Streekproducten als trekker voor Duitse toerist

Oplegkaas, Leidse sleutelkaas, Limburgse stroop en bijzonder brood. Nederland wil zich culinair meer onderscheiden, onder meer om buitenlandse toeristen te laten zien wat Nederland in huis heeft. Onder de naam ‘Taste the Dutch Masters’ starten het ministerie van LNV, Slow Food Nederland, het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) en de Nederlandse provincies een campagne.

De landbouwmanifestatie Grüne Woche in Berlijn was het decor van de start van de campagne Taste the Dutch Masters. Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten gaf 17 januari het startsein. De campagne moet laten zien dat Nederland meer is dan tulpen, kaas en klompen. Ook op culinair gebied telt Nederland mee met bijzonder geproduceerde en smaakvolle streekproducten.

Lees verder onder foto

Beeld: ©Slow Food Nederland
Minister Carola Schouten onthulde op de Grüne Woche in Berlijn het 3D-meesterwerk van Floris Claesz van Dyck, opgebouwd uit streekproducten. De onthulling vormde de start van de campagne Taste the Dutch Masters. Links op de foto Nelleke Don, voorzitter Slow Food Nederland.

Deelnemende ondernemers

Het gaat om ongeveer 30 streekproducten die onder de aandacht worden gebracht. Een greep uit de deelnemende agrarisch ondernemers: Frank Captein met Boeren-Goudse Oplegkaas, Ellen Heemskerk met Boeren-Leidse kaas, Bert Kots met geitenkaas en droge geitenworst, Ard van Wees met Boeren meshanger kruidenkazen, Christine Köning met zachte witflorakaas, Andra Westerhoff met mozzarella en affumicata en Champ Bouwman namens Cheese Valley met Boerenkaas. Maar ook onder anderen Johan Leenders met zijn Oranjehoen, René van der Veer met brood van erfgoedgranen, Michel Brans met bitterballen met oesterzwam en Martijn Eggens met Dubbel Drents bier.

Tijdens de 10 dagen durende Grüne Woche toont een aantal deelnemende ondernemers bij toerbeurt hun producten. De eerste dagen van de Grüne Woche werd uitleg gegeven bij de Boeren-Goudse Oplegkaas. Deze kaas wordt gemaakt in het Groene Hart en kent een rijpingstijd van minimaal 2 jaar. Ook een langere rijpingstijd is mogelijk. De beursbezoekers ervaren een kaas die ‘smelt op de tong met een vol aroma en een boterige en notige smaak’, zoals de omschrijving luidt.

Boer-burger verbinding

Voor het ministerie van LNV past de campagne in een streven naar een betere verbinding tussen boeren en burgers. Daarnaast sluit de campagne ook aan op een ontwikkeling naar kringlooplandbouw waarbij organisaties en agrarisch ondernemers in een regio samenwerken om zich bijvoorbeeld te onderscheiden met typische producten en smaken in dat gebied. Daarnaast is het idee om hiermee de waardering voor het voedsel en het werk van boeren te verhogen.

De drang om te exporteren speelt bij de deelnemende Dutch Masters geen grote rol en ook de campagne is niet direct gericht op exportvergroting. Bovendien gaat het om kleinschalige producenten die in het algemeen hun producten in de omgeving kunnen afzetten. Het NBTC ziet streekproducten als een kans om steden en regio’s op een andere manier in de spotlight te zetten. Dan kan het gaan om proeven of kopen, maar ook om beleving.

'Streekproducten kunnen steden en regio’s op een andere manier in de spotlight zetten'

Een voorbeeld van het beleefbaar maken van streekproducten is de samenwerking binnen de zogeheten Cheese Valley regio. Vier gemeenten; Gouda, Woerden, Krimpenerwaard en Bodegraven-Reeuwijk, hebben het afgelopen jaar hun handen ineen geslagen in deze kaasregio: dé plek voor kaas, boerenleven en landschap. Door samen te werken aan ontsluiting van aanbod en een gezamenlijke aanbod is er steeds meer te beleven rondom kaas, aldus het NBTC.

Agrarisch ondernemer Ellen Heemskerk geeft uitleg bij de Leidse Sleutelkaas die zij maakt.

Wereld van smaak

Slow Food Nederland is enthousiast over het feit dat er actief gekeken wordt naar de rol die streekproducten kunnen spelen bij het aanpakken van voedselvraagstukken. Dat past in de gedachte van Slow Food waarin ‘Good, Fair en Clean’ centraal staan. Dan gaat het om kwalitatief goed en smaakvol eten geproduceerd met respect voor de natuur en te koop voor een eerlijke prijs, zowel voor de producent als voor de consument.

Nelleke Don, voorzitter van Slow Food Nederland, ziet de 30 deelnemende Dutch Masters als producenten van streekproducten die kennis van culinaire historie combineren met hart voor het landschap én een uitmuntende smaak. Verder valt een aantal deelnemers onder De Ark van de Smaak, een initiatief van Slow Food. Dit is een internationale catalogus van bedreigd culinair erfgoed. Het bevat kleinschalige kwaliteitsproducten die dreigen te verdwijnen, maar erg bijzonder zijn omdat zij specifiek horen bij de cultuur, historie of traditie van een streek of land.