Nederlandse initiatieven op de Fruit Logistica in Berlijn

Fruit Logistica is een grote internationale vakbeurs voor de groente-en fruitsector met ruim 2.800 exposanten uit 85 landen. Van de ruim 65.000 professionele bezoekers komt 84 procent uit het buitenland.  In 2018 namen ruim 320 Nederlandse bedrijven deel, waarvan meer dan de helft in de Hollandhal (hal 3.2) en 55 gezamenlijk in hal 1.2. Andere sterk vertegenwoordigde landen zijn Italië (500), Spanje (380) en Duitsland (260). De Nederlandse tuinbouwsector werd breed vertegenwoordigd op de beurs, naast importeurs, exporteurs en telers/producenten van AGF-producten waren er ook telersverenigingen, zaadbedrijven, marketingorganisaties en producenten en leveranciers van verpakkingsmachines, opslag-, transport-, warehousing- en IT-systemen.

Dit artikel in Duitslandnieuws vertelt over de verschillende Nederlandse initiatieven: https://www.duitslandnieuws.nl/blog/2018/02/07/nederland-bijna-grootste-op-vakbeurs-fruit-logistica-fruit-en-groente-berlijn/

FruitLogistica logo
Beeld: ©Fruit Logistica, Messe Berlin

Focus op gezonde voeding

Ambassadeurs van het Nederlandse Nationaal Actieplan Groente en Fruit chef-kok Rudolph van Veen en huisarts Tamara de Wei brachten hun campagne voor de consumptie van groenten en fruit onder de aandacht. Zie ook dit artikel van agf.nl: http://www.agf.nl/artikel/169307/Vervangen-van-pillen-voor-paprikas

Twee nominaties voor innovatie award

Jaarlijks wordt de Fruit Logistica Innovation Award uitgereikt. Hiervoor zijn 10 bedrijven genomineerd, waaronder dit jaar 2 Nederlandse bedrijven. Koppert Biological System met Ulti-Mite Swirski, een biologische kweeksysteem dat roofmijten levert in een industrieel composteerbaar foliesachet en VEast4Fresh - Color2Food met de Wasabi Giftbox, een geschenkverpakking met 40-60 gram verse wasabi.

Regionaal initiatief

Een delegatie van bestuurders en bedrijfsleven uit de regio Venlo bracht donderdag een bezoek aan de Fruit Logistica met vertegenwoordigers van onder andere de Provincie Limburg, gemeente Venlo, Freshpark Venlo, ontwikkelbedrijf Greenport Venlo en LIOF, de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij. Onder het motto VENLOmenalGut werd het nieuwe regiomerk “Die Frischen” officieel gelanceerd waarmee gezamenlijk verse groente- en fruitproducten aangeboden wordt aan de retail in het nabijgelegen Noordrijn Westfalen. Zie ook dit artikel op AGF.nl: http://www.agf.nl/artikel/169514/Regiomerk-Die-Frischen-zet-Venlo-op-de-kaart?utm_campaign=nieuwsbrief&utm_source=12-2-2018

Duitsland: convenience, biologisch en lokaal

Er waren 300 Duitse standhouders op de beurs vertegenwoordigd, zowel handelsbedrijven, teeltcoöperaties en toeleveranciers. Dit artikel van AGF.nl legt uit dat duurzaamheid, convenience en lokaal product de drie trends zijn die de Duitse bedrijven aan elkaar verbinden: http://www.agf.nl/artikel/169509/Fotoreportages-Fruit-Logistica-2018?utm_campaign=nieuwsbrief&utm_source=12-2-2018