Eerste virtuele PMA Fresh Summit

Van 13 t/m 15 oktober, 2020 vond de eerste virtuele PMA Fresh Summit plaats. De beurs, die jaarlijks in oktober door de Produce Marketing Association (PMA) wordt georganiseerd, zou oorspronkelijk in Dallas, Texas plaatsvinden. De toonzetting van de beurs was over het algemeen positief. De sector heeft het de afgelopen half jaar veel veranderingen ondergaan, maar heeft daar goed op kunnen inspelen. 

Deelnemers PMA Fresh Summit

Verschillende Nederlandse bedrijven, soms met hun Amerikaanse vestigingen werden op de beurs vertegenwoordigd, waaronder verschillende zaad-en verpakkingsbedrijven. Ook stonden verschillende Amerikaanse staten op de beurs, waaronder South Carolina, Georgia, Florida, Colorado en Virginia. Daarnaast stond ook het Amerikaanse Ministerie van Landbouw (USDA) op de beurs evenals grote en bekende Amerikaanse groenten- en fruittelers als Driscoll, Taylor Farms, Tanimura & Antle, Mastronardi Produce, Mucci Farms, Revol Greens, Windset Farms, Houwelings en Village Farms.

Tijdens de beurs werden verschillende sessies georganiseerd, waaronder over de State of the Industry, International Challenges and Opportunities en de Effects of Politics on the Fresh Produce Industry.

Beeld: ©WAS-LNV

Veerkrachtigheid sector onderstreept

Produce Marketing Association President en CEO Cathy Burns opende de beurs met een presentatie over de State of Industry. Ze riep de industrie op om de “new normal” te vergeten en in plaats daarvan zich te richten op een “new extraordinary”. De sessie was erg commercieel en er werden veel grote woorden gebruikt: “because of us the world is fed, people survive and find joy’”.

Ook werd ingegaan op de veerkrachtigheid van de sector en dat men wel geraakt is door COVID maar er sterker uitkomt: “collaboration is the new currency” en “Change is what happens to us. Transformation is what happens because of us.”

Daarnaast was er veel focus op gezondheid, zowel fysiek, middels het eten van vers voedsel als mentaal, waarbij het belang van bloemen en groen werd onderstreept.

De veerkrachtigheid van de sector kwam ook terug in de International Challenges and Opportunities sessie. De sector heeft geprofiteerd van de sterk toegenomen vraag in de supermarkten, maar door de maatregelen om besmettingen in de keten te voorkomen zijn de kosten ook gestegen. Belangrijke veranderingen in de vraag van consumenten zijn gericht op gezondheid, duurzaamheid, meer online aankopen en transparantie over het productieproces. Door de ontwikkelingen is er ook een toegenomen interesse in de sector van investeerders. De sprekers benadrukte dat protectionisme het nieuwe normaal is, ongeacht de verkiezingen. Daarmee zullen de risico’s voor handel in verse producten hoog blijven. Wereldwijd zal de trend naar meer zelfvoorzienendheid zich voortzetten, aldus de sprekers. Ook in de VS is de belangstelling in het afgelopen jaar naar lokaal geproduceerde groenten en fruit flink gestegen. Er is vooral interesse voor de productie van verse veldsla, maar ook andere kasgroenten.

Verkoop groenten en fruit met 10% gestegen

Uit een recent onderzoek van o.a. de PMA komt naar voren dat de verkoop van verse groenten en fruit in de Verenigde Staten via het supermarktkanaal de afgelopen maanden, vergeleken met de zelfde periode in 2019, een fikse groei heeft doorgemaakt. In september werd voor US$ 5,04 miljard verkocht, 10.7% meer dan in 2019. In juli en augustus betrof dit respectievelijk 12,4% en 9,1%.

Ook bevroren en lang houdbare groenten en fruit maakten met respectievelijk 18,5% en 12,6% een flinke stijging door. 58% van de consumenten gaf eind september aan zich op hun gemak te voelen bij het winkelen in de supermarkt, in juli was dit percentage nog 15% lager.

De verkoop van groente steeg met US$313 miljoen en fruit met US$ 171 miljoen vergeleken met de zelfde periode in 2019. Belangrijke stijgers in het groenteschap zijn verse sla, in het bijzonder voorverpakte en gewassen sla, maar ook aardappelen, tomaten en paprika’s. Aan de fruit kant maakt zacht fruit een flinke groei door, maar ook appels, druiven, sinaasappels en citroenen. De verkoop van avocado’s is daarentegen gedaald.

De verwachting is dat ook de komende tijd de vraag in de VS naar verse groenten en fruit rond 10% hoger zal zijn dan in 2019.