Ook in coronajaar is Nederland wereldspeler in verse groenten en fruit

Nederland maakte het ook in 2020 weer waar: we zijn wereldspeler in verse groenten en fruit. De verkoop van verse groenten en fruit in het buitenland steeg met 6 procent naar €12,9 miljard.

De groei is hoofdzakelijk te danken aan geïmporteerd fruit dat veelal via de Rotterdamse haven voet aan de grond krijgt in Europa en samen met Nederlandse producten als totaalpakket wordt doorverkocht naar ons Europese achterland. De verkoopomzet van fruit in het buitenland steeg 13 procent, die van groenten daalde 1 procent vergeleken met 2019. Onze top-3 afzetmarkten: Duitsland, Verenigd Koninkrijk en België.

Tomaten
Beeld: ©Adobe Stock

Poort naar Europa

De Nederlandse import van verse groenten en fruit pluste met 8 procent naar €9 miljard. Nederland fungeert als toegangspoort voor importproducten naar de rest van Europa. Nederlandse handelsbedrijven leveren toegevoegde waarde onder andere in de vorm van rijpen, verpakken en fijnmazige logistiek. Avocado was het belangrijkste importproduct met €1,1 miljard. De sterkste groeiers in het importassortiment waren: avocado (+22%), blauwe bes (+14%) en sinaasappel (+29%). Er is vooral meer fruit ingevoerd uit Zuid-Afrika en Peru. Dit blijkt uit data die GroentenFruit Huis analyseerde op basis van gegevens van onder andere Eurostat.

Wisselende resultaten

De productiewaarde van Nederlandse groente- en fruittelers bedraagt €3,9 miljard, t.o.v. €3,7 miljard in 2019. Niet voor alle telers was het jaar even succesvol. Tomatentelers hebben een minder goed financieel jaar achter de rug, onder andere door het wegvallen van de horeca en catering in heel Europa. Telers van paprika's en aubergines ontvingen daarentegen hogere prijzen dan een jaar terug. Voor perentelers verliep de eerste helft van 2020 positief met goed doorlopende verkopen. Een kleinere oogst zorgde voor hogere appelprijzen in de tweede helft van 2020. De verkoop van typische 'horecaproducten' zoals rode bes, kruiden en cressen verliep door internationale sluiting van restaurants zeer moeilijk. De Nederlandse ui deed het zowel goed in eigen land als in het buitenland. Met vooral een sterke vraag uit Afrika en Azië.

Afzet in Europa gegroeid

Er ging 9 procent meer groenten en fruit naar Duitsland. Dit is met een totale verkoopomzet van €4,8 miljard onze belangrijkste afzetmarkt. Paprika, komkommer, tomaat en appel droegen het meest bij aan de groei. Het Verenigd Koninkrijk is de tweede afzetmarkt met een verkoopwaarde van €1,2 miljard (+2%). Ook de afzet in Frankrijk (+14%) en Spanje (+17%) nam toe, vooral dankzij een hogere doorverkoop van avocado en sinaasappel.

Bron: GroentenFruit Huis

Factsheet im- en export Nederland
Beeld: ©Groentenfruithuis