VK is 12 uur rijden, elke vertraging is dan een probleem

Voor de export van levensmiddelen van dierlijke oorsprong naar het Verenigd Koninkrijk (VK) is vanaf 1 april 2021 een gezondheidscertificaat verplicht. Een logistieke uitdaging voor Zwanenberg Food Group, producent van onder meer hotdogs.

Logistics Manager Robert Slim van de Zwanenberg Food Group.
Logistics Manager Robert Slim van de Zwanenberg Food Group: ‘Alle stappen heb ik op A3 uitgeprint en aan de muur gehangen. Alleen dan zie je waar het misgaat.’

Zo’n 60 vrachtwagens per week stuurt Robert Slim van de Zwanenberg Food Group naar het Verenigd Koninkrijk. Het familiebedrijf, jaaromzet 540 miljoen euro en 1.800 medewerkers, produceert in Nederland op verschillende locaties lang houdbare levensmiddelen van bekende merken, zoals Zwan, Chicken Tonight en Kips leverworst. De hotdogs van het Engelse merk Ye Olde Oak worden in Voorthuizen gemaakt.

“Het VK is maar 12 uur rijden, iedere vertraging is dan direct een probleem”, zo vat Slim zijn uitdaging kort samen. Bij export naar andere bestemmingen – Zwanenberg doet wereldwijd zaken in 120 landen en heeft productielocaties in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk –  zijn transporten al snel meerdere dagen of zelfs weken onderweg. Dan heb je een zekere tijdmarge voor het voorbereiden van grensprocedures.

Bij transporten van Nederland naar het VK zijn de marges in het logistieke proces flinterdun. Dat was een voordeel toen het VK nog onderdeel was van de EU. Maar nu Brexit een feit is, is het eerder een nadeel.

'De marges in het logistieke proces zijn flinterdun'

1 april

Levensmiddelen die van de EU naar het VK gaan moeten vanaf 1 april 2021 een veterinair gezondheidscertificaat hebben. Over de inhoud van de gezondheidscertificaten, die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) opstelt op basis van het Border Operating Model (BOM) van de Britten, wordt nog steeds gesproken. Maar Slim heeft er alle vertrouwen in dat de certificaten die hij nodig heeft, voor de deadline van 1 april beschikbaar zijn.

"Ik heb 22 jaar ervaring met gezondheidscertificaten. En ik twijfel er niet aan dat ze voor alle producten beschikbaar komen." Doordat hij al zaken doet met andere landen buiten de EU, weet Slim wel wat hij kan verwachten. Ook over andere aanpassingen in het douaneproces is hij optimistisch. Bijvoorbeeld de inklaring van goederen die sinds 1 januari in gang is gezet, verloopt al goed.

De belangrijkste procedures mogen dan op de rails staan, dat betekent volgens Slim nog niet dat alle logistieke problemen al helemaal zijn opgelost. Zo moet Slims importeur, 24 uur voordat de producten aankomen in het VK, de douanedocumenten in het Britse IPAFFS-systeem zetten. Het gaat hierbij om ladingdetails en het door een dierenarts afgegeven gezondheidscertificaat. "Hier ligt een uitdaging", benadrukt Slim. "Want mijn vracht staat pas zo’n 12 uur van tevoren klaar. En zolang de vracht er niet is, is er ook geen certificaat."

Een andere logistieke hobbel is dat de vrachtwagen pas kan gaan rijden als de veterinaire keuring heeft plaatsgevonden. Want de chauffeur moet een kopie van de keuring bij zich hebben. Naast de nog niet opgeloste logistieke knelpunten, signaleert Slim dat het aantal uit te voeren keuringen in korte tijd enorm toeneemt. Inspecties hebben hiervoor honderden extra dierenartsen geworven. "Alleen bij ons al gaat door Brexit het aantal veterinaire keuringen voor de verplichte gezondheidscertificaten 5 keer over de kop."

Communicatie

Slim weet niet meer hoeveel avonduren hij in de voorbereiding op Brexit heeft gestoken. "Ik heb alle stappen op A3-formaat uitgeprint en aan de muur gehangen. Alleen dan zie je waar het misgaat." Sinds kort helpen 3 nieuwe collega’s hem met het verwerken van de documenten. Zwanenberg Food Group draait door alle voorbereidingen al met een redelijk groot volume op het VK. Toch plant Slim nog regelmatig video-overleggen in.

"We werken met zoveel mensen samen; de inklaringsagenten van onze afnemers, onze afnemers zelf die goed op de hoogte moeten zijn van hun verantwoordelijkheden voor de transporten vanaf de grens, de medewerkers van onze 3 vestigingen in het VK, de mensen hier", somt Slim op. Communicatie, benadrukt hij, is hierdoor in het voorbereidingsproces op ‘1 april’ heel erg belangrijk.

Slim: "In video-overleggen raken mensen vertrouwd met elkaar en elkaars gezicht. Dat is belangrijk. Want mensen delen dan snel en makkelijk nieuwe ideeën met elkaar. En op dit moment hebben we ieder idee hard nodig om alle nog bestaande knelpunten op te lossen."

Producten Zwanenberg

Meer weten?

Bij vragen over het Border Operating Model (BOM) adviseren wij u om in de eerste plaats informatie van de Britse overheid te raadplegen, zie onderstaande links. Ook kunt u contact opnemen met de NVWA of het Brexitloket raadplegen.

Rijksoverheid

Brexitloket: Wat moet ik doen?

Brexitloket: Landbouw, visserij & voeding

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Britse overheid

GOV.UK: Border Operting Model (BOM)

GOV.UK: Overzichtspagina ten behoeve van EU-exporteurs (Nederlandstalig)

GOV.UK: British Embassy in The Hague of stel uw vragen per e-mail aan de Britse ambassade in Den Haag.