Harvest Money Expo Uganda: groeiende interesse in Nederlandse landbouwexpertise

Honderden Oegandese agrarische ondernemers hebben tijdens en na de live tv uitzending van Dutch Day van de Harvest Money Expo op de nationale Oegandese tv interesse getoond in de Nederlandse technologieën op het gebied van landbouw, voedsel en natuur. De Harvest Money Expo brengt mensen werkzaam in de landbouw samen en is een evenement georganiseerd door het Oegandese mediabedrijf New Vision. De Nederlandse Ambassade in Oeganda is al jarenlang een van de hoofdsponsors van de expo.

De landbouwsector in Oeganda werd aan het begin van de pandemie hard geraakt. Toen de maatregelen in de loop van 2020 beetje bij beetje versoepeld werden, konden veel bedrijven de werkzaamheden weer oppakken. Veel Oegandezen die tijdens de pandemie hun baan zijn verloren zijn, hebben werk gevonden in de landbouw wat de ontwikkeling van de sector nog belangrijker maakt.

Lees verder onder foto

Dutch Day Uganda
Live tv-uitzending van Dutch Day van de Harvest Money Expo op de nationale Oegandese tv.

Tijdens de vorige edities van de Harvest Money Expo was het Nederlandse paviljoen bestaande uit circa 25 Nederlandse bedrijven altijd fysiek aanwezig in het Nelson Mandela Stadion in Kampala. Vanwege COVID-19-restricties werd het Nederlandse “dorp” maandag 12 april echter live op TV nagebootst, tijdens de zesde dag van de expo. Landbouwraad Frank Buizer was zelf deze dag niet in het land maar wel betrokken en enthousiast: “Ik ben erg blij dat het evenement toch online is doorgegaan zodat het momentum van dit evenement niet verloren gaat. In de toekomst werken we toe naar een hybride vorm voor dit soort evenementen: het best van de twee werelden (online en fysiek) samenbrengen.”

"Dit begon als een dorp, het groeide uit tot een district en nu is het een land", onderstreepte Josephat Byaruhanga, beleidsmedewerker landbouw bij de Nederlandse ambassade, de impact van de Nederlandse betrokkenheid bij dit jaarlijkse evenement. Byaruhanga was maandag op tv te zien en sprak samen met Stephen Bayite Kasule, handelsmedewerker van de Nederlandse ambassade, over de samenwerking en link tussen Nederland en Oeganda op het gebied van Landbouw.

Virtueel dorp

Het virtuele dorp op tv bood plaats aan 13 Nederlandse bedrijven en 14 Nederlands-Oegandese bedrijven, waaronder Trouw Nutrition, Koudijs Nutrition BV (producenten van veevoer), Bles Dairies, (voorlichtingsdiensten en inputs voor melkveehouders), Alfasan (producent voor medicijnen voor vee), en verder bedrijven in o.a. kwaliteitszaad, pluimvee, landbouwmachinerie, tuinbouw, consulting etc. Ondanks het feit dat het slechts de eerste keer was dat de expo online plaatsvond, was de belangstelling enorm groot met naar schatting meer dan een miljoen kijkers. Het evenement werd niet alleen gevolgd door Oegandezen, maar ook door Tanzanianen in de regio Bukooba.

De Harvest Money Expo vormt een mooie aanvulling op de traditionele jaarlijkse “best farmer competitie” (article Best farmers) van New Vision in samenwerking met de Nederlandse ambassade, de overige landbouwbureau-activiteiten en de voedselveiligheidsprogramma's van de Nederlandse ambassade. Veel boeren en ondernemers die deelnemen aan de expo hebben een link met de voedselzekerheidsprojecten van de ambassade. Joris van Bommel, plaatsvervangend ambassadeur, opende het virtuele Nederlandse dorp, en gaf het ook al aan: “De expo is een uitstekende kans is om connecties te maken en voor ondernemingen om meer zichtbaarheid te creëren.”