Spanje: voedselconsumptie in 2017

In 2017 gaven de Spanjaarden € 102,5 mld. uit aan voedingsmiddelen en dranken. Volgens de gegevens van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel en het rapport van Mercasa, betrof het een stijging van 0,3% ten opzichte van het jaar daarvoor.

Voedselconsumptie 2017
Beeld: ©Revista infoRETAIL / Revista infoRETAIL

In deze totaaluitgaven betrof het voor 65,8% uitgaven door huishoudens, ongeveer € 67,4 mld. (+ 0,6% t.o.v. 2016) en voor de overige 34,2% uitgaven door horeca en restaurants, t.w.v. € 35 mld. (+ 2,5% t.o.v.2016).

De Spaanse huishoudens gaven in 2017 het meest uit aan verse producten;

  • Vlees (21%)
  • Aardappelen, vers fruit en groenten (17,3%)
  • Vis (13,3%)
  • Brood (5,3%)

En aan de overige producten:

  • melk en zuivelproducten (11,6%)
  • bakkers- en zoetwaren (4,1%)
  • olijfolie (2%)
  • kant-en-klaar maaltijden (3,9%).

In 2017 consumeerde iedere Spanjaard:

  • 92,5 kl. vers fruit
  • 84,0 kl. verse groenten en aardappelen
  • 13,0 kl. fruit en verwerkte groenten
  • 69,9 l. melk
  • 35,2 kl. zuivelproducten
  • 32,5 kl. brood
  • 13,4 kl. banket en zoetwaren
  • 13,8 kg kant-en-klaar maaltijden

Aankoopkanalen:

De Spanjaarden gebruiken in 2017 de volgende kanalen om hun voedingsmiddelen en dranken aan te schaffen:

  • supermarkt (47,3%)
  • discount winkel (15,8%)
  • speciaalzaak (14,5%)
  • hypermarkt (13%)
  • e-commerce (1,2%)

Bron: www.revistainforetail.com