Crafted by Dutch Technology

Nederlandse technologie als aanbeveling voor consumenten

In Delhi, de hoofdstad van India, wonen meer mensen dan in Nederland, als je de voorsteden meerekent. Het centrum van de stad is eigenlijk nog verbazend groen. Veel bomen en niet eens veel hoogbouw. Maar als je de randen van de stad ziet dan wordt dat anders, zoals het gebied Greater Noida: woontorens, veel woontorens en een chaotische infrastructuur die past bij een metropool gebied met groeistuipen.

Nederlandse kas

Verscholen in deze enorme urbane betonmassa staat de eerste commerciële Nederlandse kas die in India werd gebouwd, door Twin Yeald. De ontstaansgeschiedenis is bijzonder. De eigenaar van een bedrijf dat groot werd met de verkoop van pruimtabak wilde diversificeren, en zijn zakelijke instinct vertelde hem dat de tijd rijp was voor veilige kwaliteitsgroenten. Een toevallige ontmoeting in Nederland leidde uiteindelijk tot deze kas van 4 hectare. “De locatie is niet bepaald geschikt voor tuinbouw. Het wordt warm in de zomer - in de nachten daalt de temperatuur niet”, vertelt Rob van Leeuwen van Twin Yeald. “Maar de locatie is wel zeer geschikt om de consument te laten zien dat deze tomaten en komkommers anders zijn dan andere, en dus heeft het bedrijf geen probleem met de afzet. Genoeg rijke Indiers in deze stad die bereid zijn te betalen voor veilige groenten en ook grote hotels zijn gretige klanten”. Een tweede project ligt op de tekentafel om in het koelere noorden van India jaarrond te kunnen telen onder de merknaam Nature’s Miracle.

Crafted by Dutch technology

Een Nederlandse kas in het buitenland waar kwaliteitsgroenten geproduceerd worden, is dat bijzonder? Nee, misschien niet, al is deze kas gewoon het eerste privaat gefinancierde project in een land met zoveel potentie als het inwoners heeft. Bijzonder is de verpakking die Nature’s Miracle gebruikt om consumenten te overtuigen dat ze juist deze tomaten moeten kopen. “Crafted by Dutch Technology” staat er groot op. Gemaakt met Nederlandse technologie als een aanbeveling, als reclame, als een zichtbare uiting van vertrouwen in moderne en veilige productie. Ik kan me geen mooier voorbeeld indenken van het unieke imago van Nederlandse tuinbouwtechnologie.

Onderwijs

Ook leuk om te vermelden: de verknoping tussen Nederlands onderwijs en technologie. Tussen het personeel dat wordt opgeleid in de kas springen ze er direct uit: Puck en Hidde van HAS Den Bosch die voor hun afstuderen een intern managementsysteem uitwerken. Of ze na hun afstuderen iets met India willen doen weten ze niet zeker. “Hoe dan ook is de ervaring in dit opkomende land een ervaring die we nooit meer zullen vergeten, en we kunnen hier echt wel verschil maken”, meent Puck. Met de vervijfvoudiging van het aantal directe vluchten tussen India en Nederland in de afgelopen twee jaar is de uitwisseling van studenten ook zomaar toegenomen.

Het vlaggeschip van de samenwerking tussen de Indiase en de Nederlandse overheid is het Center of Excellence voor de tuinbouw in Baramati. Het centrum werd geopend in november 2017 en begint met de nodige steun nog vanuit de leveranciers in Nederland nu zelfstandig te draaien. Als het goed is wordt Baramati straks een platform waar vandaan verdere projecten tot ontwikkeling komen. Minister Schouten zal tijdens haar bezoek aan India eind mei een Train-the-Trainer programma aanbieden - ook daarmee komen Nederlandse kennisinstellingen in beeld in India en wordt de reputatie van Nederland als tuinbouwnatie verder uitgebouwd.

Maar mooier dan de complimenten op verpakking van Nature’s Miracle kan het eigenlijk niet worden.

Auteur: Freek Vossenaar

Email: f.l.m.vossenaar@minlnv.nl