Spanje: Spar breidt business uit

In 2017 groeide de verkoop van Spar Spanje met 5,1% naar € 1.389 mln. zoals blijkt uit het jaarverslag dat op 29 mei verscheen.  

Spar

De Spaanse dochteronderneming heeft het jaar afgesloten met een totaal van 1.088 nederzettingen, een totaaloppervlakte van 438.181 m2 en een gemiddelde grootte van 403 m².

"Deze groei werd gestimuleerd door investeringen in de vernieuwing van de winkels, die hebben geleid tot een verbetering in de productiviteit per vierkante meter", vermeldden bronnen van het bedrijf.

Volgens Spar International is één van de belangrijkste gebeurtenissen v.w.b. haar business in Spanje, de opening van de eerste 'Spar Natural' winkel geweest op het eiland Gran Canaria begin vorig jaar.

Het betreft een baanbrekend concept dat gezondheid, wellness en duurzaamheid met elkaar verbindt en is succesvol gebleken onder bewoners en internationale toeristen. De opgedane ervaring is gebruikt voor de internationale uitbreiding van 'Spar Natural' in Europa, Afrika en Azië.

Verbetering van Spar International 

Over het geheel genomen heeft Spar International in 2017 een omzet bereikt van € 34.483 mld., wat neerkomt op een stijging van 5,3% ten opzichte van het jaar daarvoor. De gemiddelde jaaromzet per vierkante meter bedraagt € 4.644.

Spar International is aanwezig in 48 landen en bestaat uit 12.777 winkels. Dit wil zeggen 232 meer dan in het voorgaande jaar. In totaal betreft het een verkoopoppervlakte van meer dan 7,4 mln. m2 met een gemiddelde grootte van 581 m2.  De winkels hebben dagelijks 13,5 mln. kopers en wereldwijd zijn er 242 distributiecentra actief.

Spar International vorig jaar vijf nieuwe markten betreed, namelijk Saoedi-Arabië, Pakistan, Qatar, Oekraïne en Wit-Rusland. In de eurozone heeft de groep  € 16.200 gefactureerd, 4% meer dan in 2016. De meest opvallende groei betrof Spanje (+ 5,1 %), Nederland (+ 7,7%) en Ierland (+ 4,8%). In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop met 4%, tot  € 3.200 mln.

In de regio Oost- en Midden-Europa steeg de omzet met 17%, met een totaal van  € 5.200 mln. De belangrijkste nieuwste ontwikkeling heeft plaatsgevonden in Kroatië, waar de omzet steeg met 59% dankzij de overname van de winkelketen Billa in het land. In Rusland blijft Spar marktaandeel winnen dankzij de jaarlijkse stijging van 18,8%.

In Afrika en het Midden-Oosten, waar Spar aanwezig is in 15 landen, steeg de omzet met 8,5%, met een waarde van € 5.700 mln. Bovendien opereert het bedrijf in zes markten van Asia-Pacific, waarvan 408 winkels in China en een omzetstijging van 14% in Australië.

"2017 was een buitengewoon jaar voor de wereldorganisatie Spar", zo stelt Tobias Wasmuh, directeur-generaal van het bedrijf. Tevens noemt hij als belangrijkste stimulans voor deze groei de "wedergeboorte" van de detailhandelverkoop in Europa, een grotere internationale uitbreiding en de aanpassing aan de verschillende markten.

Bron: infoRetail