De pandemie heeft de verkoop van Bulgaars ingeblikt voedsel geïntensiveerd

Interview met de voorzitter van de Unie van fruit- en groenteverwerkers, ir. Stoyko Kirovski

Preserved food
Beeld: ©iStock

Meer dan 30 fabrieken zijn lid van de Unie van fruit- en groenteverwerkers, die goed zijn voor meer dan 70% van de productie van ingeblikt voedsel in Bulgarije. Al meer dan 20 jaar vervult onze organisatie met succes haar functies - de industrie te verenigen en haar belangen te beschermen. Deze pandemie heeft bijna alle sectoren van de economie getroffen. Op de meeste sectoren van de voedingsindustrie, inclusief de conservenindustrie, is de impact echter minimaal.

Zijn er bedrijven die de moeilijkheden niet aankunnen?

De conservenfabrieken, die producten vervaardigen in het cateringsegment zullen het moeilijkst de crisis het hoofd bieden, omdat de crisis vooral het toerisme, de hotels en de restaurants heeft getroffen. De meeste van onze bedrijven produceren echter ook producten in het retailsegment, waar de verkoop groeit. Door de productie van eindgebruikersproducten te verhogen, zou de algehele daling dus enigszins kunnen worden gecompenseerd.

Heeft de export van Bulgaars ingeblikt voedsel te lijden gehad en waar bleken onze markten gesloten te zijn?

Ik zou niet zeggen dat de export van groenten en fruit in blik zwaar is getroffen door de crisis. In het begin waren er enkele logistieke problemen, maar feit is dat de transportcorridors in Europa open zijn gebleven, waardoor onze bedrijven normaal aan hun Europese klanten konden blijven leveren. Het containertransport bleef ook normaal werken, waardoor we bestellingen konden uitvoeren aan verder weg gelegen bestemmingen zoals Azië, Amerika, Australië e. a.

Zijn er in deze maanden nieuwe niches gevonden waarin de inheemse producten voet aan de grond kregen?

Een van de meest succesvolle manieren om nieuwe klanten te vinden, is de deelname van onze bedrijven aan internationale en Bulgaarse voedselbeurzen. Helaas werden dit jaar alle beurzen afgelast en werd het zoeken naar nieuwe klanten op deze meest succesvolle manier onmogelijk. Collega's leggen momenteel bijzondere nadruk op online marketing, maar daar komen de goede resultaten langzamer.

Wat valt op aan het gedrag van de Bulgaar op de markt voor ingeblikt voedsel? Wat waren de meest gewilde producten aan het begin van het jaar en wat zijn dat nu?

Dit jaar deed zich een interessant fenomeen voor in het gedrag van Bulgaarse consumenten. Na de aankondiging van de pandemie was er een forse stijging van de verkoop van ingeblikt voedsel, die duurde tot half juni. Sommige van onze bedrijven groeiden met 15-17% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Direct daarna, in juli en augustus, daalde de verkoop sterk en pas in september keerde de markt terug naar het normale peil en bereikte het niveau van vorig jaar. Hier wil ik Bulgaarse consumenten geruststellen dat ze geen voorraad hoeven in te slaan. De conservenindustrie draait op volle toeren en er zal geen markttekort zijn.

Hebben wij de Bulgaarse productie van ingeblikt voedsel leren waarderen? Hoe is de smaak van de consument in de loop der jaren veranderd? Wat zijn de belangrijkste producten die de Bulgaar verbruikt en waar in het buitenland vraag naar is?

De Bulgaarse consument is zeker zowel Bulgaarse groenten en fruit als Bulgaars ingeblikt voedsel steeds meer gaan waarderen. De waarheid is dat de conservenindustrie in Bulgarije de afgelopen twintig jaar een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. In het verleden werd een klein aantal assortimenten in grote hoeveelheden geproduceerd, voornamelijk bedoeld voor export naar de voormalige Sovjet-Unie. Nu, in de omstandigheden van markteconomie en enorme concurrentie, hebben de conservenfabrikanten hun assortiment menige malen uitgebreid, hun apparatuur gemoderniseerd en momenteel leggen ze de nadruk voornamelijk op de productie van hoogwaardige producten, die een favoriet van de Bulgaarse consument zijn geworden. Een onbetwistbaar bewijs van de toegenomen vraag naar Bulgaars ingeblikt voedsel is het feit dat de meeste winkelketens hun eigen merken hebben ontwikkeld, waarbij wordt benadrukt dat ze worden geproduceerd van Bulgaarse groenten en fruit volgens Bulgaarse recepten. Dit bewijst ondubbelzinnig dat onze branche een hoge kwaliteitscijfer krijgt.

De Bulgaarse consument, hoe wantrouwend ook, vindt het erg lekker en gebruikt graag kant-en-klare groentemixen en peulvruchten in de huiskeuken, maar ook kant-en-klare maaltijden en al het andere dat hem moeite en tijd kan besparen.

Het Staatsfonds ‘Landbouw’ heeft dit jaar verschillende maatregelen open gesteld voor verwerkers om hen aan te moedigen Bulgaarse grondstoffen te gebruiken. Hoeveel van de leden van de Unie konden aan de criteria voldoen en hebben gebruik gemaakt van de maatregelen?

De maatregelen die het SFL heeft opengesteld, zijn nog in uitvoering en dus hebben we geen informatie over hoeveel van onze bedrijven zich hebben aangemeld en voor welke maatregel. Dergelijke informatie zal hoogstwaarschijnlijk aan het einde van het jaar beschikbaar zijn, maar ik zou graag mijn negatieve mening willen geven over de criteria voor sommige ervan. Waarom moesten bedrijven per se 15 of 30% meer landbouwproducten dan vorig jaar inkopen om in het kader van deze maatregelen steun te ontvangen? In tijden van crisis is het voor elk bedrijf een prestatie om het niveau van vorig jaar vast te houden en niet te zoeken naar onmogelijke productiegroei. Het geld gaat dus naar niemand of hoogstens naar een of twee bedrijven. Bij de bespreking van de regels voor deze maatregelen heeft onze directie een schriftelijk voorstel gedaan, maar er is een ander besluit genomen, waarvan we pas later hoorden.

Wat liet de markt zien - concurreert thuis ingeblikt voedsel met industrieel geproduceerd voedsel in blik en om welk percentage gaat het?

In de afgelopen tien jaar was er een geleidelijke afname te merken in het thuis inblikken, en dat betekende een toegenomen vertrouwen in ons, de industriële producenten. Dit jaar is er, waarschijnlijk als gevolg van de stress van de pandemie, een verhoogde productie van thuisgemaakte conserven. Niemand kan berekenen om welke hoveelheden het gaat, maar ik zal de aandacht van makers van thuisconserven op drie belangrijke feiten willen vestigen: ten eerste, zal het niet voordeliger voor u zijn, omdat de prijs waarvoor u de grondstof koopt aanzienlijk hoger zal liggen dan de prijs waartegen conservenfabrieken inkopen. Ten tweede, hebt u geen informatie met welke pesticiden en meststoffen de grondstof werd behandeld. Ten derde, met groenten die een grote hoeveelheid proteïne bevatten - erwten, okra, aubergine, enz., is het risico op bederf van het product of vergiftiging vrij hoog. Daarom raad ik iedereen aan om ingeblikt voedsel te consumeren dat door onze bedrijven wordt geproduceerd, omdat wij voor volledige traceerbaarheid van grondstoffen en strikt gecontroleerde productieprocessen instaan.

De Unie van fruit- en groenteverwerkers bestaat 20 jaar - wat zijn de belangrijkste conclusies die u voor de branche kunt trekken? Hoe zien de verwerkingsfabrieken er nu uit en hoe waren ze aan het begin?

Zoals ik in het begin al zei, hebben conservenfabrieken nu niets te maken met de mastodonten uit de tijd van de socialisme. Dankzij Europese financieringsprogramma's konden velen van hen de modernste apparatuur aanschaffen om hun productieprocessen te mechaniseren en automatiseren. Laten we de verdiensten niet vergeten van de grootste universiteit voor voedseltechnologie in Oost-Europa in Plovdiv, die goed opgeleid personeel creëert, niet alleen voor Bulgarije maar ook voor veel landen over de hele wereld. Als wij het feit erbij tellen dat Bulgaarse groenten en fruit in ons land hoge smaakkwaliteiten hebben, kunnen we met trots zeggen dat de Bulgaarse conservenindustrie van wereldklasse is.

Wat is de toekomst van de branche - wat is de voorspelling voor de komende jaren en hoe zal, gezien de ontwikkeling van het idee van een gezonde levensstijl, het inheemse ingeblikte voedsel veranderen?

Onze sector heeft altijd rekening gehouden met de eisen en trends van de markt. De uitdagingen die ons in de toekomst te wachten staan en de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn het herformuleren van de recepten in de voedingsindustrie om de consumptie van schadelijke ingrediënten zoals zout, suiker en andere waar mogelijk te verminderen. De productie van biologische producten biedt bijzonder veel perspectief, omdat de aantal consumenten die gezond willen eten steeds meer groeit. De richtlijnen voor ontwikkeling en de uitdagingen die voor ons liggen, zijn talrijk en laten we onze collega's goede gezondheid en veel energie toewensen om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

Bron: agrozona.bg