Nederlandse groenten en fruit in spotlight op London Produce Show 2018

Van 6 tot 8 juni vond in Londen de vijfde editie van de London Produce Show and Conference plaats. Nederland was ook dit jaar weer goed vertegenwoordigd. Naast het door de Holland Fresh Group georganiseerde paviljoen sponsorde de Ambassade een marketingprijs, een kookdemonstratie door Dutch Cuisine-ambassadeur Christian Weij en een etiketontwerpcompetitie voor schoolkinderen.

Paviljoen 2

Holland Paviljoen

Het Holland Paviljoen, georganiseerd door Holland Fresh Group en GroentenFruit Huis, was ook dit jaar weer de grootste en meest kleurrijke stand op de show met een groot assortiment aan Nederlandse producten die naar het VK worden geëxporteerd. De Piñabar, een automatische ananasschiller van het bedrijf Dutch Food Technology, kreeg veel aandacht van de bezoekers van de show. De overige Nederlandse bedrijven - Valstar Holland, Cool Fresh International en Scherpenhuizen - lieten met hun deelname de kwaliteit, kennis, innovatie, expertise en vooral passie zien van de Nederlandse groenten- en fruitsector.

Award voor beste marketingcampagne gericht op kinderen

Tijdens het ‘Thought Leader Breakfast’ reikte de landbouwraad te Londen, Tim Heddema, de award uit voor beste marketingcampagne gericht op promotie van groente- en fruitconsumptie onder kinderen. De winnaar van de door de Nederlandse ambassade gesponsorde award was dit jaar de Zweedse supermarktketen ICA voor hun succesvolle Halloween campagne, waarin de verpakkingen van groenten en fruit een monsterthema kregen. Zo werden bloemkolen bijvoorbeeld verkocht als ‘zombie brains’ en rode bieten als ‘Dracula hearts’.

Naast de winnaar ICA werden nog twee campagnes in het zonnetje gezet. Zowel het Britse initiatief ‘The Fruit and Veg Kids’ voor hun aanstekelijke awareness campagne als het Nederlandse bedrijf Hillfresh voor hun assortiment kinderfruit met Nickelodeon-spaaractie, ontvingen een speciale vermelding.

Kookdemonstratie Christian Weij

Dutch Cuisine ambassadeur Christian Weij gaf op de London Produce Show een kookdemonstratie. De bezoekers konden genieten van drie gerechten die volgens de principes van Dutch Cuisine werden bereid:

  • Zuurkool van bloemkoolblad, komkommer en zoete appel met aardappelcrème en blaarkop boter, geroosterde trostomaatjes, jeneversaus, jeneverbes, spekbokking en geroosterde rogge.
  • Verse aardbeien, zure melk met beschuit, Haagse bluf van rode bessen en Veluwse heidehoning en gefermenteerde jonge dennennaalden.
  • Een gefermenteerde frisdrank van ananas, appel, peer en jeneverbes.

De gerechten werden geserveerd op servies uit de Claudy Jongstra-collectie van Nederlands productiehuis Cor Unum. In alle gerechten heeft Christian gebruik gemaakt van het fermentatieproces, waarin hij is gespecialiseerd. Met gebruik van 80% groente en fruit en 80% lokale producten in zijn recepten liet hij zien dat de Nederlandse keuken duurzaam, gezond maar vooral erg lekker is.

Schoolcompetitie

Voor het derde jaar op rij was de Fruit&Veg4Kids-schoolwedstrijd een onderdeel van de London Produce Show. De opdracht was om een etiket te ontwerpen dat kinderen zou aansporen om meer groente en fruit te eten. Uit de vele kleurrijke en inspirerende inzendingen werden 3 winnaars gekozen. Dertien kinderen van de drie winnende basisscholen kregen een rondleiding over de beursvloer en werden daarna tijdens een prijsuitreiking in het zonnetje gezet. Met dank aan onze sponsors Rijk Zwaan, Holland Fresh Group en Rochfords konden de winnaars een selectie aan fantastische prijzen in ontvangst nemen.