1e editie Flower & Garden Attraction tijdens 10e editie Fruit Attraction 23-25 okt. 2018 Madrid

Vandaag vindt er voor het eerst tijdens de 10e editie van de Fruit Attraction beurs een eigen Flower & Garden Attraction beurs plaats. De Flower & Garden Attraction wil de bloemen- en plantenbedrijven die de laatste jaren deel hebben genomen aan de Fruit Attraction meer zichtbaarheid bieden en ook nieuwe bedrijven de kans geven om mee te doen.

Flower & Garden Attraction 2018
Beeld: ©IFEMA / IFEMA

Hoewel de vertegenwoordiging door de bloemen en planten sector tijdens de Fruit Attraction beurs in 2017 slechts 2% betrof, is er uit een enquête die is uitgevoerd door de organisatie onder de bezoekers expliciet gebleken dat er vraag was bij de internationale bedrijven naar de bloemen- en plantensector. GREENN zal tijdens deze 1e editie een collectieve stand verzorgen voor een aantal Nederlandse bedrijven.

De Flower & Garden Attraction beurs heeft twee doelstellingen.

  1. De eerste doelstelling is het bewerkstelligen van een distributiekanaal in de binnenlandse markt, vooral richting de tuincentra en grotere distributiecentra.
  2. Ten tweede probeert de beurs het koopgedrag van Spaanse consumenten, v.w.b. de aanschaf van bloemen en planten, te stimuleren en te sturen richting het koopgedrag zoals dat bestaat in een groot aantal andere EU landen. Tevens dient de beurs als internationale ontmoetingsplaats voor vraag en aanbod binnen de bloemen- en plantensector.

De beurs heeft twee expositieruimten, namelijk een voor producenten en een voor de toeleverende industrie. De standhouders bestaan uit bloemen- en plantenkwekers, groothandels en retailers, fabrikanten en verkopers van substraat, meststoffen, zaden, fytosanitaire producten, accessoires etc. Voor wat betreft het bezoekersprofiel is de beurs gericht op tuincentra, groothandels, leveranciers, hypermarkten/supermarkten, do-it-yourself winkels, bloemisten, hoveniers en decorateurs.

Tot slot heeft de beurs ook een programma met activiteiten en presentaties met als doel om de trends, innovaties en ontwikkelingen binnen de markt te bespreken.

De Spaanse export van planten en bloemen steeg in 2017 met 11% ten opzichte van 2016. De landen waar Spanje de meeste bloemen en planten naar exporteert zijn Frankrijk, Nederland, Portugal en Italië. Vorig jaar steeg de export naar Nederland tot € 54,1 mln. (+13%) en exporteerde Spanje voor € 33,5 mln. aan planten en bloemen naar Portugal en voor € 30,9 mln. naar Italië (+22 %).

Bron: IFEMA