Vraag varkensvlees neemt wereldwijd toe

Rabobank verwacht dat de vraag naar varkensvlees komende decennia wereldwijd blijft stijgen. Daar kan de Nederlandse varkenssector van profiteren. Dat geldt overigens niet voor het Verenigd Koninkrijk. De Brexit kan leiden tot minder uitvoer naar Engeland, schrijft Rabobank in zijn Varkensstudie 2018.

Beeld: ©Rabobank

De bank verwacht dat de vraag in de wereld naar dierlijk eiwit het komende decennium toeneemt. Pluimveevlees beschikt hierbij over de beste perspectieven. Ook de vraag naar varkensvlees stijgt. Die toename vindt vooral plaats in de ontwikkelingslanden.

Aziatische landen

De groei van de varkensvleesconsumptie vindt voor 60% plaats in Aziatische landen en dan vooral in China. Ook in Zuid-Amerika en Afrika stijgt de consumptie langzaam als de koopkracht daar toeneemt. Een groot deel van de stijgende vraag wordt ingevuld door een hogere invoer van vlees. In andere landen neemt de zelfvoorzieningsgraad toe.

Toegang tot wereldmarkt

De Nederlandse varkensproductie is ruim het dubbele van de nationale consumptie. Voor een optimale opbrengstwaarde van de 15 miljoen varkens die jaarlijks worden geslacht, is toegang tot de wereldmarkt daarom een vereiste.

Nederland staat op de vierde plaats van de Europese varkensvleesexporteurs, na Duitsland, Spanje en Denemarken. In totaal heeft Nederland in 2017 1,4 miljoen ton varkensvlees­producten uitgevoerd, met een totale waarde van € 2,7 miljard.

VK belangrijke afzetmarkt

Met 14% van het volume en 16% van de waarde is het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste afzetmarkt voor Nederlands varkensvlees. Afhankelijk van de uitkomst van de Brexit-­onderhandelingen kan de importstroom veranderen. Langzaam neemt nu al de vraag vanuit Engeland af door groei van de nationale productie. Dat wordt waarschijnlijk gestimuleerd na de Brexit.

Poten en oren naar Azië

Meer dan 30% van de totale uitvoer wordt buiten de EU afgezet. Een groot deel van de geëxporteerde producten, zoals varkenspoten, oren en ­koppen, wordt door de Nederlandse en Europese consument niet gewaardeerd en dus weinig afgenomen.

In andere werelddelen, zoals Azië, worden deze producten juist als delicatesse beschouwd, en zijn daardoor van groot belang voor de totale verwaarding van het karkas. Het is dan ook belangrijk dat exporteurs toegang houden of krijgen tot deze groeiende exportmarkten, schrijft Rabobank.

Rabobank Varkensstudie 2018