Volgens de gepubliceerde Retail Data van infoRetail betrof de oppervlakte van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) winkels in Spanje begin 2018, 13.659.224 m2. Dit betekent een toename van 0,4% oppervlakte ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Beeld: © infoRetail / infoRetail
Bijna de helft van deze totaaloppervlakte (49,94%) is verdeeld onder de vijf grootste spelers:
- Mercadona: 2.192.769 m2 (16,05%)
- DIA: 1.785.549 m2 (13,07%)
- Carrefour: 1.240.607 m2 (9,08%)
- Eroski: 1.013.247 m2 (7,41%)
- Lidl: 591.525 m2 (4,33%)
- Consum: 552.611 m2
- Auchan Retail España: 532.993 m2
- El Corte Inglés: 532.013 m2
- Covirán: 340.374 m2
- Aldi: 267.311 m2
Verdeling over Spaanse autonome regio’s:
Supermarktketen Mercadona heeft de grootste FMCG vertegenwoordiging in de volgende zes autonome regio’s:
- regio Valencia (23%)
- Andalusië (20,3%)
- regio Murcia (20,3%)
- Castilla - La Mancha (18,6%)
- Catalonië (14,6%)
- Regio Madrid (16,6%)
DIA supermarkt domineert in de volgende drie autonome regio’s:
- Extremadura (28,9%),
- Aragón (25,3%),
- Castilla en León (24,9%),
En supermarktketen Eroski in:
- het Baskenland (37,9%)
- Navarra (28,6%)
- de Balearen (27,5%)
In de overige vijf autonome regio’s zijn voornamelijk de volgende supermarkten te vinden:
- Alimerka in Asturië (35,5%)
- Dinosol op de Canarische eilanden (28,5%);
- Lupa in Cantabrië (35,3%)
- Gadisa in Galicië (21,6%)
- Auchan Retail España in La Rioja (25%)
U kunt het volledige rapport raadplegen via de volgende link.
Bron: www.infoRetail.com