De Franse wijnbouw bereidt zich voor op de toekomst

De wijnsector in Frankrijk staat voor grote uitdagingen: de wijnbouw is erg kwetsbaar voor klimaatverandering en de sector gebruikt veel gewasbeschermingsmiddelen die op grote weerstand stuiten bij Franse consumenten. Wijnboeren zijn zich hier van bewust en proberen de problemen aan te pakken.

Beeld: © Nicolas DUPREY/ CD 78

Grote uitdagingen, grote kansen

Met zijn sterke reputatie op het gebied van wijn en als een na grootste producent ter wereld, is Frankrijk een echt wijnland; 96% van de Fransen is zelfs van mening dat wijn onderdeel uitmaakt van de Franse culturele identiteit. De wijnsector in Frankrijk staat echter voor grote uitdagingen: de wijnbouw is erg kwetsbaar voor klimaatverandering en de sector gebruikt veel gewasbeschermingsmiddelen die op grote weerstand stuiten bij Franse consumenten. Wijnboeren zijn zich hier ook van bewust en proberen de problemen aan te pakken. Zo heeft 81% van de Franse wijnbouwers al stappen ondernomen om minder gewasbeschermingsmiddelen te gebruiken. Sommige mogelijkheden blijven echter nog onbenut: digitale technieken en precisielandbouw kunnen waardevolle oplossingen bieden voor de problemen waar deze boeren voor staan. Van de boeren die minstens 1 digitale toepassing gebruiken zijn 14% wijnboeren, wat enigszins aan de lage kant is, aangezien 17% van de Franse boeren wijnboer is en er juist in deze sector veel bereikt kan worden met digitale technieken.

Dit biedt ook mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven: de startup Polariks, dat multispectrale beeldanalyses gebruikt om ziektes te herkennen in wijnranken, is al actief in Frankrijk.

Digitale innovaties

Er zijn veel manieren waarop wijnboeren gebruik kunnen maken van digitale innovaties. Ten eerste zijn er de robots: Franse startups zoals Naio Technologies en Vitibot, die onder meer robots ontwikkelen voor de wijnbouw, zijn erg succesvol. De autonome robot Bakus van Vitibot biedt een platform voor verschillende toepassingen en is voor nu vooral geschikt voor sproeien en ploegen. De robot Ted van Naio Technologies is geschikt om onkruid te wieden, waardoor chemische middelen overbodig worden. Met beiden een waarde van tussen de tien en twintig miljoen euro vallen ze onder de meest veelbelovende Franse AgTech startups. Het ontwikkelen van landbouwrobots is dan ook een speerpunt in het programma Innovation 2025 van het Franse ministerie van Landbouw en Voedsel, waarin Frankrijk zichzelf als doel stelt om in 2025 bij de koplopers op dit gebied te gaan horen.

Beeld: © Nicolas DUPREY/ CD 78

Veel van deze ontwikkelingen staan echter nog in de kinderschoenen: de robots komen pas net op de markt en ook veel andere digitale innovaties zitten nog in de onderzoeksfase. De interesse onder Franse boeren is echter groot. Hoewel er geen specifieke cijfers beschikbaar zijn voor wijnboeren, geeft maar liefst 48% van de boeren aan van plan te zijn om te investeren in nieuwe digitale hulpmiddelen voor op hun bedrijf.

Onderzoeksprojecten

Er zijn al verschillende onderzoeksprojecten gaande waarbij deze AgTech technologieën in de praktijk worden getest in samenwerking met boeren, zoals het PulvéLab in Montpellier, een project op het gebied van precisiewijnbouw dat is opgezet door IRSTEA, waarbij verschillende innovaties zoals slimme sproeiers en sensoren worden getest in een wijngaard. Er is ook het netwerk “Fermes LEADER”, een netwerk van landbouw coöperaties dat als doel heeft om de economische en milieu-impact van nieuwe technologieën te testen en ervaringen te delen. Hoewel dit netwerk niet alleen voor wijnboeren is, maken wijnboeren er wel onderdeel van uit.

Auteur: Renske Buisman (stagiaire Parijs)

Bronnen: Atabula, Baromètre Vinitech - Sifel, Business France, BVA