Bekende Cultivate beurs gaat Virtueel!

De Cultivate Show, die jaarlijks in juli in Columbus, Ohio wordt gehouden, zal dit jaar virtueel plaatsvinden. Deze beurs, een van de grootste sierteelt- en tuinbouwevenementen in Noord-Amerika, wordt jaarlijks door AmericanHort georganiseerd. In 2019 stonden er bijna 800 standhouders, waaronder een groot aantal Nederlandse bedrijven, en werd de beurs door meer dan 10.000 bezoekers gezocht. Naast het beursgedeelte wordt jaarlijks ook een uitgebreid educatief programma georganiseerd door AmericanHort.

Cultivate'20 Virtual

De eerste virtuele Cultivate show opent op maandag 13 juli en duurt vier dagen. Deze keer staan 250+ standhouders op de beurs. Bezoekers, die zich gratis kunnen aanmelden via de Cultivate Virtual website, kunnen een digitale rondgang maken over de beursvloer. Na op de booth van een exposant te klikken kan een chat worden gestart met een van de vertegenwoordigers.  

Naast de gratis Expo-only pass is het ook mogelijk om voor US$99 een All-Access Educational pass aan te schaffen. Daarmee wordt toegang verkregen tot alle educatieve sessies tijdens de Cultivate. Een aantal sessies kan “on-demand” worden afgespeeld en een aantal wordt live uitgezonden. AmericanHort organiseert daarnaast verspreid over de 4 dagen verschillende algemene informatiesessies en netwerkgelegenheden. Voor deze live evenementen wordt Zoom gebruikt. Voor registratie en de agenda, zie de website van Cultivate'20 Virtual.

Cultivate virtual

State of the Industry

Op maandag om 17.30 uur Nederlandse tijd zal Dr. Charlie Hall, Professor Horticultural Sciences, Texas A&M University een presentatie geven over de State of the Industry. Tijdens een Webinar over dit onderwerp in juni van dit jaar gaf hij al een eerste impressie over de huidige stand van zaken in de Amerikaanse tuinbouwsector:

  • De verwachtingen voor het voorjaar van 2020 voor de COVID19 uitbraak waren goed, het leek erop dat de stijgende trend van 2015 – 2019 zich verder zou voortzetten.
  • Eerdere economische recessies hebben geleid tot grotere uitgaven aan huis en tuin. Ook nu, tijdens deze “great shutdown”, is de vraag naar tuinproducten in de VS goed geweest. Wat hierbij zeker heeft geholpen is dat de grote zogenaamde “box stores” zoals Home Depot, maar ook tuincentra, tijdens de COVID uitbraak veelal open zijn gebleven.
  • Tijdens een recente poll gaf 68% van de Amerikaanse tuinders aan het afgelopen jaar meer te hebben verkocht, vergeleken met 24% dat een dalende verkoop heeft gezien. De resultaten zijn erg afhankelijk van de producten, afzetkanalen en in welke regio de productie en afzet plaatsvindt.
  • In eerdere, “traditionele” recessies nam de verkoop van tuinproductenten weer af en de verkoop van duurzame consumentengoederen, zoals wasmachines, auto’s, televisies, etc. weer toe zo gauw de economie in de lift zat. Een belangrijke vraag is dan ook wat er deze keer zal gebeuren. De komende tijd moet dat uitwijzen. Dit wordt zeker gezien als een kans voor de sector om de belangstelling van de consument en hun familie in groene producten, sierteelt- en tuinproducten vast te houden.
  • Ondertussen stijgt het aantal COVID gevallen een groot aantal staten in de VS nog steeds en de vraag is dan ook hoe de komende weken/maanden eruit gaan zien en of er een nieuwe “shelter in place” in sommige delen van het land zal worden uitgevaardigd. Verwachting is dat de economie zich niet zal herstellen met een V shape, maar dat dit eerder eruit zal zien als een “square root” of vierkantswortel teken, waarbij na een diepe dip, er geleidelijk een stijgende lijn zichtbaar zal zijn. Hoe lang dit allemaal kan duren is afhankelijk van verschillende factoren.
  • De BNP is in de VS in het tweede kwartaal met 40% gereduceerd, Charlie Hall gaf aan dat dit in het derde kwartaal mogelijk met 20% tot 30% kan herstellen, maar dit is afhankelijk van de omvang van de opgekropte vraag naar o.a. duurzame consumenten goederen en diensten. Ook is op dit moment nog onduidelijk hoeveel bedrijven als gevolg van de pandemie failliet zijn (ge)gaan of nog gaan. Hij gaf verder aan dat de genomen beleidsmaatregelen om de economie te ondersteunen hebben geholpen.
  • In de Amerikaanse verse groenten en fruit sector is geconstateerd dat COVID19 bepaalde trends verder zijn versterkt, zoals de consumptie van lokaal geproduceerde producten, de wens van de consument “ to get to know your farmer”, verkopen online en bezorging van producten thuis en aandacht voor vers en gezond voedsel

De algemene verwachting is dat COVID 19 een blijvende impact zal hebben: ten aanzien van handen schudden en wassen, het dragen van maskers, meer afstand houden maar ook hoe bedrijven in de toekomst zullen opereren. De COVID19 uitbraak heeft geleid tot een enorme ontwrichting van de keten. De verwachting is dat bedrijven op zoek zullen gaan naar strategische partnerships binnen de keten zodat de situatie bij een volgende uitbraak beter gemanaged kan worden.

Ten aanzien van de toekomst worden tuinders geadviseerd om niet heel veel schulden op zich te nemen en voldoende contact geld voorhanden te hebben. Ook zouden tuinbouwbedrijven zich moeten richten op het reduceren van het aantal zogenaamde “SKUs”, dit zijn het aantal verschillende producten die worden verkocht. De uitbraak heeft ertoe geleid dat supermarkten zich vooral richten op bepaalde producten, zoals WC papier, schoonmaakmiddelen, ingeblikte en lang houdbare producten. Dit betekende dat in plaats van 10 verschillende SKUs voor tomaten, er nu slechts 2 werden gebruikt om daarmee ruimte te maken in de winkel voor andere producten.