercentage komt Spanje na Frankrijk, dan Duitsland. Italië ligt ver achter op Duitsland.

Als we naar de periode van 2015 tot 2019 kijken, dan zien we de enorm sterke groei van Frankrijk om nu de eerste plaats te bekleden met 2.548.677 ha areaal voor biologische landbouw. Spanje neemt de tweede plaats in, gevolgd door Italië en Duitsland.

Alle regio's in Frankrijk kennen biologische landbouw, sommige pas recent. Dit is het geval in Hauts-de-France, het uiterste Noorden van Frankrijk. 
 

Ander "goed nieuws" in de ogen van Agence Bio-directeur Laurence Verdeau is dat met een percentage van 33,5% "de invoer stabiel is gebleven". Net als de totale invoer van agro-voedsel in Frankrijk.

En hoe zit het met de consumptie ?

Ondanks de coronacrisis en alles wat dit voor de economie betekende, heeft de thuisconsumptie van biologische producten voor het 5e achtereenvolgende jaar een jaarlijkse groei doorgemaakt van meer dan 1,3 miljard euro om in 2020 12,67 miljard euro omzet te bereiken. 

Een onderzoek van Insee toont aan dat de voedselconsumptie van de huishoudens weer toeneemt, nadat deze de afgelopen twee jaar was gedaald. Het groeipercentage blijft relatief laag (+3,4%) maar voor de biologische producten is een stijging van 12,2% opgetekend sinds 2019. Conclusie, biologische voeding is “in de mode" in de huishoudens! De thuisconsumptie van biologische producten bedraagt gemiddeld 188 euro per jaar per hoofd van de bevolking, ofwel bijna 6,5% van de huishoudelijke voedseluitgaven.
 

Bio Consumptie
©Agence BIO
In 2020 is de afzet naar restaurants en kantines uiteraard enorm teruggelopen. De huishoudelijke aankopen hebben dit meer dan gecompenseerd, is in het rapport te lezen.

De 4 belangrijkste distributiekanalen voor biologische producten

  • Gespecialiseerde retail 

Biologische winkels, over het algemeen kleiner in omvang en meestal gelegen in stadscentra, waren in 2020 populair bij consumenten. Met name biologische supermarktketens kenden een sterke groei in omzet (+ 16%). Onafhankelijke biologische winkels kenden daarentegen voor het tweede opeenvolgende jaar een terugloop (-3,4%).

  • Algemene retail

Uit onderzoek (IRI InfoScan Census) naar biologische consumentenproducten en de verse zelfbedieningssector bleek het volgende: 

> De zogenaamde ‘hypermarkten’ (zeer grote supermarkten) verloren 3 % marktaandeel; 
> De marktaandelen van de super- en discountformules (grote supermarkten) bleven stabiel; 
> Buurtsupermarkten kenden juist een groei van de omzet van deze producten met 0,3 %;
> Gezien de huidige coronacrisis, is het geen verassing dat de online boodschappen waarna je vervolgens je boodschappen afhaalt of laat thuisbezorgen, de zogenaamde “drives”, de grote winnaar was in 2020 met een winst van bijna 3 %.
 

  • Directe verkoop (markten, boerenmarkten, boerderijverkoop)

In 2020 werd de directe verkoop van biologische producten enerzijds belemmerd door de coronamaatregelen, maar anderzijds gestimuleerd door de grote vraag naar lokale producten (oproep vanuit de overheid om de Franse landbouw te steunen, ontwikkeling van online platforms om boeren in de buurt te vinden, online bestellingen, ...). Uiteindelijk is de balans globaal positief met een stijging van +11,7% in directe verkoop door boeren in 2020 (vs +8% in 2019). Het marktaandeel blijft stabiel op 11%. 

  • Detailhandel 

De verkoop van voedingsmiddelen in de traditionele winkels (bakkers, groenteboeren, slagers, enz.) is gestegen met 13% in 2020, dat is drie keer zoveel als in 2019. De Lock downs en de nabijheid van deze buurtwinkels heeft hier duidelijk een belangrijke rol in gespeeld. 
 

Trends

Granen, oliehoudende zaden (vlas, soja, zonnebloem) en gedroogde groenten hebben de sterkste groei in omzet vertoond. Verse vollegrondsgroenten hebben eveneens een aanzienlijke sprong voorwaarts gemaakt. Fruit daarentegen heeft de trend niet gevolgd. 

Begin 2021 wordt ook gekenmerkt door de certificering van een groot aantal distributeurs als biologisch: meer dan 1 440, met name kleinhandelaren in groenten en fruit en grote supermarkten die zich voorbereiden op de verkoop van biologische producten zonder verpakking. Daarmee wordt ingespeeld op het verbod van plastic ververpakkingen dat vanaf 1 januari 2022 geldig zal zijn voor hoeveelheden verse groenten en fruit van minder dan 1,5 kg.

Gezonde en duurzame producten beantwoorden volledig aan de behoeften van de Franse consument die op zoek is naar kwaliteitsproducten die rijk zijn aan smaak en goed zijn voor de gezondheid. De cijfers van het Agence BIO getuigen van de sterke dynamiek van een sector die meer dan ooit in de lift zit in Frankrijk!
 

Agenda biologische sector

Missie Biologische sector, eind oktober 2021.  Bionext organiseert in samenwerking met het Agro Team van de Nederlandse Ambassade in Frankrijk een missie naar Parijs en omstreken. Op het programma bezoeken aan biologische en conventionele supermarkten, seminar met spelers van de Franse biologische sector en een bezoek aan de beurs Natexpo. Voor meer informatie: par-lnv@minbuza.nl