EU regeling voor de promotie van landbouwproducten

De Europese Commissie ondersteunt initiatieven voor voorlichtings- en afzetbevorderingsacties van landbouwproducten door deze te co-financieren. Hiermee wil de Europese Commissie het concurrentievermogen van de landbouwsector verhogen en het marktaandeel vergroten.

Promotieprogramma's

Organisaties uit de land- en tuinbouwsector die representatief zijn voor de bedrijven in hun sector, kunnen een programma indienen. Ieder jaar stelt de Europese Commissie een Werkprogramma op met speciale prioriteiten voor sectoren en een verdeling van het budget voor thema’s. De nadruk ligt op EU-kwaliteitsproducten, kenmerken en karakteristieken van EU-producten en speciale aandacht voor producten met marktmoeilijkheden. De acties richten zich op landen in de EU en derde landen. Er zijn monoprogramma’s georganiseerd vanuit één lidstaat en multiprogramma’s. Bij multiprogramma’s dienen organisaties uit verschillende lidstaten samen of vanuit een Europese samenwerkingsorganisatie samen een programma in.

In 2019 en eveneens in 2020 is een budget van € 191,6 miljoen beschikbaar voor EU-promotieprogramma’s. De cofinanciering voor programma's op de interne markt is 70% voor monoprogramma’s en 80% voor multiprogramma’s. Voor alle programma's gericht op derde landen is de cofinanciering 80%. De promotieprogramma’s worden ingediend bij de Europese Commissie in de periode januari – april. De Europese Commissie beoordeelt de programma’s op basis van vastgestelde criteria. Het uitvoerende bureau van de Europese Commissie die toeziet op de programma’s is CHAFEA (Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency). De uitvoering van monoprogramma’s ligt onder het beheer van Nederland, multiprogramma’s bij de Europese Commissie.

Daarnaast is in het jaarlijks werkprogramma een extra budget opgenomen van € 9,5 miljoen euro voor initiatieven van de Europese Commissie. Dit zijn High Level missies, deelnames aan beurzen en voorlichtingscampagnes voor de afzetbevordering van Europese landbouwproducten. Kijk voor meer informatie op: https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/voorlichtings-en-afzetbevorderingsacties/2019

Activiteiten van de Europese Commissie

De activiteiten van de Europese Commissie omvatten communicatiecampagnes in derde landen (niet EU-landen). Dit betreft deelname op grote agri-food beurzen met een EU stand, organisatie van business delegaties, organisatie van seminars en communicatiecampagnes. Ook in geval van een serieuze marktverstoring kan de Europese Commissie campagnes ontwikkelen. Tenslotte communiceert de Europese Commissie ook over het EU landbouwbeleid en de ontwikkelingen daarin.

De Europese Commissie richt zich met de activiteiten vooral op landen en regio’s waarmee handelsverdragen zijn of worden afgesloten. Dit betreft in het bijzonder de landen en regio’s Japan, Canada, Korea, China, Midden Oosten (Iran, Saoedi Arabië, Verenigde Arabische Emiraten), Andean landen en Centraal Amerika.

Europese Commissie activiteiten in 2019 en 2020

In 2019 heeft de Europese Commissie High Level Missies georganiseerd met de Eurocommissaris Hogan naar Dubai (februari) en Japan (mei). Business delegaties uit EU lidstaten waren daarbij aanwezig.  

Daarnaast organiseert de Europese Commissie in de tweede helft van het jaar een aantal SPS Seminars op het gebied van voedselveiligheid en fytosanitaire aangelegenheden. Dit vindt plaats in Mexico (9-10 juli), India (10-11 oktober), Colombia (12-13 november) en Zuid Afrika (3-4 december). Er is ook een High Level GI Seminar gepland op 16 juli in Singapore op het gebied van beschermde oorsprongsbenamingen. Singapore is geen landbouwland en daardoor ontbreekt hen de kennis over EU kwaliteitsproducten van wijn, kaas en ander landbouwproducten.

In het Midden Oosten heeft de Europese Commissie de communicatiecampagne ‘More than Food’ ontwikkeld.

Aankomende communicatiecampagnes van de Europese Commissie zijn:

  • Storytelling: bezoeken naar Europese regio’s voor social media influencers, naar België & Nederland, Oostenrijk & Duitsland.
  • Online contents: website, social media, nieuwsbrieven
  • Proeverijen in winkelcentra
  • Masterclasses voor zakendelegaties

Deze activiteiten lopen door tot 2021, inclusief de EXPO 2020 in Dubai met het thema “More Than Food Week”.

De Europese Commissie is bezig met de ontwikkeling van communicatiecampagnes in Canada en Mexico.

Activiteiten in China

De Europese Commissie organiseert in 2019 en 2020 communicatie campagnes in China. De kick off voor Chinese zakendelegaties vond plaats in mei 2019 in Beijing en Shanghai. Eveneens was er een kookdemonstratie op de SIAL la Cuisine in mei. Verder zijn in China op 28 juni een Open dag gepland voor Chinese consumenten en een GI Conferentie voor Chinese professionals in Beijing. In juni is er een professioneel proeverij seminar in Tianjin. Ook organiseert de Europese Commissie een professioneel seminar en een beurs in september in China.

Markttoegangshandboeken

De Commissie stelt Markttoegangshandboeken op en nieuw zijn de handboeken voor de Verenigde Arabische Emiraten, Mexico, Japan, Zuid-Korea en Egypte. De handboeken zijn gratis te downloaden via https://ec.europa.eu/chafea/agri/enter-new-markets/market-information

In ontwikkeling zijn Markttoegangshandboeken voor India, Colombia, Vietnam, Singapore, USA, Zuid Afrika, Thailand en Maleisië.

Via onderstaande link meer informatie over de promotie van EU- agrifood producten.