Vraag naar planten schiet omhoog in Portugal

Kamerplanten zijn uitverkocht en de winkels kunnen de vraag niet aan. Vooral jongeren kopen planten.

Wat begon als een bevlieging – net zoals zelf brood bakken -  tijdens de eerste lockdown, bleef en werd steeds populairder. De toenemende vraag naar planten in Portugal begon met aromatische planten, breidde zich uit tot sla, aardbeien en tomaten, ging vervolgens over op tuinplanten en eindigde met kamerplanten. Alles wat nu wordt geproduceerd, wordt snel verkocht en het aanbod is niet meer toereikend om aan de vraag te voldoen: veel winkels hebben geen planten meer.

Calathea's, monstera's, maranta's, variegata's, begonia's, zamioculca's en sansevieria's zijn deel gaan uitmaken van het vocabulaire van degenen die hun huis met planten willen versieren en behoren tot de meest gewilde planten bij de Portugezen. Elke week komen er duizenden per vrachtwagen aan uit Europa, vooral uit Nederland - 's werelds grootste producent en opslagplaats. De productie is normaal gebleven en zodoende kunnen de producenten de vraag niet bijhouden. Als gevolg hiervan namen kwekerijen meer werknemers aan en richten onlinewinkels op.

Terwijl het veel jongere publiek de neiging heeft om voor groene (kamer)planten te kiezen, valt de keus voor degenen met meer koopkracht en een groter huis, met een tuin of terras, op tuinplanten.

Portugal exporteert zelf ook planten - zelfs naar Nederland -  zoals dipladenia, lavendel, bougainvillea, rozemarijn, miniatuurolijfbomen en kleine citrusbomen. Volgens de statistieken over de internationale handel exporteerde het land in 2020 voor 107 miljoen euro aan planten, 10% meer dan het jaar daarvoor.

Positieve invloed van sociale media

De toenemende vraag naar planten begon tijdens de eerste lockdown, maar het duurde tot mei 2020 voordat het herstel de aanvankelijke klap kon compenseren. De pandemie kwam in het hoogseizoen voor de sector, het voorjaar. Wat gereed was voor de uitvoer bleef liggen en grote projecten voor tuinaanleg, openbare werken of de verhuur van installaties werden opgeschort. De markt stortte volledig in en er gingen miljoenen euro's aan planten verloren, die vernietigd moesten worden. Inmiddels heeft de verkoop van kamerplanten zich aangepast aan de nieuwe vraag, zijn er onlinewinkels opgericht en hebben de producenten volgens een enquête van de vereniging van producenten van planten en bloemen (APPPFN) 5% meer verkocht dan in 2019. De bloemensector, zoals die voor boeketten en arrangementen, bevindt zich nog steeds in een totale crisis .

Tuinieren wordt gezien als een manier om dichter bij de natuur te komen, als vermaak voor de thuis opgesloten jongeren en als een ontsnapping aan de fysieke en mentale gevolgen van de pandemie. Meer jongeren kochten planten, velen van hen geïnspireerd door de sociale media, waar veel influencers een impuls gaven aan de trend. De belangstelling bleek ook toen in minder dan een dag de 50.000 bomen die het Instituut voor Natuurbehoud en Bossen (ICNF) in maart van dit jaar had aangeboden, waren uitverkocht. En de laatste jaren zien de gemeenten een groeiende lijst van gegadigden voor een stukje grond in een stadsmoestuin.

Ook de verkoop van zaden is flink gestegen. Vooral mensen die in grote stadscentra wonen, beseften dat ze geen terras of achtertuin nodig hebben om te planten; potten op een balkon volstaan.  Bedrijven zagen een groei van zelfs 400% in de online verkoop.

Als gevolg schoot de vraag naar substraten en meststoffen omhoog. De druk om meer te produceren komt ook van buiten Portugal. De landen waarnaar Portugal exporteert willen meer pijnboomschors. Het product is echter niet voldoende om aan de vraag te voldoen.

Bron: Expresso