Spanje: welke retailer zet zich het meest in voor het terugdringen van plastic ?

Volgens een ranking van Greenpeace onder de belangrijkste retailers in Spanje is de supermarktketen Eroski het actiefst in de strijd tegen plastic. Eroksi scoorde een 6,2 dankzij haar doelstelling om ten minste 20% van haar wegwerpplastic te verminderen voor 2025. Tevens is Eroski toegewijd aan het bevorderen van het gebruik van herbruikbare zakjes en tassen. Tot slot moeten alle verpakkingen van Eroski in 2025 100% herbruikbaar zijn en in gewicht zijn afgenomen.

Plasticgebruik retailers in Spanje
Beeld: ©Revista InfoRetail / Revista InfoRetail

Op de tweede plaats staat de Aldi met een score van een 5,6 omdat ze momenteel de prioriteit geeft aan de vermindering van de verpakkingen, en tevens een strategie voor hervulbare verpakkingen overweegt. Tevens heeft de Aldi een aantal producten van wegwerpplastic verwijderd uit haar assortiment waaronder plastic borden, bestek en rietjes.

Supermarktketen Mercadona staat op de derde plaats met een 5,1. Hoewel de retailer heeft besloten om de herbruikbare zakjes voor groenten en fruit te introduceren, heeft het “geen ambitieuze plannen om verder de verpakking van groenten en fruit te verminderen”  zegt Greenpeace. Mercadona heeft wel al het microplastic van al haar cosmetische producten verwijderd en van haar schoonmaakartikelen van de ECO-afdeling worden de veegblikken uitsluitend gemaakt van gerecycled landbouwplastic.

Supermarktketens Eroski, Aldi en Mercadona zijn de enige drie ketens van de Spaanse distributie die zich inzetten voor de strijd tegen plastic zegt Greenpeace. Op de vierde plek staat de Lidl, met een 4,7, aangezien zij haar volledige plasticverbruik met 20% zal verminderen voor 2025.

Tot slot staat El Corte Inglés op de laatste plaats met een score van een 3,4. Volgens Greenpeace belooft het bedrijf de plastic verpakkingen van verse producten met 21% te verminderen voor 2021, maar doet dit met valse oplossingen en niet door middel van een daadwerkelijke verwijdering.

Bron: Revista InfoRetail