Zweden: online boodschappen doen, voor en tijdens Corona

De nieuwste cijfers laten het duidelijk zien: van het eerste tot het tweede kwartaal van 2020 is het percentuele aandeel online boodschappen doen in verhouding tot het totaal verdubbeld en wel van 5,5 % tot 9 %.

Het rapport waaruit deze cijfers komen (link onder het artikel) is samengesteld op basis van het inkooppatroon van 4.000 huishoudens. De grote supermarktconcerns Axfood en ICA, laten voor wat betreft de dagelijkse boodschappen eenzelfde trend zien. Axfood is de hoogspringer met een groei van 3,5 tot 9,9 % van hun omzet online. Voor ICA zijn die cijfers 3,5 % in het eerste en 7,4 % in het tweede kwartaal, maar hun totale omzet is ook 2,5 keer zo groot.

Coop (KF) heeft een marktaandeel vergelijkbaar met Axfood (17 %) en verkocht in het tweede kwartaal slechts 5,1 % online, maar ook dat was een verdubbeling vergeleken met daarvoor.

Axfood was er relatief vroeg bij met meerdere mogelijkheden voor online handel en richtte zich in het begin vooral op hygiëne, schoonmaakmiddelen en had al vroeg een online apotheek. Die keuzes zijn nu nog in de cijfers terug te vinden.

In het rapport wordt per supermarktconcern aangegeven welke producten in de top 10 stonden in de eerste helft van 2020. Hoewel de lijsten verschillen, zijn het typische ‘Corona’ producten als conserven, bakmixen, honden- en kattenvoer en toiletpapier.

Opvallend is dat de drie belangrijkste producten bij Axfood non-food producten zijn als tampons en toiletreinigingsproducten, terwijl bij Coop, ICA en Bergendahl bijna uitsluitend levensmiddelen in de top 10 staan.

Om de percentages in perspectief te kunnen plaatsen is het belangrijk om te weten hoe de detailhandel zich in totaal heeft ontwikkeld tijdens de Coronacrisis.

Voor wat betreft het deel van de consumentendetailhandel dat voornamelijk uit levensmiddelen en andere dagelijkse behoeften (exclusief alcoholische drank)  bestaat, meldt het Zweedse CBS, (SCB), dat in juni 2020 alweer een groei ten opzichte van juni 2019 van 2,5 % (volume) werd geregistreerd. Dit na een regelrechte krimp in de handel, met 2,6 % in april 2020 vergeleken met april 2019.

Omdat de trendcijfers vanwege Corona niet als betrouwbaar worden beschouwd, is de SCB na juni gestopt met de maandelijkse serie met betrekking tot de consumentendetailhandel.

Voor een tussentijdse update: schrijf naar renske.nijland@minbuza.nl

Renske Nijland, Kopenhagen, 13 augustus 2020